Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard!

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra start på Spitfire bygget!

Anders E
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard!

Inlägg av Andre B. »

Tack Anders! :)

Den andra sidan på det röda rodret blev inte hundra procent framgång. Man kan inte alltid hoppas att Micro Sol klarar jobbet. Det är fler röda ränder än blå och det påverkade flexibiliteten på dekalen. Och en av de röda linjerna blev typ något annat än rak. Får se hur jag löser det senare. Men det är alltid roligt att påbörja ett bygge med lite färg! ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard!

Inlägg av Andre B. »

Bygget skrider sakta framåt. Cockpit har kommit på plats och "skrovhalvorna" har limmats ihop.

Känner väl lite här att eduard's utgåva är lite vad många uttryckt det "overengineered". Nosen består lite likt Italeri's Spitfire's av väldigt många delar som måste sitta rätt för att det skalla passa. Sedan finns alltid risken med en droppe lim på fel ställe vilket kan förstöra ens dag. Räknade ihop delarna för eduard's Spitfire och fick det till 11 delar för att få ihop nosen (utom propeller och avgasrör). När det handlar om Airfix IXc får man ihop nosen med typ 4 delar.

Även vingarna med hjulbrunnar, vingbalk och kylare består av väldigt många delar vilket betyder fler moment med limning. Det handlar verkligen att vara försiktig vid limning. För man vill ju inte förstöra den fina ytan med panellinjer, nitar mm.

Förresten, finns det något bra ord för "fuselage" på svenska?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard!

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev: 13 mar 2019, 22:28 Bygget skrider sakta framåt. Cockpit har kommit på plats och "skrovhalvorna" har limmats ihop.

Känner väl lite här att eduard's utgåva är lite vad många uttryckt det "overengineered". Nosen består lite likt Italeri's Spitfire's av väldigt många delar som måste sitta rätt för att det skalla passa. Sedan finns alltid risken med en droppe lim på fel ställe vilket kan förstöra ens dag. Räknade ihop delarna för eduard's Spitfire och fick det till 11 delar för att få ihop nosen (utom propeller och avgasrör). När det handlar om Airfix IXc får man ihop nosen med typ 4 delar.

Även vingarna med hjulbrunnar, vingbalk och kylare består av väldigt många delar vilket betyder fler moment med limning. Det handlar verkligen att vara försiktig vid limning. För man vill ju inte förstöra den fina ytan med panellinjer, nitar mm.

Förresten, finns det något bra ord för "fuselage" på svenska?

/André
Kropp eller flygkropp brukar väl vara det gängse.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard!

Inlägg av Andre B. »

Ja, det är väl lite så Stellan. Kropp är det ord jag använt mest.

De många delarna till eduard's Spitfire har inte alla byggare goda erfarenheter av. Och motorhuven eller egentligen motorhuvarna sticker ut här. De är fint detaljerade men passar inte alltid rakt på. Själv fick jag skära bort plast i "brandväggen" framför bränsletanken för att få huven på plats. Om jag bygger en eduard Spifire till så skippar jag nog de delar som skall på plats under motorhuven.

Även den runda skivan i nosen som sedan propelleraxeln skall träs på plats i är lurig. Den har "urtag" för hur den skall sitta. Det gäller att ha koll här så den inte hamnar fel vilket leder till ett glapp mellan flygkroppen och propellern...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

En liten fundering jag har rörande eduard's Spitfire är om det är möjligt att sätta ihop de flesta delarna av cockpit inredningen först, måla och sedan föra allt på plats underifrån?

Jag brukar göra så när det gäller Airfix Spitfire och det funkar även bra när det gäller AZ. Det blir ofta lättare att få ihop allt utan skarvar att fylla igen om man gör på det viset...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av magnusf »

Jag tror det blir för tight att få dit cockpiten den vägen, jag har dock inte provat. Är man noga när man bygger så går kroppen att försluta utan problem även om man bygger cockpiten mot ena kroppshalvan, limma del för del och tejpa ihop kroppen mellan varje tempo en stund så du använder kroppshalvorna som jigg för att rikta upp interiördelarna.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Men när jag tittar på eduard's Spitfire underifrån så ser det ut att vara gott om utrymme. Och cockpit i eduards Spitfire är närmast ett badkar utan botten. Bygger jag någon mer så skall jag nog prova med att föra cockpit på plats underifrån... ;)

Borde ha bättre koll men när det gäller motorhuv och bränsletank på Spitfire så skall det väl inte finnas någon skarv på ovansidan?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Tre Spitfire's på bordet...

IMG_20190316_232842_559.jpg
IMG_20190316_232842_559.jpg (39.94 KiB) Visad 5875 gånger

Närmast eduard's IXe. I mitten Airfix Mk. Va och längst bort AZ's I/II/V.

De panellinjer som jag känt varit för grova på Airfix Mk. Va har jag målat med ett par lager färg för att de inte skall bli så markerande.

Fick även fylla skarven mellan tanken och motorhuven på eduard's IXe.

Det syns vilka modeller som har mest plast framme i nosen. AZ är helt tom medan eduard's utgåva är full med plast i alla möjliga vinklar...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Det börjar bli dags att limma vingarna på plats. Lite kul var det att upptäcka att eduard även bemödat sig med att få nitarna på plats i "kylarna". De lär nog inte synas när allt kommer på plats.

Kylarna på eduard's Spitfire är väl annars just de som gjort sig bra med lite ets. Har en liten idé om att få till dem med papper istället. Finns det några bra bilder på Spitfire kylare på nätet som man skulle kunna köra ut med en färgskrivare?

Här får man nog ge Airfix en eloge. För där eduard bara har en platt yta så har Airfix faktiskt lyckats få till en struktur på ytan på kylaren till deras Mk. I/II/Va. eduard's kylare består av väldigt många delar med. Fyra per kylare där Airfix kylare består av en del.

Jag måste nog säga att jag föredrar Airfix framför eduard när det gäller kylarna under vingarna. Risken för att något skall bli förstört av lim, förväxlat eller stulet av mattmonstret är mindre.

Frågan just nu annars är om jag skall välja de vanliga grå vingspetsarna eller det alternativ som eduard ger. Det vill säga då använda dem i klarplast.

Tanken är ju lite då att färga positionsljusen och göra dem lite "realistiska". Men samtidigt så innebär det en maskering som kan vara svår att få till.

Intressant här är att positionsljuset på ena sidan tydligen inte var grönt utan blått. Sen är det ju möjligt att skenet blev grönt...

http://spitfirespares.co.uk/lighting.html
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar