1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Jag överkonsumerar Arma Hobby för tillfället. Den här stod inte ens på någon önskelista utan slank bara med på något konstigt sätt i Hurricane-beställningen innan jul. När den väl kommit hit så visade det sig att det var ytterligare en mycket fin modell av en lite udda och rätt kul flygmaskin!

Bild
Som vanligt attraktiv boxart, jag kommer att göra den som syns på bilden, jag diggar de polska schackbrädena...

Bild
Det här blir ju roligt för Herr Gillarintedekaleröverhuvudtaget...

Bild
Och så plasten, återigen håller den sig på en enda välpackad sprue.

Nu åker vi!

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Ah, tänkte precis frågat dig vad du skulle bygga härnäst. Och vad fin den där ser ut och vara!

Har tittat på en av ett annat fabrikat men den dåliga erfarenheten av dekalerna från berörd firma har hållt mig från ett inköp.

Men nu måste du väl ändå för en gångs skull använda dekalerna? Eller tänker du måla "lozenge kamouflaget" eller använda dekalerna?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Stellan »

Du har fått upp farten. Du lär hinna med ett par till innan Open kan jag tänka. Tåtade ihop Eduards i 1/48 för ett tag sedan https://imodeler.com/2016/02/thulin-x/, tror att det var ungefär samma antal delar men i en skala som gjorde det pilliga knappt uthärdligt. I slutändan var det inte de små stagen som håller vingarna uppe som småsänkte helhetsintrycket utan ett helt annat klåperi... Håller tummarna för detta bygge går smärtfritt. Om du inte gillar dekalerna kan du väl skära allt som separata målningsmasker?

Vad syns på boxarten? Polen-Ukraina 1-0? https://en.wikipedia.org/wiki/Polish%E2 ... ainian_War
Stellan Schroeder Englund
Pål Björkman
Inlägg: 242
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Pål Björkman »

:P Magnus. Jag har lite överblivna 5-färgs från Pegasus. De funkar jättebra ;)
/Pålle
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

André! Det får blir dekaler på den här, måste motvilligt erkänna att jag ser lite fram emot att prova :) !

Stellan! Den där minns jag, propellern du fick till var helt magisk! Och ja, det är Polen-Ukraina, 1919...

Pål! Det finns med alla dekaler jag behöver i byggsatsen men skulle jag skrynkla till det så hör jag av mig :) !

Bild
Detaljering pågår!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge med mycket smått pill.
Kan också konstatera att "hata dekal klubben" är på väg att få en medlem mindre.

Anders E
Pål Björkman
Inlägg: 242
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Pål Björkman »

Hehe
Magnus! Byt dekaler för färgens skull :ugeek: När du ändå lägger ner så mycket jobb ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Anders! Finns ju inget som säger att jag kommer att gilla det bättre efter det här :) !

Pål! Enligt Arma Hobby så representerar deras dekaler det allra senaste vad gäller Lozenge-forskning :) ... Vi får väl se hur det blir helt enkelt!

Bild
Etsade kylmantlar blir snyggt men de är jobbiga att forma och de passar dessutom inte runt originalplasten (vilket inte är så förvånande men i alla fall, det kunde ju funnits med en uppsättning med underdimension på åt oss etsmuppar). Man blir därför tvungen att försiktigt dela originalkulsprutan i tre delar, spara den lilla pipan och bakstycket. Etsen formade jag genom att rulla den med ett borr av lagom diameter mot ett suddgummi som fick vara mothåll, sedan limmade jag en 1 mm plastrundstav inuti (borde egentligen varit lite större men det var det som fanns hemma) och sedan var det "bara att" limma ihop hela rasket igen. Den blev nog inte helt 100 rak när jag tittar på bilderna men jag ska ju inte skjuta med den så det gör nog inte så mycket :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Det tänkte jag inte på, du kanske blir ordförande i klubben efter det här bygget!

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fokker E.V från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Anders! Jag borde hinna börja med lite dekaler idag. Jag skulle egentligen börjat i morse men det kändes attraktivare med två timmars snöskottning först...

Bild
Vingen var i verkligheten gjord i plywood, jag ville ha ett "björkfärgat" underlag för det ganska grova, penselmålade, kamouflaget i glada färger som kommer senare och landade i en blandning av MRPs Mid Stone med en droppe gult i, det blev väldigt gult men det spelar nog mindre roll eftersom vingen ska kamomålas och insidan av kroppen ska kläs med dekaler (jo, det finns med lozenge till insidan också!). Propellern är grundmålad med MRP Dark Earth med en droppe röd i.

Bild
Beväpning, motor och motorkåpa målade med Gunzes "Tire Black", min favorit-ljussvarta!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar