Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Även Mk. I:an går det sakta framåt med.

IMG_20190403_195736_396.jpg
IMG_20190403_195736_396.jpg (33.09 KiB) Visad 3774 gånger

Jag fyllde en del panellinjer på ovansidan på den här modellen i förhoppning att de skall bli mindre framträdande. Räcker tejpen så lär den få ett lager "Dark Earth" på ovansidan snart. Efter det lär vi få se om jag lyckats eller inte...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Mk. I:an med lite mer färg. Dark Earth och Dark Green...

IMG_20190406_204022_128.jpg
IMG_20190406_204022_128.jpg (26.02 KiB) Visad 3705 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Kvällen blev onödigt spännande. När jag började applicera de israeliska dekalerna på IX'e:n så fick jag problem. Alla reagerade inte så bra på Micro Sol som vanligt. Två dekaler uppvisade tendenser till att krackelera. Och en gjorde det. :)

Sannolikt så var det så att dekalerna inte tilläts att anpassa sig efter underlaget då jag använde Micro Set när jag applicerade dem på vingen. Där det inte fanns Micro Set under funkade det bra med Micro Sol. Men där dekalen bitit sig för hår fast vid underlaget med Micro Set gick det alltså mindre bra.

Lärdom, använd bara Micro Set när dekalerna inte fastnar av sig själva. Den här gången kostade det bara en dekal. Och jag hade en i "reserv". Men jag vill inte gärna göra om den här erfarenheten. Kan säga det att det var inte helt enkelt att få bort resterna av dekalen som krackelerade...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Airfix Spitfire Mk. I och Mk. Va. Den senare med märkning för Douglas Bader...

IMG_20190415_221534_269.jpg
IMG_20190415_221534_269.jpg (27.38 KiB) Visad 3558 gånger

Måste säga att Airfix senaste Spitfire nog är en av de prisvärdaste man kan köpa. Särskilt då man kan bygga den som en Mk. I, Ia, IIa och Va om man köper rätt utgåva.

Modellerna är målade med samma färger. Bader's Spitfire är dock klarlackad vilket gör att den ser mer "rätt ut" känner jag...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Airfix Mk. IXc och eduard Mk. IXe. IXc'n är den mer omdiskuterade av de maskiner Johnie Johnsson flög. Särskilt med anledning av att det finns så få bilder på den och åsikterna går isär hur den Spitfire'n såg ut...

IMG_20190415_221443_980.jpg
IMG_20190415_221443_980.jpg (24.12 KiB) Visad 3557 gånger

Det är de israeliska dekalerna som krackelerade vid användning av Micro Sol och sedan även vid klarlack. Det märkliga är att rodret inte krackelerade vilket det gjorde på min Mustang med dekaler från samma ark, samma färg och klarlack och Micro Sol...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Har ju nämnt lite att jag använt AML's vinylmasker vid målning av Spitfire's och Typhoon's. Jag har mest goda erfarenheter av dem. Och uppskattar hur man kan använda dem flera gånger om man är försiktig när man tar bort dem från modellen.

Men när det gäller Spitfire så är det viktigt att vara lite uppmärksam när man applicerar maskerna och även ha lite dekaler såsom rundlar att kontrollera med så att mönstret stämmer överens med förebilden. Något som gäller särskilt när det handlar om Spitfire.

IMG_20190505_213740_151.jpg
IMG_20190505_213740_151.jpg (40.51 KiB) Visad 3414 gånger

På den här vingen finns det alltså en tunn glipa av "Dark Earth" mellan rundel'n och det gröna på skevrodret som inte skall finnas där. Här missade jag alltså bara med ett par millimeter. Ändå blev det väldigt fel jämfört med hur förebilden ser ut. Och man kan liksom inte flytta rundel'n heller eftersom man då även påverkar "walklines" mm.

Nu när jag vet om det så är det enkelt att justera masken på andra Spitfire byggen. Men det var rätt retsamt att upptäcka det här när det var dags att få dekalerna på plats.

De flesta av oss som målat Spitfire's har nog målat de två yttersta gröna fälten som ett grönt fält och aldrig råkat ut för det här...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar