Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Spitfire, israelisk Mk. IXe i 1/72 från eduard mfl.

Inlägg av Andre B. »

Overtrees...

Det kom en låda med brevbäraren häromdagen. Den var vit och för övrigt mycket diskret. Endast på kortsidorna framgick det att det handlade om en så kallad "overtrees modell" av en Spitfire IXe i 1/72 från eduard.

Vad hittar man då i lådan? Där låg fem mörkgrå gjutstammar med ett stort antal delar samt en i klarplast med lite olika huvar och vindrutor. Samtliga gjutstammar var väl inplastade för att undvika skav och repor. För övrigt var det helt tomt. Inte några dekaler, ingen ets eller målningsmasker. Inte ens någon ritning...

Är detta något bra eller dåligt? Känner lite att för mig som gärna bygger mycket och den stora glädjen ligger i att bygga många modeller samtidigt och inte ovanligt av samma typ så är "overtrees" något jag gärna skulle se mer av.

Har ju ett stort antal P-51D Mustanger i 1/72 och inte en enda av dem har jag byggt med de dekaler för de flygplansindivider som tillverkaren återgett på lådan. Så hade Airfix, Tamiya eller Hasegawa gett ut billigare "overtrees modeller" utan dekaler och instruktioner så hade jag nog istället köpt dem.

Och när det gäller dekaler så har nog de flesta av oss en låda full med överblivna sådana från olika modeller samt även dekalark som vi köpt separat av olika anledningar.

Kanske är det här framtiden? En värld med färre modellbyggare. Men mef modellbyggare som bygger på en annan nivå än man gjorde för trettio år sedan. En värld där man köper modeller, instruktioner och dekaler var för sig för att kunna bygga just den modellen man vill bygga för stunden.

Finns det vinster i det här för alla? Ja, det borde det göra. Tillverkare behöver kanske inte lägga ner tid och pengar på research för att ta reda på exakt hur ett visst flygplan var målat och märkt. Det ger i det en större marknad för dem som gör just den researchen och tar fram dekaler. Och för oss byggare blir det billigare modeller och fler märkningsalternativ.

Ok, det blir kanske inte bra om det är enda vägen in i modellbyggarvärlden. Traditionella modeller behövs nog fortfarande för nybörjare med flera. Men visst vore det väl trevligt att kunna köpa Airfix Spitfire, P-51D, Vampire och Hunter som "overtrees" till ett lägre pris? För många av oss bygger väl dem ändå som S-31, J-26, J-28 och J-34?

Men åter lite till Eduard's Spitfire. Finns det någon som har en ritning till en Mk. IXe från eduard? *ler*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Ps.
Lådan var rätt mycket större än en vanlig Spitfire låda från Airfix. Närmare bestämt tre gånger större... *s*
IMG_20190302_191710_817.jpg
IMG_20190302_191710_817.jpg (593.43 KiB) Visad 7661 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Vad hittar man då i lådan?

Har kikat lite närmare på de två mindre gjutstammarna. Där hittar man tre par "stabbar". Två av dem är förvillande lika. Det är bara antalet nitar som skiljer så någon har "räknat" här. Även de två paren med skevroder är förvillande lika (undrar om man kan sätta det ena paret på en Airfix Mk. Va och få det att se rätt ut). Sedan är det då två par vingspetsar. Då jag skall bygga en israelisk Mk. IXe så lär spetsarna bli över...

IMG_20190302_233533_215.jpg
IMG_20190302_233533_215.jpg (834.54 KiB) Visad 7625 gånger

Skall se om jag kan ta någon bild på Airfix Mk. IX för lite jämförelser...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Då det rör sig om en eduard Spifire så är det väl en god tanke att lägga in en länk här till Magnus fina Spitfire byggen...

Mk. VIII
viewtopic.php?f=3&t=9417

Mk. XVI
viewtopic.php?f=3&t=9092

Här lär nog Magnus byggen ligga till grund för mitt eget bygge (i brist på ritning).
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Nämnde jag att jag tänkte bygga israeliskt?

IMG_20190303_003419_012.jpg
IMG_20190303_003419_012.jpg (1.11 MiB) Visad 7617 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Cockpit?

I den "stora lådan" så medföljde även en katalog från eduard. I den hittade jag bland annat lite prylar man kan klä på sin Spitfire med. Vad som drog till mig lite blickar var deras Spitfire IX cockpit. Den har till skillnad från vad som medföljer modellen inte bara sidor utan även ett "golv"...

https://www.scalemates.com/kits/eduard- ... it--996842

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... 72-eduard/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Spitfire!

Inlägg av Urban Gardini »

Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Spitfire!

Inlägg av Andre B. »

Ah, tack Urban!
Det där underlättade rätt mycket när det gällde delarna i cockpit! :)
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spitfire!

Inlägg av Stellan »

Alla ritningar hittar du väl på eduards hemsida. Kolla in moderbyggsatsen så finns där länk till PDF:er till de flesta vad jag vet.
Stellan Schroeder Englund
Stefan Blomberg
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 sep 2017, 12:46
Namn: Stefan Blomberg

Re: Spitfire!

Inlägg av Stefan Blomberg »

Intressant det där med "Overtrees, nytt för mig men något som väcker lite tankar. Om man bygger mycket inom ett speciellt område och är påläst på ämnet (insnöad) borde något slags "bra att ha-låda" till en billig penning vara något. Överblivna gjutstammar till ett speciellt plan, fordon eller vad det nu kan vara. Tidigare hade ju Tasca (Asuka) en väldigt bra service med försäljning av lösa stammar till deras Shermans men jag är osäker på hur det fungerar idag.
Skriv svar