J-35 Bygge.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Andre B. »

Är väl tyvärr lite så att bortsett från fyrfärgskamout så har inte heller MrP lyckats helt hundra med de svenska färgerna enligt många. Väntar lite med vissa av mina byggen tills jag känner vilken grön jag skall använda till min Lansen mfl.

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Första lagret av Olive Draben är målat blev lite för grönt tycker jag men det går att fixa.
Bild

Testat många blandningar för att få grunden till det blå/turkosa.
Bild

Vilka är de bästa kronmärkena att använda? Jag har Hasegawa, Flying Colours, Two Bobs och Zots.
Kan inte bestämma mig för vilka som passar bäst.

Anders E
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Stellan »

Kul målningsjobb. Har ej testat de andra du nämner men Flying colors är ju fantastiska att arbeta med. Dels kan det väl ha att göra med färgmatchning mellan nyanserna, gult exempelvis.
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Stellan, då får det bli Flying colors.

Anders E
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Johan Elvin »

Stellan skrev: 12 maj 2019, 17:52 Kul målningsjobb. Har ej testat de andra du nämner men Flying colors är ju fantastiska att arbeta med. Dels kan det väl ha att göra med färgmatchning mellan nyanserna, gult exempelvis.
Hej
De flying colors krondekaler jag har använt var allmänt tråkiga, ganska tjocka och krävde en hel del dekalvätskor för att smita ner i panellinjer.
Har det kommit ut en ny batch som är bättre?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Stellan »

Johan Elvin skrev: 18 maj 2019, 12:19
Stellan skrev: 12 maj 2019, 17:52 Kul målningsjobb. Har ej testat de andra du nämner men Flying colors är ju fantastiska att arbeta med. Dels kan det väl ha att göra med färgmatchning mellan nyanserna, gult exempelvis.
Hej
De flying colors krondekaler jag har använt var allmänt tråkiga, ganska tjocka och krävde en hel del dekalvätskor för att smita ner i panellinjer.
Har det kommit ut en ny batch som är bättre?

/Johan
Har ingen koll på batcher men är riktigt nöjd med de jag använt. Smiter åt som tusan och ser riktigt fina ut.
Stellan Schroeder Englund
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Johan Elvin »

Stellan skrev: 19 maj 2019, 20:15 Har ingen koll på batcher men är riktigt nöjd med de jag använt. Smiter åt som tusan och ser riktigt fina ut.
Ok, låter spännande. Det är inte den erfarenheten jag har av dom dekalerna.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Här kommer en uppdatering av bygget.
Jag hade en tanke med hur målningen skulle se ut och hur den absolut inte skulle bli. På något sätt blev den mer som den inte skulle se ut. Det blev inget bra. Dessutom var det en del målningsmissar. Slipade ned och började om.
Bild

Skillnaden mellan den blåa färgen syns tydligt på de här bilderna. Den ena är nymålad med orginal färgerna på F10 och den slitna står på F15.
Bild
Bild

Gjorde ännu mer provmålningar.
Bild

Bild

Och till slut fick jag lite färg på modellen.
Bild

Fortfarande inte nöjd men det får duga. Det är inte så katastof dåligt som första försöket. Jag tror att det inte handlar om att få absolut "rätt" färg utan mer om målningsmetoden. Jag har inte testat den men kanske att den där saltmetoden skulle fungera bättre, det får bli på nästa Draken bygge.
Bild

Stolen är klar, den är jag mer nöjd med.
Bild

Anders E
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Göran »

Oj oj oj :shock: Första bilden såg ju verkligen inte kul ut. Men modellbygge är ju kul så ... ;) Jag tycker du räddat upp situationen riktigt bra till slut. Det finns ju även utrymme, i mitt tycke, för lite post shading om man vill ha en mer sliten maskin. Skall bli spännande att se slutresultatet.

Mvh
Göran
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Henrik R »

Andra försöket blev riktigt bra. Stolen ser bekväm ut också, snyggt jobbat.
Skriv svar