Airfix BOAC Boeing 707-436 samt Boeing 727 och 737... 1/144

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Björn B »

Jag vet inte vad jag ska tycka.
Revells är bara två år äldre än Airfix modell men känns mycket äldre med sina stora nitar överallt: https://www.revell.de/en/products/model ... mania.html
Vingarnas konstruktion är skum med en skarv tvärs över vingen på undersidan: https://www.scalemates.com/products/img ... ctions.pdf
Jag har för mig att cockpitens fönster är genombrutna men utan glas. Passagerarfönstren är inte genombrutna men försänkta så det blir lik förbenat jobb för att kunna använda fönsterdekaler.
Hur formen är mellan dom båda vet jag inte.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Ja, det är lite vad jag hört och sett med. Och en anledning till att jag till slut valde Airfix 727:a ändå.

Rätt märkligt att man inte kommer med några nya modeller av de här idag rätt gamla flygplanen? Att ta fram en ny Spitfire eller Mustang i 1/72 eller 1/48 känns som rätt mycket mer arbete än att ta fram en 707, 720, 727 eller en DC 10 i 1/144?

Det enda äldre flygplan jag känner till utöver 747 som ständigt verkar komma ut i nya versioner är Zwezda's 737. Men att bakdatera den till en -100 eller -200 verkar väl kostsamt...

Och ja, skulle gärna bygga en DC 10...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Är ju tyvärr så att EE's 737:a inte direkt fått någon bra kritik på marknaden. Och kvalitén på modellen säger lite varför det inte finns några "reviews" som Scalemates kan länka till. Kommentarerna på Britmodeller tyder på att Airfix utgåva trots åldern ändå är den bästa modellen när det handlar om en -200...

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... n-express/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Björn B »

Det var synd. Skulle gärna ha en Lufthansa -100
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Är det inte bara att såga? Typ... ;)
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Ett annat utlåtande om Eastern Express 737:a. Den här gången en -300...

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... g-737-300/

Fast ärligt så verkar det inte bara handla om modellen i sig... *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Björn B »

Det var väl andra motorgondoler på dom tidiga (eller något i den trakten), eller var det den dom fick konstuera om reverseringen på då riktningen på strålen lyfte vingen med dålig bromsverkan som följd.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Stefan S »

Airfix 727 har ju ett lustigt fel på vingarna, samma fel även 200 modellen.

Stefan
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Stefan S »

Andre B. skrev: 29 jan 2019, 16:42 Ja, det är lite vad jag hört och sett med. Och en anledning till att jag till slut valde Airfix 727:a ändå.

Rätt märkligt att man inte kommer med några nya modeller av de här idag rätt gamla flygplanen? Att ta fram en ny Spitfire eller Mustang i 1/72 eller 1/48 känns som rätt mycket mer arbete än att ta fram en 707, 720, 727 eller en DC 10 i 1/144?

Det enda äldre flygplan jag känner till utöver 747 som ständigt verkar komma ut i nya versioner är Zwezda's 737. Men att bakdatera den till en -100 eller -200 verkar väl kostsamt...

Och ja, skulle gärna bygga en DC 10...

Mvh. André
Fast det är ju de nyaste 737:orna som Zvezda kommer ut med....

Stefan
Skriv svar