J-35 Bygge.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Stellan »

Rekommenderar att dekalerna förseglas med ett lager blanklack innan man lägger pä en mattlack. Fungerar bäst för mig i alla fall.
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Stellan det verkar vara rätt metod.

Anders E
Johan Elvin
Inlägg: 988
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Johan Elvin »

Jag kör alltid med blank klarlack över dekaler.
Det trodde jag var "standard practice" i alla lägen.
Då är det inget problem att vädra över dekalerna samt att den matta klarlacken inte gör att dekalfilmen vitnar.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Johan, att göra så är säkert bra av många anledningar men jag lägger helst så få lager blank/matt lack som möjligt. Där får jag nog tänka om för att få ett bra resultat med dekaler.

Min erfarenhet av modellbygge är att om ett bygge börjar dåligt har det en tendens att fortsätta så. Det stämmer tyvärr med det här bygget helt beroende på min egen klantighet. Jag har brutit loss klaffar och sidoroder ett antal gånger när jag hanterat modellen. Tappade en skruvmejsel på den! Som tur var blev det bara ett märke i lacken som var lätt att fixa.
Det blev också färgdamm på insidan av huven var tvungen att ta bort den för att få bort det. Jag har börjat använda vitlim fråm Ammo Mig "Ultra Glue" för att limma klarplastdelar. Det är lite starkare än vanligt vitlim men det går att ta loss delarna om det behövs.
Huv av.jpg
Huv av.jpg (151.04 KiB) Visad 6082 gånger
Polerade huven, limmade fast den och penslade på vattenlösligt spackel. Jag tog bort överflödigt spackel med en fuktig tops. Maskerade och målade med mycket utspädd färg och skyddade dekalerna med en lös papperlapp medans jag sprutade.
Huv maskering.jpg
Huv maskering.jpg (157.06 KiB) Visad 6082 gånger
Resultatet blev riktigt bra och nu var det äntligen dags att sätta dit stolen.
Huv klar.jpg
Huv klar.jpg (141.63 KiB) Visad 6082 gånger
Anders E
Frasse
Inlägg: 201
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Frasse »

Snyggt räddat! Jag använder Casco hobbylim, den röda flaskan när jag limmar klarplastdelar. Även jag blanklackar över dekalerna. Har också brutit av klaffar och roder titt som tätt på mitt J-35 bygge.
// Göran
Paint it black ! :twisted:
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Gulnar inte dekalerna om de klarlackas? Har en klarlackad Sabre där de vita dekalerna gulnat betänkligt men i och för sig så gulnade klarlacken med. Något som fått mig att undvika klarlack på modeller även om jag de senaste åren vågat mig på att gå över med ett lager Johnson på en del modeller. När det gäller Sabre'n från HobbyCraft så har jag funderat på att gå över modellen med ugnsrengöring eller doppa den i bromsvätska för att kunna ge den lite ny färg...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Björn B »

vilken klarlack använde du?
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Anders.Edblad »

Göran, det är mitt första Draken bygge, på mitt nästa ska jag från början limma klaffar och sidoroder med epoxi tvåkomponentslim.
André, jag har också hört att dekaler kan gulna men med vissa klarlacker funkar det tydligen.

Nu är äntligen modellen klar! Det känns som jag tack vare mina egna klanterier byggt den två gånger.
Stort tack till alla som bidragit med sin kunskap om hur just den här individen såg ut.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Stellan »

Kalassnyggt! Som alla Draken så ser den ut att göra Mach 2 även med stället ute och huven uppe.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J-35 Bygge.

Inlägg av Björn Fransson »

En hård kamp med oerhört gott resultat! Ser förträffligt ut och inte ens en Drakennörd har något att invända, du har fångat allt helt suveränt! Hatten av!
Skriv svar