Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild

Bild
En panelhöna har gjort entré på dansgolvet. A 21A-3 blev färdig först.

Bild

Bild

Bild
Hängde på en 500 kg minbomb från Maestro under buken. Hobbycenters dekaler.

Bild

Bild
J 21A-1 stötte på lite problem men är nästan klar.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
hittade tyvärr igen en tråd från det gamla forumet som jag helt glömt bort. Hittade uppgifter i en bok som styrkte det hela så det var bara att fylla igen ett par trimtabbar och försöka återskapa ribbmönstret.

Bild

Bild
Inte så kul att börja spackla och slipa med antenner redan på plats.

Bild

Bild
Antenn och tråd överlevde det hela.

Bild
Bockar av en J 21A-1 som återvändare från döda modellers sällskap.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
När jag ändå håller på med sovande projekt så tänkte jag göra klart en Vampire. Jag började med dekalerna då jag kom på att jag skulle kunna fixa till positionsljus i vingspetsarna. Jag var lite tveksam eftersom det innebär ommålning där och jag är inte helt säker på vilken färg jag använt.

Bild
Modellen gjorde valet åt mig helt själv. Bokstaven satt rakt och fint på fenan och jag la på dekalvätska för att den skulle sätta sig men när jag kom tillbaks och tittade på den hade dekalen glidit. Nu får jag slipa ner fenan och måla om den så jag tar jag väl och fixar positionsljus också.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
Ingen mening att gråta över spilld... Jag får se positivt på det hela. Jag fick använda sågen.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
Jaha. Då var det bara att ladda färgsprutan igen.
Magnus Billestedt
Inlägg: 63
Blev medlem: 30 jan 2012, 13:02
Namn: F 9 Magnus
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Magnus Billestedt »

Björn B skrev: 23 okt 2022, 16:34 Bild
Jaha. Då var det bara att ladda färgsprutan igen.
Jag har faktiskt i min samling en bit av vingen på en nödlandad J 28B från F 9
Röd S var det och en vaktsoldat hade tagit en bit av den trasiga vingen och gjort en figur när han satt i flottiljvakten och tråkade som han sa :D
Uppskjut ej till morgon
vad du kan skjuta ner idag
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
Tack vare Jonny är jag nu klar att börja med dekalerna igen. Tack än en gång för dekalerna.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
Det är konstigt att vissa modeller kan bråka hela tiden. Nytt försök och ett rött F hamnade där det skulle. Då ska ett på plats på andra sidan men den krackelerade. Jag är glad att Jonny skickade bägge så att jag fick ännu ett försök.
Jag fortsätter med dekalerna och upptäcker att den ska ha fälltankar. Plockar dessa från Airfix tvåsitsare. Bygger ihop dessa målar och får dom på plats och fortsätter med dekalerna. Då ser jag att en landningsställslucka saknas. Ser inte fram mot att behöva scratchbygga en ny lucka men kommer sedan på mina sovande Venomkonverteringar. Där finns det luckor. Nu ska lim och färg torka på luckan innan jag kan montera dom fyra sista stencilerna och sedan lägga på ett lager mattlack. Lätt som en plätt. Vad kan gå fel? Ja förutom att det går åt skogen igen.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heller SAAB J 21A x2 och en tredje tvestjärt. (+1)

Inlägg av Björn B »

Bild
Då var en till färdig.

Bild
Den gav upp till slut.

Bild

Bild
Undrar om all strul är ett tecken på att man inte får bygga för många Göteborgs kärror under kort tid om man bor i Stockholm?

Bild

Bild
Då är det tur att nästa tvestjärt är en kalmarbo.

Bild
Min plan var att bygga färdigt tre sovande projekt under årets tre sista månader och det här är den tredje. Ska nog kasta mig över Tunnorna som rasslar runt någonstans.
Skriv svar