Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Ok, jag är väl inte jätteförtjust i eduards spinner och propeller. Den känns något "overengineered" vilket gör att även med ett tunt lager färg så blir passformen inte hundra. Och det gäller att man ser efter så att propeller och spinner limmas ihop rätt. Fördel Airfix här.

Sedan uppskattar jag när man gör någon liten märkning på propellerspetsarna så att de gula fälten blir likvärdigt stora på alla propellerbladen. Något som många propellrar saknar numera...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av magnusf »

Dagens propellertips!

1) Måla gult på propellerspetsarna med lite tagom överskott inåt.
2) Skär en lång remsa av tejp med samma bredd som den gula märkningen ska ha, dela den i lagom stumpar som du sätter på propellerspetsarna, se till att ena kanten kommer kant-i-kant med propellerspetsen. Sätt en stump på motsatt sida också och tryck till ordentligt i framkant och bakkant så tejpbitarna sitter ihop där.
3) Försegla tejpskarven vid spetsen med Maskol eller annan lämplig maskeringsvätska.
4) Måla resten av bladet svart och pilla bort maskeringen!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Hej Magnus,

Jag brukar göra så när jag inte har tillgång till något dekalark med gul färg. Men det är tidsödande och kräver två målningsmoment. Och även Tamiya tejp sitter ibland dåligt.

Så jag föredrar att klippa till gula remsor av dekalark och applicera dem på de svartmålade propellerbladen. När dekalen sitter fast putsar jag till den med saxen och lämnar ett litet överskott runt kanterna. Följer sedan upp med Micro Sol som får överskottet att vika sig runt kanten och smälta ihop med dekalen på andra sidan. Det har varit lite av mitt recept för propellerspetsarna...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Alltså... !!!
eduard's propeller och spinner är mer komplicerad än ett ASSA lås. Det är bara att konstatera att det inte passade ihop även om jag strippade av all färg. Var tvungen att skära av "axeln" på propellern, skära och fila till "navet" innan jag fick allt att passa. På det fick jag måla om spinnern då den tunna färgen som lagts på nöttes bort. Var så nära att jag ersatte eduard's propeller och spinner med en från Airfix Spitfire Mk. IX. Men nu är allt målat igen och skall förhoppningsvis passa ihop nu...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Ok, med problemen med spinners och propeller bakom mig så är nästa steg rätt spännande. Det handlar om att försöka få vingarna på plats.

Frågan här är om man skall göra det på det vanliga sättet eller limma ovansidorna av vingarna mot flygplanskroppen först? Jag gillar lite tanken på det samt idén att limma dit vingspetsarna mot ovansidorna innan dessa limmas mot vingarnas undersida.

När det momentet väl är klart så är det mesta byggandet även avslutat. Och det börjar handla om målning. Det är ju klassiska engelska färger som det handlar om. Men inget traditionellt "Spitfire mönster". Så man får ju lite konstnärlig frihet där... ;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av magnusf »

Spinnern har varit tight på mina byggen också, jag hade förträngt det annars kunde jag ju varnat dig :) ! Det gäller för övrigt många av Eduards byggsatser, lite färg på fel ställe så går det inte att få ihop bitarna som det är tänkt!

Tycker du ska prova att limma ovansidorna av vingarna mot kroppen först! Limma från "insidan" (kan vara lite fippligt men det går) med små mängder flytande lim, låt fogarna sätta sig några sekunder så att vingarna är fasthäftade, sedan trycker du dit undervingen som jigg och justerar ovanvingarna så du får en fin vingskarv och rätt vinklar. Tejpa och låt stå ett dygn! Vingspetsarna kan du limma in i vinghalvorna innan du fäster dem mot kroppen tycker jag, även där limmar du från insidan!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Har läst om att fler haft problem med spinnern så jag var inte omedveten om det. Problemet verkar vara de där klackarna som skall passa rätt i nyckelhålet i skivan bakom spinnern. Passar inte det hundra så får man problem och det syns först när spinnern skall på plats.

Det som talar för din metod med vingarna Magnus är att det finns väldigt mycket inuti vingarna på eduard's Spitfire. Och risken är då om man gör på det normala sättet att ovansidorna inte kommer ner i nivå med flygplanskroppens sidor. Det blir ingen springa utan mer risk för ett oönskat "steg" i vingskarven...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Ok, vingar, skevroder och vingspetsarna på plats. Valde att försöka med de genomskinliga vingspetsarna där jag lade på lite tunt med silver på insidan. Tanken är att sedan lägga på genomskinlig röd och blå färg på utsidan av positionsljusen.

Bygger ju en Airfix samt en AZ Spitfire parallellt. Och där är det nu tid att välja vad för typ av Spitfire det skall bli av dem. Mk. I, II eller Va.

Vad det handlar mest om nu är puts och polering inför målning...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Ok, Spitfire'n fick sitt första riktiga lager färg i kväll - Humbrol Hu 165 Medium Sea Grey på undersidan. Men något kändes inte helt ok. Den kändes väldigt "grå" jämfört med de RAF maskiner jag målat tidigare.

Och vid kontroll så visst var det så att jag målat de andra modellerna med Tamiya AS-11 Medium Sea Grey. Frågan är lite vad jag skall hitta på nu? Hålla fast vid Hu 165 som de flesta idag anser idag är en ok "medium sea grey" eller lägga på ett lager Tamiya AS-11?

Å andra sidan var eller blev nog de flesta Spitfire's som kom till Israel hyfsat igenomgångna och nymålade. Och det är ju inte längre en RAF Spitfire från kriget. Då är kanske berörd kulörskillnad ok?

Vet att jag stött på det här tidigare när det gäller målningen av en Sea-Harrier. Vad jag bestämde mig för då var Humbrol Hu-165 eftersom det var ett nyare flygplan och nyansskillnaden kändes ok med det.

Målningen såg annars ut att bli bra. Lite polering efter att hela modellen blivit målad kommer säkert tillföra. Men upptäckte nu att jag har slut på Ocean Grey vilket måste lösas innan jag kan gå vidare... :(


Ps.
Tog fram vågen och vägde upp lite sprayburkar. En ny Tamiya väger typ 132 g. När man kommit ner mot 75 g så är burken närmast slut. Finns det tryck kvar kan den funka ner mot 65 gram. Den skall innehålla 100 ml färg.

En Humbrol sprayburk väger ny lite drygt 160 gram. Och den funkar ner mot 70 gram. Den skall innehålla 150 ml färg.

Jag brukar få en sprayburk att räcka till mellan sex och åtta modeller i en Spitfire's storlek i 1/72.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Israelisk Spitfire Mk. IXe i 1/72 från eduard

Inlägg av Andre B. »

Så här ser det ut för stunden.
IMG_20190326_203855_003.jpg
IMG_20190326_203855_003.jpg (26.49 KiB) Visad 5295 gånger

Den bortre är "IXc'n" nymålad med Hu 165 som jag känner är något "grå" jämfört med Tamiya's medium sea grey som är ljusare och brunare.

Modellen närmast är då Airfix Mk. I som jag byggt lite i bakgrunden av eduard's IXc och där delarna närmast föll ihop av sig självt. Det enda som behövts fyllas med lite spackel är skarvarna vid vingspetsarna som här syns toppade med vit grundfärg. Den här väntar nu på sitt första lager färg.

Ofta så väntar jag med "stabben" då den ställer till det ibland vid sprutmålning. Målar både stabbe och roder separat allt som oftast.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar