Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.
Postat: 02 mar 2019, 16:38
Overtrees...
Det kom en låda med brevbäraren häromdagen. Den var vit och för övrigt mycket diskret. Endast på kortsidorna framgick det att det handlade om en så kallad "overtrees modell" av en Spitfire IXe i 1/72 från eduard.
Vad hittar man då i lådan? Där låg fem mörkgrå gjutstammar med ett stort antal delar samt en i klarplast med lite olika huvar och vindrutor. Samtliga gjutstammar var väl inplastade för att undvika skav och repor. För övrigt var det helt tomt. Inte några dekaler, ingen ets eller målningsmasker. Inte ens någon ritning...
Är detta något bra eller dåligt? Känner lite att för mig som gärna bygger mycket och den stora glädjen ligger i att bygga många modeller samtidigt och inte ovanligt av samma typ så är "overtrees" något jag gärna skulle se mer av.
Har ju ett stort antal P-51D Mustanger i 1/72 och inte en enda av dem har jag byggt med de dekaler för de flygplansindivider som tillverkaren återgett på lådan. Så hade Airfix, Tamiya eller Hasegawa gett ut billigare "overtrees modeller" utan dekaler och instruktioner så hade jag nog istället köpt dem.
Och när det gäller dekaler så har nog de flesta av oss en låda full med överblivna sådana från olika modeller samt även dekalark som vi köpt separat av olika anledningar.
Kanske är det här framtiden? En värld med färre modellbyggare. Men mef modellbyggare som bygger på en annan nivå än man gjorde för trettio år sedan. En värld där man köper modeller, instruktioner och dekaler var för sig för att kunna bygga just den modellen man vill bygga för stunden.
Finns det vinster i det här för alla? Ja, det borde det göra. Tillverkare behöver kanske inte lägga ner tid och pengar på research för att ta reda på exakt hur ett visst flygplan var målat och märkt. Det ger i det en större marknad för dem som gör just den researchen och tar fram dekaler. Och för oss byggare blir det billigare modeller och fler märkningsalternativ.
Ok, det blir kanske inte bra om det är enda vägen in i modellbyggarvärlden. Traditionella modeller behövs nog fortfarande för nybörjare med flera. Men visst vore det väl trevligt att kunna köpa Airfix Spitfire, P-51D, Vampire och Hunter som "overtrees" till ett lägre pris? För många av oss bygger väl dem ändå som S-31, J-26, J-28 och J-34?
Men åter lite till Eduard's Spitfire. Finns det någon som har en ritning till en Mk. IXe från eduard? *ler*
Vänligast / André
Det kom en låda med brevbäraren häromdagen. Den var vit och för övrigt mycket diskret. Endast på kortsidorna framgick det att det handlade om en så kallad "overtrees modell" av en Spitfire IXe i 1/72 från eduard.
Vad hittar man då i lådan? Där låg fem mörkgrå gjutstammar med ett stort antal delar samt en i klarplast med lite olika huvar och vindrutor. Samtliga gjutstammar var väl inplastade för att undvika skav och repor. För övrigt var det helt tomt. Inte några dekaler, ingen ets eller målningsmasker. Inte ens någon ritning...
Är detta något bra eller dåligt? Känner lite att för mig som gärna bygger mycket och den stora glädjen ligger i att bygga många modeller samtidigt och inte ovanligt av samma typ så är "overtrees" något jag gärna skulle se mer av.
Har ju ett stort antal P-51D Mustanger i 1/72 och inte en enda av dem har jag byggt med de dekaler för de flygplansindivider som tillverkaren återgett på lådan. Så hade Airfix, Tamiya eller Hasegawa gett ut billigare "overtrees modeller" utan dekaler och instruktioner så hade jag nog istället köpt dem.
Och när det gäller dekaler så har nog de flesta av oss en låda full med överblivna sådana från olika modeller samt även dekalark som vi köpt separat av olika anledningar.
Kanske är det här framtiden? En värld med färre modellbyggare. Men mef modellbyggare som bygger på en annan nivå än man gjorde för trettio år sedan. En värld där man köper modeller, instruktioner och dekaler var för sig för att kunna bygga just den modellen man vill bygga för stunden.
Finns det vinster i det här för alla? Ja, det borde det göra. Tillverkare behöver kanske inte lägga ner tid och pengar på research för att ta reda på exakt hur ett visst flygplan var målat och märkt. Det ger i det en större marknad för dem som gör just den researchen och tar fram dekaler. Och för oss byggare blir det billigare modeller och fler märkningsalternativ.
Ok, det blir kanske inte bra om det är enda vägen in i modellbyggarvärlden. Traditionella modeller behövs nog fortfarande för nybörjare med flera. Men visst vore det väl trevligt att kunna köpa Airfix Spitfire, P-51D, Vampire och Hunter som "overtrees" till ett lägre pris? För många av oss bygger väl dem ändå som S-31, J-26, J-28 och J-34?
Men åter lite till Eduard's Spitfire. Finns det någon som har en ritning till en Mk. IXe från eduard? *ler*
Vänligast / André