Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
Plockade fram en gammal Hellerbyggsats ur högen. provar ett annat sätt att bygga den än tidigare för att slippa en springa mellan kropp och vingar som behöver fyllas.
Jag började med att limma ihop vingarna som vanligt. Sedan limmade jag ihop kroppen framför cockpit och lämnade bakdelen lös.

Bild
Då blev det lätt att trycka kroppshalvorna ut mot vingarna och limma utan att få någon springa.. När det härdat så limmade jag ovansidan av bakkroppen.

Bild
Detta gav en liten springa undertill som jag fyllde med en liten plastkil men det känns lättare att spackla och slipa där än vid vingskarvarna.
När jag sitter och tittar på bilderna undrar jag om det hade varit lättare att först limma ihop kroppen och sedan ovansidan av vingarna mot kroppen för att till slut limma dit undervingen. Då kanska allt skulle sitta ihop utan springor och utan att lägga till en kil men kanske det blir svårt att få alla delar på helt rätt plats?
Senast redigerad av Björn B den 08 mar 2021, 18:00, redigerad totalt 5 gång.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Andre B. »

Intressant...

Jag tittade lite på de två Heller J 21:or jag har. Har en liten tunn spricka på höger ovansida i skarven utefter kroppen på en av dem. Den är typ fem mm lång och börjar i framkanten av vingen. Den andra skarvarna har jag fått ihop helt utan springor.

Tror annars lite på att som du skriver att lämna skarven på undersidan av flygkroppen olimmad. Limma ovansidan av vingarna mot flygkroppen och sedan limma dit undersidan av vingen. Och sist av allt limma skarvarna på undersidan av flygkroppen.

Det jag känner är svårt att få till bra är skarvarna mellan vingar och bommarna samt att få rätt vinklar.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Björn B »

Bild
Har tagit upp hål för landningsljus i framkant av bommarna. Eftersom jag bygger en 21A-3 så måste pitotröret byta vinge så ett hål borrades för det också.

Bild
Den får metallskevroder så dukklädseln slipas bort.
Senast redigerad av Björn B den 12 jan 2021, 03:26, redigerad totalt 2 gång.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Andre B. »

Ser fint ut det där...

Lite skarvar som fick fixas på min egen Heller SAAB J-21M(esserschmitt)...

IMG_20190308_234640_661.jpg
IMG_20190308_234640_661.jpg (16 KiB) Visad 8482 gånger

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Björn B »

Bild
Använder en pylon från en F-18 för att bygga ett bombställ.

Bild
Överblivna vingtankar från Broplans J 21R konvertering.

Bild
Senast redigerad av Björn B den 26 mar 2019, 00:47, redigerad totalt 1 gånger.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Andre B. »

Ah, det är från Broplans modell man kan ta de där tankarna! Jag har lite funderingar på vingtankar till min med. Men det lutar mer åt att kapa vingarna och göra en höghöjdsvariant.

Var bombstället så djupt för att undvika att bomben tog i propellern vid fällning? Funderade lite på var man kan sätta fälktankar på en J-21:a?

Ser fint ut det där Björn!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Björn B »

Vingtankarna finns även med i alla tre Special hobby-satserna. Det verkar så på bilderna i alla fall. Jag har bara båda jetkärrorna så jag kan inte bekräfta att tankarna finns med i propellerkärran men på bilder av satsen är dom det då dom sitter på en gemensam gjutstam för bägge modellerna.
Du kan ju använda dina överblivna dekaler från P-51 på den: https://www.flickr.com/photos/dizzyfugu ... 924735145/
Senast redigerad av Björn B den 12 jan 2021, 03:26, redigerad totalt 2 gång.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av magnusf »

Jag minns de där gamla Heller-modellerna med värme, de var himla fina för sin tid!

Snyggt Björn!

Hälsningar Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av Andre B. »

Jösses Björn, en amerikansk J-21??? *s*

Sjutton vad mycket historien har i sina gömmor. Förebilden till min J-21 hittades i en grotta i Tyskland tillsammans med lite andra flygplan som inte sett solljus på 60 år. Det ryktas att man i Tyskland inte ville släppa till motorer till en svensk tvåmotorig J-21 varför SAAB fick nöja sig med en motor bak.

Om det sen berodde på att flygplanet fick en för bra prestanda, om man hade för få motorer eller om man hellre ville sälja en tvåmotorig Arado till Sverige förtäljer inte historien...

IMG_20190308_234605_992.jpg
IMG_20190308_234605_992.jpg (16.65 KiB) Visad 8380 gånger
Ja visst Magnus de där Heller modellerna var fina för sin tid. Och att de fortfarande håller är nog en bekräftelse på hur bra formarna är.

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jocke thylin
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 jan 2014, 21:25
Namn: Jocke Thylin
Ort: Visby

Re: Heller SAAB J 21A

Inlägg av jocke thylin »

Kan bekräfta att fälltankarna finns med i propeller sattsen av J21 från Special hobby
I jat satsen J21R "Attack Version" finns även en gutstam med raketeställ och raketer samt bombställ och bomb med.
Skriv svar