MIG-15 x 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

MIG-15 x 2

Inlägg av Anders.Edblad »

1/72 är egentligen för smått för mig men jag inhandlade Eduards MIG-15 dual Combo pga de fina märkningarna av planen.
Bild

Fiffig lösning för uppbyggnaden av cockpit.
Bild

Bild

De Mig-15 som byggdes av Tjeckerna var gråmålade i cockpit men en del köptes direkt från Ryssland det här var en av dem så den fick en "Ryssblå" cockpit. All fotoets finns med i byggsatsen.
Bild

Bild Bild

Landningsställen är det enda i byggsatsen som är lite knepigt att få ihop. Gjorde bromsledningar av koppartråd och en vinkel av plasticard. Ställen ska luta lite inåt.
Bild

Det rödmålade planet användes vid en uppvisning och det silvermålade ska bli ett plan byggt av Tjeckerna som byggdes som ett attackplan.
Det rödmålade planet är målat med MrP White aluminium och det silvermålade med Alclad White aluminium.
Bild Bild

Anders E
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: MIG-15 x 2

Inlägg av Andre B. »

Tjusigt!
Gillar den "röda". Färgglada
flygplan i metall är alltid uppfriskande! :)

En eller ett par Mig 15 finns med på önskelistan. Och än mer i och med att Airfix kommer med en Mig 17.

Det ser ut som jag får beställa en Mig 15 ihop med Sptfire IXe'n från eduard...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MIG-15 x 2

Inlägg av magnusf »

Anders! Den där har jag fingrat på i både 144 och 72 men fortfarande är det helt MiG-tomt i förrådet...

Ska bli kul att se vad du gör av de här småfåglarna!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MIG-15 x 2

Inlägg av Björn Fransson »

Snajdigt! Riktiga snyggingar!
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: MIG-15 x 2

Inlägg av Anders.Edblad »

Andre, tycker också att målningen på den röda är fin. Planerar att göra den klar först.
Björn, jag gillar de där tidiga jetplanen. Rena och snygga former undantaget en del Engelska varianter.
Magnus, om du ska få in en Mig i förrådet kan jag rekommendera den här modellen.

Bygget fortsätter.
Bytte ut kanonerna i plast mot rör från Albion Alloy. Allt i cockpit ingår i byggsatsen.
Bild Bild

Nej Magnus jag har inte gått ur "Hata dekal klubben". Men att måla Tjeckiska beteckningar i 1/72 klarar jag inte. Lackade med klarlack från Alclad innan jag satte dit dekalerna. Pitotröret kommer från Master.
Bild

Lite har blivit gjort på det silvermålade. Halkskydden på vingarna måste målas då det inte finns några dekaler. Målade också en ljusblå markering på fenan.
Bild
Borrade 0,3mm hål i vingen och nosen för pinnarna som markerar att landningsställen är utfällda.

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: MIG-15 x 2

Inlägg av Anders.Edblad »

Den röda är klar.
Vädrad med oljefärg och lackad med Alclad semimatt.
Bild

Bild

Bild

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: MIG-15 x 2

Inlägg av Anders.Edblad »

Funderar på att sätta dit en stege från Brengun till den röda Migen.
Bild

De Tjeckiskt byggda Mig-15 användes som attackplan beväpnade med raketer eller bomber. Det är mycket fotoets till upphängningen för raketerna så jag gjorde en vagga i frigolit för att lättare få dit alla delar.
Bild

Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MIG-15 x 2

Inlägg av Stellan »

Kalassnyggt målat och vädrat. En liten gube vid stegen kanske?
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: MIG-15 x 2

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Stellan. Jag har inhandlat ett set med gubar från CMK. Gjutningen är inte den bästa men det går nog att fixa.
Bilagor
Piloter.jpg
Piloter.jpg (64.49 KiB) Visad 6904 gånger
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: MIG-15 x 2

Inlägg av Göran »

Den röda vart ju verkligen urläcker :) Verlikgen lyckad kombination av färger.

Mvh
Göran
Skriv svar