Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Skillnaden mellan Humbrol Hu 165 och Tamiya AS-11. Båda skall alltså vara Medium Sea Grey. Undrar om det är gamla Humbrol Hu 64 som spökar här för Tamiya?

IMG_20190326_214320_537.jpg
IMG_20190326_214320_537.jpg (40.07 KiB) Visad 6007 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

I väntan på färger till IXe'n så får bygget av Mk. I:an rulla vidare. Den fick ett lager vit färg på undersidan inledningsvis.

Frågan är vad för individ jag nu skall bygga. Tanken är ju lite att matcha Arma Hobby's och Airfix Hurricane Mk. I. Jag har två maskiner här att välja mellan som jag fastnat lite för.

Den ena är en tidig Mk. I från 19 Sqn. i Duxford 1938 med tvåbladig propeller, platt huv och bara blåröda rundlar (en "low-wiz" ;) ). Den andra är en Mk. Ia från 92 Sqn. i Frankrike 1940 med trebladig propeller och bubbelhuv och stora blåvitröda rundlar.

Båda är varianter av de på undersidan svartvita och silver målade Spitfire's från början av kriget som tillsammans med märkning gör dem lite unika.

En djupdykning ner i dekallådan visar dock att jag inte har alla dekaler hemma för någon av nämnda maskiner. Men båda är utgivna av Airfix och att ha ännu en obyggd Spitfire liggande i en låda är väl aldrig fel?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Modellbygge handlar egentligen om modellmålning...

IMG_20190329_232754_521.jpg
IMG_20190329_232754_521.jpg (29.02 KiB) Visad 5867 gånger

IXe'n med ett lager Tamiya AS-10 Ocean Grey och I:an med den ena vingen vit och den andra svart. Kan det bli ett lager grönt i morgon tro?

Men nu börjar det tryta på tejp istället. Kan man köpa Parafilm M någon annanstans än storstan dvs. Göteborg en lördag?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Hur upplever man en Spitfire som är målad i dark green, ocean grey och medium sea grey i verkligheten? Känner man att det är en klar skillnad mellan de grå färgerna eller går de ihop?

IMG_20190330_104824_481.jpg
IMG_20190330_104824_481.jpg (27 KiB) Visad 5836 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Ovansidan då?
Tja, en fördel med att bygga israeliskt är att ingen Spitfire liknade någon annan. De blev målade utan mallar när de målades om vilket gav lite "artistisk frihet". Och mitt resultat blev så här...

IMG_20190330_104905_782.jpg
IMG_20190330_104905_782.jpg (30.9 KiB) Visad 5835 gånger

Har lite funderingar om jag skall låta måla om undersidan med Tamiya Medium Sea Grey. I vilket fall så får jag låta färgen härda några dagar innan polering, ett lager "Johnson" och dekaler...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

På menyn idag: S-31 Spitfire...

IMG_20190331_113907_899.JPG
IMG_20190331_113907_899.JPG (794.84 KiB) Visad 5782 gånger

Får se om vi kan sätta lite färg på den här. Rätt lite att maskera men det som måste maskeras kräver lite mer precision. Det vore ju tråkigt att måla över kamerafönstren.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Ok, så här långt är väl det mesta gjort när det berör bygget av eduard's Mk. IXe. En liten sammanfattning skulle väl vara att jag tycker om detaljerna. Kombinationen av panellinjer och nitar är det bästa jag sett i 1/72.

Vad man bör vara observant på är motorhuven, spinner med propeller samt hjulhusen. Här finns det närmast inga toleranser vilket direkt ger ett glapp om man inte är försiktig. Och här vill jag nog särskilt nämna delarna till hjulhusen. Bygger dessa lite för mycket riskerar man ett glapp eller mer ett steg i skarven mellan flygkroppen och ovansidan av vingarna. En bra fil och slippapper underlättar bygget.

Skulle jag bygga en eduard Spitfire igen? Ja, idag finns närmast inget alternativ när det gäller Mk. IXc och IXe. Men det gäller nog då att den blir mer tillgänglig på marknaden. Att den lätt blir närmast dubbelt så dyr att få hem och upp på byggbordet jämfört med en Airfix Spitfire Mk. I/II/Va är rätt synd.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
En av de Spitfire's jag tittat på när det gäller bygget av Airfix Mk. I är N 3290, GR-U från 96nd Sqn då den hade en intressant målning av svart, vit och aluminium på undersidan.

Airfix har ju gett ut en av sina senaste utgåvor av sin Mk. I i 1/72 med märkning för just N 3290 (Tror att man gett ut sin Mk. I i 1/48 med samma märkning).

https://www.airfix.com/uk-en/supermarin ... -1-72.html

En pågående byggtråd på Britmodeller när det berör just N 3290 drog därför till sig mitt intresse. Och där framgick att även Hannants har gett ut dekaler till N 3290. Men då med lite annan målning. Där Airfix anger att stabbe skall vara målad i aluminium så anger Hannants att den skall vara svart och vit.

Men det intressantaste är att båda nämner att 92:nd Sqn. med N 3290 baserades i Hornchurch, Essex i Juni 1940. Och i ena fallet nämns det i anknytning till "Battle of Britain". Det är bara det att N 3290 sköts ner i Frankrike den 23:e Maj 1940...


En annars väldigt givande tråd att läsa när det berör andra världskriget om än med ett tragiskt öde.

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... eek-later/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Israeliska flygplan har sällsamma öden och får märkliga färger... ;)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operati ... itfire.jpg
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Kan det här bli en S-31:a?

IMG_20190403_153457_580.jpg
IMG_20190403_153457_580.jpg (20.27 KiB) Visad 5616 gånger

Har tyvärr inga andra dekaler till den här än Airfix första utgåva som har ett och annat att önska när det gäller färgerna på siffror och kronmärken.

Och jo, naturligtvis så målade jag fel hjulpar PRU-blå. Lyckades måla de treekrade när det skulle varit de med fyra ekrar.

En liten undran finns med när det gäller spinnern. Airfix senast utgåva har en S-31 med helgul spinner. Har de tagit sig en artistisk frihet eller är det korrekt?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar