1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Jonas! Känns inte bra nej :) ! Om jag ska vara helt ärlig så spelar det ingen roll hur pillig etsen är, i verkligheten var de ekrade som cykelhjul och ekrarna var ytterligare mycket tunnare!

Bild
Lite mer dekaler...

Bild
...och en färdigmålad motor! Primade med svart först, cylindrarna är gnuggade med metallpulver, vevhuset är målat med "silverbläck" ur en märkpenna och insugen är målade med W&N metallpastellpennor. Till slut så duttades skruvskallarna med en mörkbrun penna.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Ser fantastiskt fint ut det där. Önskar jag hade då fina dekaler till min Roden Gotha i 1/72. Roden's dekaler är närmast att likna vid pansarplåt och går närmast inte att få på plats.

Tycker hjulen blev ok men förstår lite frustrationen i att få det att se bra ut. Undrar lite hur vanligt det var med "öppna" resp "täckta" hjul när vi talar om ekrar?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

André! Det finns inte några bra aftermarket-dekaler till Gothan? Det är trist att lägga en massa jobb på en modell och sedan så blir det inte bra för att dekalerna bråkar. Vad gäller hjulen så har tre av de fyra märkningsalternativen täckta hjul (jag gissar att man bara dukade över ekrarna), den som har ekerhjul är ju då givetvis den jag vill göra :) !

Bild
Lager på lager på lager av dekaler. Och det funkade :) ! En omgång halvmatt ikväll så är den redo för lite försiktig vädring och detaljmålning.

Trevlig helg, nu ska jag åka på konståkningstävling med döttrarna (de åker, jag applåderar...).

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Det är rätt Magnus!
Bara på och gör nya erfarenheter och dela med dig till oss andra. Får se om jag vågar mig på de där ljulen någon gång! ;)

Rörande mitt Gotha bygge är det lite saker som gör Roden's Gotha rätt krävande när det gäller lozengedekaler. Den är väldetaljerad och gjuten med mycket smådetaljer på utsidan. Så det krävs lite att man har verkligt följsamma dekaler och mycket Micro Sol. Har inte funnit de dekalerna än som jag vågat prova på modellen. Därför följer jag varje bygge med lozengedekaler. Dessa är dock väldigt få när det gäller Rhoden's Gotha. Men någon dag dyker de dekaler upp som kan fungera...

http://www.kitreview.com/reviews/gothagvreviewbg_1.htm

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Snyggt bygge och dekaljobb!
nu ska jag åka på konståkningstävling med döttrarna (de åker, jag applåderar...).
Vet inte hur bra du är på konståkning men det känns som en bra arbetsfördelning.
Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

André! Vi ber till den allsmäktige plastguden, eller åtminstone hans dekalängel, så ska du se att det dyker upp!

Anders! Jag kan knappt åka skridskor överhuvudtaget :) !

Nu är det mest detaljer och en del stöttor och annat krafs kvar att fixa, sedan är det dags för slutmontering och vädring!

Bild
Propellern grundmålades med en MRP-blandning av Dark Earth, Mid Stone och en droppe gult, då fick man en trevlig trägrundfärg som dessutom sitter som berget. Ådringen är målad med Vallejos "Ice Yellow", efter det så bättringsmålade jag med Vallejos "Mahogany Brown" som jag även använde för en wash för att jämna ut kontrasterna lite och ge ett intryck av träådring. Till slut så fick den en strykning med Vallejos halvmatta klarlack och sedan var det klart. Det finns även dekaler med för propellerns träådring men det kändes lite fuskigt, NÅGOT typiskt hantverk måste man ändå prestera när man bygger något från första världskriget...

Bild
Det följer med en smidig jigg till landställets stöttor, de hade varit oändligt fippliga annars. Ska klippa bort jiggen ikväll, sedan är det målning och montering mot flygkroppen av stället. Notera också de hemgjorda hjulaxlarna, de etsade hjulen passar inte på plasttapparna som sitter där i original.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Stellan »

Brutalt hantverk som vanligt, Magnus. Att du jobbar igenom objektet så fullständigt även i detta pickliga format är alltid lika imponerande. Tror få orkar med en så liten modell på ett så genomgripande sätt som du. Du håller det alltid på en rimlig nivå och lyckas få så fantastiskt resultat med så små medel.
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Lennart 12 »

Mycket ,mycket vackert handarbete , imponerande verkligen //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Stellan och Lennart! Tack för vänliga ord, det uppskattas mycket :) ! Vad gäller "liten modell" så är det nog dessvärre så att det är själva förutsättningen för att jag överhuvudtaget ska orka göra något "genomgripande", i Latmasken Magnus fall är det nog så att för varje modell så finns det en viss given mängd arbetstimmar innan han ledsnar och kan man spendera dem på något som inte är så omfattande så blir resultatet bättre. Jag känner mig själv alltför väl...

Bild
Till slut så fick jag landstället på plats och det blev rakt och snyggt...

Bild
...med fyra stöttor så behöver det inte diffa så mycket för att det ska skeva iväg. Såja, ytterligare ett orosmoment bakom sig...

Nu ska jag torrpassa stöttorna till vingarna seriöst så att jag kan detaljmåla och vädra modellen i moduler och få ihop den bekvämt på slutet.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Vänner! Ursäkta förseningen, någon gång i mitten av mars så körde jag fast i diverse jobbrelaterade prylar och då blev det som vanligt inte så mycket gjort i verkstaden... Nu har det i alla fall lättat upp lite på jobbfronten så här kommer en uppdatering.

Den är inte riktigt färdig än, det ska detaljmålas och vädras lite till men såhär ser den ut just nu i alla fall:

Bild

Bild

Vingen var knepigare än jag kunde föreställa mig, även om modellen passar ihop väldigt bra så någonstans på vägen så lyckades jag missa några tiondelar någonstans och det räcker för att vingen ska hamna på sniskan. Efter mycket jiggande och riggande så fick jag till slut dit vingen med trälim som fick svälja lite toleranser runt infästningarna men jag önskar att jag varit lite noggrannare...

Vad gäller den minimala mängden riggning på den här så var det ändå mer än nog för mig. Jag kommer inte överens med den elastiska tråden, jag får den inte att fästa som den ska. Första änden man limmar in är inga bekymmer men när man ska sträcka den lite och få den att fästa så är det helt hopplöst. Måste hitta på något nytt trick nästa gång det byggs något med riggning...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar