Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

MiG-23:an får ligga till sig lite, jag kör vidare på mitt brittiska tema med en av mina absoluta favoriter: Jaguar. Har alltid gillat dess former och hade egentligen tänkt bygga en Kittyhawk, men blev bortskrämd av dess usla recensioner. Istället kom jag för något år sedan över två Airfix, säkert betydligt sämre som modell sett, men så grovt tillyxad så att inte så mycket borde kunna bli fel. Tänkte jag. Och fick delvis rätt, det var inte så svårt att komma så här långt:

Bild

Passformen är faktiskt rätt okej. Spacklet döljer inga större glipor. Modellen kom 1994 och har nedsänkta panellinjer - kanske lite grova, men de får duga. Dock behöver den lite uppfräschning. Gjutningen är lite sisådär, så hela ytan fick slipas med fint våtslippapper.

En resincockpit från Neomega piggar upp rejält.

Bild[/img]

Nya dekaler och lite mer smågodis är dessutom på väg från England.
Senast redigerad av Björn Fransson den 24 feb 2019, 19:47, redigerad totalt 1 gånger.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3

Inlägg av Anders.Edblad »

Kul med en Jaguar!
Har också alltid tyckt att det är snyggt.
Hade en Kittyhawk men den bytte jag bort när jag fick höra allt negativt om den.
Cockpiten från Neomega ser riktigt fin ut.

Anders E
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3

Inlägg av Henrik R »

Nu tar du igen hela 2018 års modeller som aldrig blev av :-)
Snyggt så här långt!
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3

Inlägg av Björn Fransson »

Anders: Ja, det var som sagt samma för min del. Med facit i hand är knappast Airfix en enklare väg. Men det känns på något märkligt sätt bättre att kämpa med en hyfsat billig nittiotalsmodell än en dyr från häromåret. Airfixen är mer ursäktad för sina tillkortakommanden.

Henrik: Hehe! Det är enkelt att få klart modeller i januari när det mesta är gjort under förra året. :)
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3

Inlägg av Björn Fransson »

Misstänkt lik den förra bilden, men det ligger en hel del jobb emellan... Allt nu spacklat och slipat klart. Även om det inte var några större glipor i passformen är det här en sådan modell där allt bara nästan passar ihop. Så varenda skarv har behövt någon form av översyn. Modellen är dessutom ganska grovt tillyxad, den känns lite som en 1/144-modell som någon kört i en förstoringsapparat.

Grova panellinjer och alla smådetaljer är extremt grovt tillyxade eller helt utlämnade, inte minst på undersidan. Till exempel är typ bara hälften av panellinjerna markerade i plasten, så det blev till att komplettera - vilket inte var det lättaste eftersom modellen är gjuten i en märklig halvhård plast. Vissa intag och utblås är från Quickboost, främst det stora intaget bakom cockpit som i Airfix tappning var mer symboliskt än ett försök att avbilda verkligheten. Har även fixat ett pitotrör från Master, men resten fick scratchas. Men nu är det mesta fixat och de flesta skavankerna dolda under ett par lager primer. Snart dags att måla!

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3

Inlägg av magnusf »

Den är ungefär samtida med Buccaneeren i 48 som också var en efterlängtad modell av en kul förebild som tyvärr också den en rätt sunkig byggsats. Fast som du håller på och bevisar nu så går den ju trots allt att bygga :) !

Jag såg Jaguar flyga i Halmstad, kan ha varit 1995, Red Arrows-piloten Andy Cubin bakom spakarna, helsvart maskin med Helgonet i gult på fenan. Jag har både dekaler och modell men den ligger inte direkt överst i bygghögen...

RAF Germany eller Desert Storm?

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3

Inlägg av Björn Fransson »

Där blir man ju inte lite avis! Jaggan är en favorit ända sedan det var en av de första modellerna (Matchbox) som jag smällde ihop medio sjuttiotal. Tycker fortfarande att den är en av de läckraste kärrorna alla kategorier. En skönt kantig design!

Den blir faktiskt varken öken eller Västtyskland. Jag har en viss fascination för gamla kärror i modern kostym, så det här blir en väderbiten grå/grå från typ 2007.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3

Inlägg av magnusf »

Håller med om att de grå också är snygga :) ! Missa inte chansen att hänga något kul ovanpå vingarna, de kunde ha antingen Sidewinder störkapslar där!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3

Inlägg av Björn Fransson »

Jag brukar ju oftast skippa lasten, men här är det oemotståndligt med en duo Sidewinders! :) Det blir dessutom ett par kapslar under vingarna och två riktigt feta extratankar.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix 1/48 Sepecat Jaguar GR.3

Inlägg av Björn Fransson »

Äntligen färdigbyggt och dags för det riktigt roliga!

Först en rejäl dos pre-shade:

Bild

Åsså grått på det:

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 24 feb 2019, 19:48, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar