1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Dekaler utlovade...

Bild
Gick väl helt OK det här, gulligt av Arma att skicka med dekaler till insidan av kroppen så jag kan öva innan jag drar igång dekaler i lakansize över utsidan av kroppen!

Hälsningar

Magnus
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Lerxzt »

Ser fint ut Magnus.. Om det går åt pipan med dekalerna är det väl "bara" att börja maskningsarbetet istället? :shock:

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Micke! Den maskskärningen hade varit spännande... Å andra sidan så finns det ju masker till lövhög på Viggen så omöjligt är det nog inte :) !

Vidare jobb med vingarna...

Eftersom flygmaskinen var begagnad (flugen endast försiktigt av en gammal dam till kyrkan, vindstilla söndagar) och inne på sin andra ägare så fanns det fortfarande spår av de tyska korsen under de polska märkningarna. Jag förbereder för detta genom att måla korsen.

Bild
Maskering...

Bild
...lite vitt...

Bild
...omstart...

Bild
...med nya masker...

Bild
...och så en omgång svart...

Bild
...inte illa!

Få se om jag orkar en runda kamo ikväll...

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Alltså den där vingen tror man ju inte är typ hundra år gammal...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

André! Plywood är ett trevligt material som ger släta och fina vingar, det har egentligen mer gemensamt med moderna kompositer än med metall!

Med hjälp av Vallejo-färger och en trött gammal pensel som fått en överdos torrborstning så gav jag mig till slut på det lite grova, penselmålade, kamouflaget. Det blev bättre än jag förväntat!

Bild

Bild

Det här ska härda några dagar och sedan ska jag polera bort ojämnheterna efter penseln.

Trevlig helg!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Aj, tjusigt!
Den där målningen gillar jag skarpt!

Gjorde någonting liknande när jag byggde min Fokker Dr.I för några år sedan...

viewtopic.php?f=3&t=7516&p=59900&hilit= ... %A9#p59900

Det verkar som Arma Hobby seglar upp bredvid eduard när det gäller fina och prisvärda modeller.

"I wanna build that fokker to!" ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Göran »

Hej M.

Jag vet faktiskt inte vad jag skall säga men jag fram en klädnypa bara för att få en uppfattning om storleken. Fockern är ju löjligt liten! Givet detta så blir ju målningsjobbet än mer imponerande.

Mvh
Göran
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Det är väl annars bara den "enda" vingen som skiljer E.V'n från Dr.I?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

André! Byggena i länken tror jag inte jag sett, trevliga :) ! Och vad gäller skillnader mellan olika första världskrigsmaskiner så är jag fel person att fråga :) !

Göran! Du har rätt, den blir inte så stor men det är inte överdrivet pilligt ändå.

Bild
Snart dags att sätta ihop kroppen. Etsen som syns till vänster representerar det värsta huvudbryet för tillfället: etsade ekrar till hjulen. Skjuter nog på det tills imorgon :) !

Trevlig kväll!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Etsade ekrar till hjulen? Det är nog första gången jag ser något sådant i 1/72...

Tack Magnus för orden! :)

Eduard, Roden och Revell har väl alla tre gett ut var sin Dr.I. Revell's är lätt att få tag i, prisvärd och mycket trevlig att bygga. Du måste ju ha en med många vingar bredvid den där med bara en. ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar