Morfar berättar "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Morfar berättar "

Inlägg av Lennart 12 »

Placerade ett par figurer brevid Krokodilen" Och så blev det hela " Morfar berättar "//Lennart
Bild

Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Morfar berättar "

Inlägg av Ulf Lundberg »

Fint!
Man fattar hur stort loket är.
En liten kritikpunkt:
Figurernas kläder ser lite för rena ut jämfört med övriga diot.

Uffe
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Morfar berättar "

Inlägg av Lennart 12 »

Loket är taget ur tjänst sedan många år, det är Söndag . Både gossen och morfar" har dagen till ära klätt sig fina , för att se på loket som morfar" körde i sina unga år. Dessutom är jag en medioker figurmålare , får aldrig till det där med veck och skuggor, har verkligen försökt. Så du har helt rätt Ulf !
Tack :) //Lennart
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Morfar berättar "

Inlägg av Lurifax »

Så enkelt. Och så brilliant. Man märker tydligt hur figurerna lyfter modellen av loket. Från att ha varit, ett förvisso lysande lokbygge, så blir det ett litet diorama som berättar något.

Min familj, både de lite äldre, numera i frid insomnade, och de levande som brukar vara med på C4-Open och som inte alltid (sällan!) inser värdet i en scratchbyggt lok eller en konverterad Tiran 5 kan i berömmande ordalag kommentera alla modeller som finns i dioraman. Mänsklig närvaro i form av figurer ger liv och rörelse åt modellerna. Proportioner blir tydliga.
holst

CU@C4
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Morfar berättar "

Inlägg av denstore »

Magiskt bygge Lennart. Hatten av.
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Morfar berättar "

Inlägg av AndersR »

Mycket snyggt Lennart. Fantastiskt hur två, i figursammanhang enkla, figurer kan lyfta det hela.
Jag fick direkt flashbacks från när jag som liten parvel fick följa med min morfar och titta på loken han reparerade.
Byt ut krokodilen mot ett Svenskt Ub-lok och det kunde varit vi.

Blir det några vagnar? Håller just nu på med en Thunder Model G10.
Mycket detaljrik och trevlig modell som dessutom med små medel går att bygga Svensk.

/Anders
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Morfar berättar "

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för vänligheten Holst, Magnus, och Anders ,, trevligt med feed back" på figurerna, trots brister i målningen :)


Jag tyckte precis som du skriver Holst" att det lyfte det hela ett snäpp , och gav det hela mera liv. Hade planer på ett par vagnar, och lite annat kring loket från början , men av utrymmes skäl så avstod jag. Kul det där med din morfar Anders, vi formas nog mer av barndomen än vi kanske förstår. Det är riktigt fina vagnar det där, och om jag får färdigt min T-43 i samma skala ,kan det kanske bli något ? Tycker det är riktigt kul, att det kommer ut den typen av modeller.

//Lennart
Skriv svar