USS Alaska. Vissa framsteg kan anas... Sid 4.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

USS Alaska. Vissa framsteg kan anas... Sid 4.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Dags för ett nytt bygge.
Det blir en byggsats denna gång, HobbyBoss USS Alaska i 1:350.
Planen är att bygga ganska snabbt och inte grotta ned mig i alltför mycket detaljering osv. Dels därför att byggsatsen är rätt bra som den är, men också för att det är skön omväxling att bygga en byggsats snabbt, när det förra bygget var ett ambitiöst scratchbygge.

USS Alaska var det första av sex "stora kryssare" som USA byggde som svar på tyskarnas Deutschland- och Scharnhorstklass och på uppgifter om att Japan också planerade liknande fartyg. Bara de två första fartygen USS Alaska och USS Guam färdigställdes. Som så många stora vapensystem var de mer eller mindre överflödiga när de togs i tjänst under andra halvan av 1944. Vid det laget låg i stort sett alla av deras tilltänkta motståndare på havets botten och de stora artillerifartygens tid var förbi.
Det spelar nu mindre roll för en modellbyggare. De var de snyggaste fartygen jänkarna byggde.
Kolla linjerna!

Bild

Bild

Invändig förstärkning, så att hon står stabilt på mässingsstolparna.

Bild

Skrovplåtarna är tydligt synliga på foton.
Jag bestämde mig för att testa en ny metod att återge dem.
Först skissade jag plåtarnas lägen med blyerts på fartygssidorna.

Bild

Sen tejpade jag de plåtar som ligger försänkta jämfört med de övriga.
Ovanpå detta sprutade jag sen flera lager relativt tjockflytande Mr Surfacer.

Bild

Självklart testade jag metoden på ett gammalt skrov först.
Testresultatet var mycket lovande, så det var bara att gå vidare.

Bild

Klart godkänt. När jag drog bort maskeringstejpen var plåtarnas kanter skarpa och lite "skäggiga", vilket åtgärdades med försiktig slipning med fin stålull.

Bild

Sen kom däck och slingerkölar på plats.

På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 10 maj 2020, 10:45, redigerad totalt 7 gång.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: USS Alaska

Inlägg av denstore »

Håller med. Antagligen de snyggaste fartygen jänkarna byggde runt WWII. Ser balanserade ut, till skillnad från många av deras andra skapelser.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: USS Alaska

Inlägg av Joakim Hultman »

Intressant metod för att skapa plåtarna i skrovet. Antar att det är mer tidseffektivt än att limma på remsor av plastic card?

Hann Alaska och Guam vara med om någonting överhuvudtaget? Beskjutning av Iwo Jima eller liknande?
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: USS Alaska

Inlägg av Ulf Lundberg »

Joakim Hultman skrev: 18 feb 2019, 13:31 Intressant metod för att skapa plåtarna i skrovet. Antar att det är mer tidseffektivt än att limma på remsor av plastic card?

Hann Alaska och Guam vara med om någonting överhuvudtaget? Beskjutning av Iwo Jima eller liknande?
Ja, det är mer tidseffektivt och ger även ett bättre resultat. Plastremsor släpper ibland, särskilt när man dragit dem över dubbelkrökta ytor.
Jo, de hann vara luftvärnseskort åt hangarfartygsförband och sköt ned några flygplan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Alaska-class_cruiser
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: USS Alaska

Inlägg av Andre B. »

Ett fartyg med "nästan" lika vackra linjer som Prinz Eugen. Nästan synd med en överbyggnad på den där. Väldigt snygg som den är redan nu...
*ler*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Tom Edvardsson
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 sep 2014, 09:09
Namn: Tom Edvardsson

Re: USS Alaska

Inlägg av Tom Edvardsson »

Hej!

Hur fäster du mässingstolparna i båten och i bottenplattan? Håller på med en U-båt i 1/72 och funderar på ett bra sätt

Mvh Tom
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: USS Alaska

Inlägg av Ulf Lundberg »

Om du kollar på de två översta bilderna, ser du att jag fyllt ett litet utrymme mellan de både längsgående skotten och ett par tvärgående skott med milliput. Sen pallar jag upp modellen på en bit spånplatta, så att kölen ligger uppåt och vågrätt. Jag tejpar ihop skrovet med spånplattan så att det blir som ett paket. Sen går jag till pelarborrmaskinen och borrar lodräta hål genom skrovet på markerad plats.

Därefter lossar jag skrovet från spånplattan och centrerar det med kölen nedåt på basplattan och tejpar fast det igen. Samma borr som jag borrade hålen med sticker jag nu ned i hålen ovanifrån och knackar lätt med en hammare. På så vis får jag två markeringar på rätt plats på basplattan.
Sen är det bara att borra igen med pelarborr. När jag kollat att alla hål hamnat på rätt ställen limmar jag fast mässingsstolparna i basplattan med CA-lim. Modellen limmar jag inte fast i mässingsstolparna. Den hålls på plats av friktion.

Mässinsstolpar: Till stora fartyg använder jag mässinsstoplar som min bror svarvat åt mig. Den synliga delen av stolpen har diameter 6 mm, de delar som sticks ned i basplatta och modell är 4 mm tjocka.
På mindre modeller använder jag en 2 eller 3 mm metallstång, på vilken jag trär stumpar av mässingsrör. Metallstången syns inte på den färdiga modellen. Det enda som syns är de påträdda mässingshylsorna.

Hoppas den här beskrivningen är begriplig. Om inte, säg till, så gräver jag fram lite gamla foton och lägger upp.
Uffe
Tom Edvardsson
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 sep 2014, 09:09
Namn: Tom Edvardsson

Re: USS Alaska

Inlägg av Tom Edvardsson »

Tack för tipset!

Mvh Tom
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: USS Alaska

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sådärja!
Bygget har kommit igång igen efter en kort svacka.

Bild

Överbyggnadens huvuddelar är byggda och detaljerade.

Bild

Splitterskydden kring 20 mm pjäserna var grovt gjutna.

Bild

Jag byggde nya av 0,3 mm PC.

Bild

Sen fick jag ett ryck. vindskärmarna på bryggornas framsidor (s.k. bremerskärmar) var lite grova, så jag fick för mig att försöka snygga upp dem.
Första försöket (t.v.) var att borra ur dem. Sen provade jag att bygga nya av 0,3 mm PC. (mitten). Det blev lite grovt, så jag provade att bygga dem av 0,13 mm PC i stället. Det gick förvånansvärt bra.

Bild

Stöttor på relingarnas insidor har tillkommit.

Bild

Erfarenheten tillämpades på alla bryggor.

Bild

Bryggorna löst uppställda.
Det var inte meningen att det här skulle bli ett superdetaljeringsprojekt, men det var kul och lärorikt att testa. Det är första gången jag bygger bremerskärmar och jag är förvånad att det gick så bra.

På återseende,
Uffe

Edit: Tjocklek på PC korrigerad.
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 17 mar 2019, 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: USS Alaska. Det var inte meningen att det skulle bli på det här viset.

Inlägg av Joakim Hultman »

det ser väldigt krispigt ut med de nya bremerskärmarna, så det var nog ett gott infall du fick ändå. ;)
Skriv svar