Airfix BOAC Boeing 707-436 samt Boeing 727 och 737... 1/144
Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144
Jag vet inte vad jag ska tycka.
Revells är bara två år äldre än Airfix modell men känns mycket äldre med sina stora nitar överallt: https://www.revell.de/en/products/model ... mania.html
Vingarnas konstruktion är skum med en skarv tvärs över vingen på undersidan: https://www.scalemates.com/products/img ... ctions.pdf
Jag har för mig att cockpitens fönster är genombrutna men utan glas. Passagerarfönstren är inte genombrutna men försänkta så det blir lik förbenat jobb för att kunna använda fönsterdekaler.
Hur formen är mellan dom båda vet jag inte.
Revells är bara två år äldre än Airfix modell men känns mycket äldre med sina stora nitar överallt: https://www.revell.de/en/products/model ... mania.html
Vingarnas konstruktion är skum med en skarv tvärs över vingen på undersidan: https://www.scalemates.com/products/img ... ctions.pdf
Jag har för mig att cockpitens fönster är genombrutna men utan glas. Passagerarfönstren är inte genombrutna men försänkta så det blir lik förbenat jobb för att kunna använda fönsterdekaler.
Hur formen är mellan dom båda vet jag inte.
Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144
Ja, det är lite vad jag hört och sett med. Och en anledning till att jag till slut valde Airfix 727:a ändå.
Rätt märkligt att man inte kommer med några nya modeller av de här idag rätt gamla flygplanen? Att ta fram en ny Spitfire eller Mustang i 1/72 eller 1/48 känns som rätt mycket mer arbete än att ta fram en 707, 720, 727 eller en DC 10 i 1/144?
Det enda äldre flygplan jag känner till utöver 747 som ständigt verkar komma ut i nya versioner är Zwezda's 737. Men att bakdatera den till en -100 eller -200 verkar väl kostsamt...
Och ja, skulle gärna bygga en DC 10...
Mvh. André
Rätt märkligt att man inte kommer med några nya modeller av de här idag rätt gamla flygplanen? Att ta fram en ny Spitfire eller Mustang i 1/72 eller 1/48 känns som rätt mycket mer arbete än att ta fram en 707, 720, 727 eller en DC 10 i 1/144?
Det enda äldre flygplan jag känner till utöver 747 som ständigt verkar komma ut i nya versioner är Zwezda's 737. Men att bakdatera den till en -100 eller -200 verkar väl kostsamt...
Och ja, skulle gärna bygga en DC 10...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144
Är ju tyvärr så att EE's 737:a inte direkt fått någon bra kritik på marknaden. Och kvalitén på modellen säger lite varför det inte finns några "reviews" som Scalemates kan länka till. Kommentarerna på Britmodeller tyder på att Airfix utgåva trots åldern ändå är den bästa modellen när det handlar om en -200...
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... n-express/
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... n-express/
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144
Det var synd. Skulle gärna ha en Lufthansa -100
Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144
Är det inte bara att såga? Typ...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144
Ett annat utlåtande om Eastern Express 737:a. Den här gången en -300...
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... g-737-300/
Fast ärligt så verkar det inte bara handla om modellen i sig... *s*
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... g-737-300/
Fast ärligt så verkar det inte bara handla om modellen i sig... *s*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144
Det var väl andra motorgondoler på dom tidiga (eller något i den trakten), eller var det den dom fick konstuera om reverseringen på då riktningen på strålen lyfte vingen med dålig bromsverkan som följd.
Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144
Airfix 727 har ju ett lustigt fel på vingarna, samma fel även 200 modellen.
Stefan
Stefan
Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144
Fast det är ju de nyaste 737:orna som Zvezda kommer ut med....Andre B. skrev: ↑29 jan 2019, 16:42 Ja, det är lite vad jag hört och sett med. Och en anledning till att jag till slut valde Airfix 727:a ändå.
Rätt märkligt att man inte kommer med några nya modeller av de här idag rätt gamla flygplanen? Att ta fram en ny Spitfire eller Mustang i 1/72 eller 1/48 känns som rätt mycket mer arbete än att ta fram en 707, 720, 727 eller en DC 10 i 1/144?
Det enda äldre flygplan jag känner till utöver 747 som ständigt verkar komma ut i nya versioner är Zwezda's 737. Men att bakdatera den till en -100 eller -200 verkar väl kostsamt...
Och ja, skulle gärna bygga en DC 10...
Mvh. André
Stefan