Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Stellan skrev: 03 mar 2019, 08:41 Alla ritningar hittar du väl på eduards hemsida. Kolla in moderbyggsatsen så finns där länk till PDF:er till de flesta vad jag vet.
Har förstått det nu. Har annars rätt svårt för eduard's hemsida då jag upplever den rätt rörig och svår att finna det man söker på...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Stefan Blomberg skrev: 03 mar 2019, 11:20 Intressant det där med "Overtrees, nytt för mig men något som väcker lite tankar. Om man bygger mycket inom ett speciellt område och är påläst på ämnet (insnöad) borde något slags "bra att ha-låda" till en billig penning vara något. Överblivna gjutstammar till ett speciellt plan, fordon eller vad det nu kan vara. Tidigare hade ju Tasca (Asuka) en väldigt bra service med försäljning av lösa stammar till deras Shermans men jag är osäker på hur det fungerar idag.
Ja, det bör ju finnas en marknad här. Det vore intressant att se hur exempelvis Airfix P-51D i 1/72 skulle sälja utan dekaler och ritning hos återförsäljare som Hannants (eller varför inte hos någon eller några återförsäljare här i Sverige?). Vad skulle priset bli på en sådan modell?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spitfire!

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev: 03 mar 2019, 13:24
Stefan Blomberg skrev: 03 mar 2019, 11:20 Intressant det där med "Overtrees, nytt för mig men något som väcker lite tankar. Om man bygger mycket inom ett speciellt område och är påläst på ämnet (insnöad) borde något slags "bra att ha-låda" till en billig penning vara något. Överblivna gjutstammar till ett speciellt plan, fordon eller vad det nu kan vara. Tidigare hade ju Tasca (Asuka) en väldigt bra service med försäljning av lösa stammar till deras Shermans men jag är osäker på hur det fungerar idag.
Ja, det bör ju finnas en marknad här. Det vore intressant att se hur exempelvis Airfix P-51D i 1/72 skulle sälja utan dekaler och ritning hos återförsäljare som Hannants (eller varför inte hos någon eller några återförsäljare här i Sverige?). Vad skulle priset bli på en sådan modell?
Vet inte hur det funkar med prissättningen men det är väl bara att göra en procentuell beräkning på vad Eduard tar för grundmodell respektive overtrees och applicera den skillnaden på Airfix eller vilket märke man nu är sugen på. Men ett weekend kit från Eduard på andrahandsmarknaden kan vara billigare än en trave overtrees från Eduard så det gäller att hålla koll på priserna...
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Lite mer om Spitfire IXc och e från eduard...

http://www.hyperscale.com/2019/reviews/ ... ewdc_1.htm
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Spitfire!

Inlägg av Urban Gardini »

Andre B. skrev: 03 mar 2019, 07:33 Ah, tack Urban!
Det där underlättade rätt mycket när det gällde delarna i cockpit! :)
Vänligast / André
Vassego!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Vit färg, mjuk plast och ljus...

Ok, då får man försöka få något byggt då. Eller egentligen målat känner jag då det är mest det som det verkar handla om vid modellbygge nuförtiden. ;)

Jag började här "bakifrån" med att måla rodren vita. De skall ju bli israeliskt "polkagrisrandiga". Det medföljer två roder och då jag tänkt bygga en israelisk Spitfire till i framtiden så målar jag båda och kan testa dekalerna på det rodret jag inte tänker använda nu först. Går allt väl så går jag vidare med det roder jag skall använda till den här modellen.

Tanken är lite att jag efter målning med vit grundfärg från Tamiya skall doppa dem i Johnson Clear och sen applicera dekalerna på dem med Micro Sol. Blir det bra så avslutar jag det hela med ett lager sidenmatt klarlack.

Har även påbörjat cockpitbygge. Tycker om plasten från eduard då den är lätt att skära och putsa med kniv. Upplever den dock som väldigt mörk vilket gör det svårt att se detaljer och att måla.

En sak jag upptäckte är att det underlättar att ha ritningen på mobilen (och nog än bättre på datorn). Man kan förstora upp bilden för att se bättre och det är alltid ljus tillräckligt för att se och läsa! :)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard!

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Efter försöket att få Sky's Decals att fästa på ett allt annat än jämnt Spitfire roder så kan jag inte säga annat än att resultatet blev bra och dekalerna fungerar bra ihop med varmt vatten och Micro Sol för att anpassa sig efter underlaget. Så jag går nu vidare med dekalerna för det rödvita rodret.

Noterar dock här att färgen på dekalerna till rodren inte är signalröd eller Hu 153 Insignia Red utan bra mycket mörkare. Jag vet inte hur mörkt röd Xtracolor X 102 är men ser ett problem i att hitta en matchande röd färg till spinnern. Möjligtvis skulle Humbrol Hu 19 Gloss Red fungera. Vill minnas att den är rätt mörk.

Dekalerna till rodren på P-51D Mustang och Avia S-199 är även de mörkt röda. Dekalerna till den välkända svarta Spitfire'n är dock signalröda.

http://www.flying-wings.com/israeli-spitfire
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard!

Inlägg av Andre B. »

Med lite färg för att fixa till kanterna och en halvmatt klarlack så kan nog det här bli bra...

IMG_20190310_201044_411.jpg
IMG_20190310_201044_411.jpg (24.42 KiB) Visad 5528 gånger

Jag lät rodren sitta kvar på gjutstammarna för att ha något att hålla i vid målning och dekaljobb. Som vanligt så kan det se ut som totalkatastrof när man använder Micro Sol på dekaler på ojämna underlag. Men har man tålamod och inte rör dekalerna så blir det oftast väldigt bra. Och man kan lägga på mer Micro Sol där det behövs och kanske då upprepade gånger.

Det är lite synd att det inte fanns dekaler med för två Spitfire's med rödvita roder i Sky's dekalark.. Det gör att man får välja mellan att måla en "vanlig grågrön Spitfire" eller den silvermålade "2058" med röda blixtar på sidorna. Jag hade gärna byggt båda.

Ps.
Revell SM 331 mörkröd visade sig senare vara en bra matchning till Sky's Decals dekaler när det gäller det rödvita rodret.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard!

Inlägg av magnusf »

Vackert André!

Hälsningar Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard!

Inlägg av Andre B. »

Tack Magnus! :)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar