Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Andre B. »

Det ser ut som Special Hobby's fälltankar bra även på Heller's J-21'a. Någon som har ett par liggande?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Björn B »

Bild
Det börjar närma sig målning. Har kompletterat med raketställ som blev över efter Jonas J 21R bygge. Huven till Hellers J 21 är inte den roligaste att få att passa.
Senast redigerad av Björn B den 26 mar 2019, 00:47, redigerad totalt 2 gång.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Andre B. »

Ser snyggt ut det där Björn.

Undrar lite hur mycket de där raketställen påverkade flygprestandan. Har alltid känt lite som att det sett ut som SAAB 18 och 21 haft ett par "järnsängar" under vingarna.

Behövde du modifiera vingarna något eller passade vingtankarna rakt av på Heller's J-21?

Håller med om att huven till Heller's J-21 inte är den roligaste. Men det är väl något som är gemensamt med den sortens huvar? Har liksom haft samma problem med P-51B, P-40 mfl.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Björn B »

Det var väl inga större problem med tankarna. jag kunde varit noggrannare när jag skar upp öppningarna för vingspetsarna och skurit innanför markeringen och sedan karva upp lite i taget till perfekt passform. Nu fick jag fylla upp springor med superlim istället.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag hade en låda till så jag började på den också.

Bild
Den här gången blir det en jaktkärra och eftersom Hellers modell är närmast en A-1 får det bli en sådan. Jag fyllde den gula linjen och gjorde ett par nya tunna linjer (gröna) då skissen i boken om J 21 visar att dom var ledade.

Bild
Bild
Däremot har jag kladdat med trimtabbarna på båda kärrorna. A-3 ska ju ha dubbla tabbar i höger vinge.

Bild
När jag jämför foton på flygplan med modellen och ritningar så känns det som tabbarna inte ska vara centrerade i skevrodren så jag flyttade dom en sparre närmare kroppen. På den högra A-3 vingen förstorade jag tabben istället för att få plats med två.

Bild
Har även ritat instrumentbrädor till dom. Fick slipa A-1 panelen platt då den hade en annan instrumentbräda.
https://baecklund.eu/scalemodels/72/papercockpit.html

Bild
Har löst hur jag gör med flapsen på A 21A-3 nu. Jag fyllde den gula linjen och gjorde en ny (gröna) lite längre bak så att dom främre flapsen blev lite större och liknar mer bilder av planen.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt.

Inlägg av Björn B »

Bild
Dom har vaknat till liv igen. Färg på plats och dekaler påbörjade.

Bild
Hittade ett dekalark från Hobbycenter och funderade på att införskaffa ett ark från Moose Republic till det andra planet då jag hittade ett till ark från Hobbycenter i en annan pärm. Lite hårda så dom vill spricka istället för att böja sig over upphöjda detaljer.

Har även tagit tag ie en tredje sovande tvestjärt.

Bild
Hade startat denna till ett gruppbygge.

Bild
Så här långt lyckades jag komma innan det tog stopp. Som vanligt då det var dags att måla.

Bild
Bild
Tog tag i detta när jag kom igång med J 21-målningen. Nu är den färdig för dekaler.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
Det var ju tvunget att hända. Köpte en till sats för att bygga en A-2 variant också. Det fanns inte med i planerna från början då det inte skiljer mycket mer än beväpning från en A-3 men det blir nu en J 21A-2 också. Började med att fylla linjen för flapsen på undersidan.

Bild
Dekalerna har kommit på plats. Kalle röd från F6.

Bild
och Filip blå från F9. Borde byggt en Stockholmsmaskin men det får bli en annan gång. Mattlack nästa.
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av teeo »

Snygga byggen!
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
Man undrar ibland varför en del modellbyggen plötsligt dör. Det har inte hänt ett skvatt med dessa sedan förra posten förrän nu. Jag har börjat montera ihop det sista bygget och planerar att slutföra dom första två.
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Magnus Billestedt »

Björn B skrev: 08 mar 2021, 18:10 Bild
Det var ju tvunget att hända. Köpte en till sats för att bygga en A-2 variant också. Det fanns inte med i planerna från början då det inte skiljer mycket mer än beväpning från en A-3 men det blir nu en J 21A-2 också. Började med att fylla linjen för flapsen på undersidan.

Bild
Dekalerna har kommit på plats. Kalle röd från F6.

Bild
och Filip blå från F9. Borde byggt en Stockholmsmaskin men det får bli en annan gång. Mattlack nästa.
Jag har en bild i min F 9 samling på en A 21A från F 9 inte J 21A , Ivar Blå Adam med både anropsbokstav vid nosen som A 21:or oftast hade och Bonzo plus bokstaven A på sjärtfenan visar med att det inte är en F 9:kärra utan fd Attack kärra
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Skriv svar