Airfix BOAC Boeing 707-436 samt Boeing 727 och 737... 1/144

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Pål Björkman »

Njae längre ställ vet jag inte. Däremot introducerades en "tail bumper" på station 48 från 400 serien som finns med sen dess. Osäker på MAX.
/Pål
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Gabriel skrev: 31 jan 2019, 15:42 Snyggt André, det här kommer nog bli en härlig kärra när den är klar!

/Gabriel
Tack Gabriel, * ler*

Det känns rätt ok än så länge. Det lär bli riktigt spännande när det blir dags för dekalerna. Det är två per motor.

Kommer bli än mer intressant att se om jag lyckas sy ihop de mörkblå snobblinjedekalerna. Från nos till stjärt är det fyra dekaler på varje sida. Och sedan handlar det att få ihop dessa med vindrutorna och få dem att vika sig snyggt och gå ihop vid nosen. Mycket jobb med Micro Sol och Micro Set... *s*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Björn B skrev: 31 jan 2019, 02:27
André: Just Boeing 727 är väl en av de mest lämpade maskinerna att glömma vikten i. :)
Jag har ju inte limmat ihop sidhalvorna på 727:an än så där är det rätt enkelt att barlasta nosen. Tänkte låta "DB Cooper trappan" vara stängd och låst. Annars är det ju än nödlösning att låta den vara öppen... *ler*

Att få i 6 gram i 707:an är värre. Men det finns ju lite möjligheter att göra det via hjulhuset för noshjulet.

Skall limma dit lite plast på insidan av fönstren på 727:an med. Den har ju inga fönster i med i modellen...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
BOAC dekalerna på motorerna eller egentligen på pylonerna blev som förväntat en sport att få på plats.

Först gäller det att ha rätt utrustning. Dvs, nya rakblad, sax, lampa med förstoringsglas, en fin pensel, hushållspapper samt minst två burkar med Micro Sol (en i reserv).

Sedan så passar dekalerna inte in på plats på pylonerna utefter den "kurva" som skarven mellan motorerna och pylonerna utgör. Och de går inte att trimma bra in i förväg. Så det gäller att bestämma sig var de skall sitta. Dvs var "B:et" i BOAC skall vara. Och man får sedan bättra med BOAC blå och vit färg eller trimfilm.

Mitt råd är att inte klippa till, blöta ner och applicera mer än en dekal åt gången och använda varmt vatten. Det gäller att komma ihåg att man bara har åtta dekaler. Det finns inga i reserv (sorgligt nog).

Med dekalen på plats på pylonerna så kommer det vita att gå ner på motorn. Det främre mörkblå blir kvar på själva pylonerna men räcker inte till för att täcka den helt. Och det är nu det handlar om att gå på med Micro Sol för att mjuka upp dekalen och få den att anpassa sig efter pylonen och motorn.

När man fått dekalen på plats och så rakt som man önskar så får Micro Sol göra resten av jobbet för en stund. Ev överskott tas bort med lite hushållspapper.

När dekalen torkat så är det idé att skära bort det vita överskottet i skarven mellan pylonen och motorn och sen pensla på med Micro Sol för att lösa upp och försiktigt ta bort de oönskade resterna med penseln när de börjar släppa. Att göra det med rakblad är inte att rekommendera då det är lätt att repa färgen på motorn.

Jag började med två motorer och lyckades till typ 85%. Helst skulle jag alltså vilja byta ut en av dekalerna då den inte hamnade helt rätt. I någon framtid får jag kanske tag i en dekal att byta ut den med.

IMG_20190201_190624_771.jpg
IMG_20190201_190624_771.jpg (29.85 KiB) Visad 6518 gånger

Airfix har bifogat extra trimfilm i vitt, blått och svart på dekalarket. Tänkte försöka lägga igen gliporna med trimfilmen längre fram med det som är kvar efter det jag applicerat de blå snobblinjerna på "skrovet".
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Nästa steg nu är att få tag i lite Boeing Grå och försöka återskapa panelerna på vingarna. Har ju slipat bort rätt mycket plast på vingar för att jämna till dem. Tänkte ge panelerna lite olika nyanser...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 1/144

Inlägg av Andre B. »

Plockade lite med 727:an i kväll. Kan konstatera att även den lär behöva rätt mycket spackling och slipning.

Lite löst ihopsatt...

IMG_20190202_222055_621.jpg
IMG_20190202_222055_621.jpg (836.32 KiB) Visad 6476 gånger

En reflektion är lite om vingarna skall vara "raka" sedda framifrån eller inte?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 samt Boeing 727 och 737... 1/144

Inlägg av Andre B. »

Jo visst, jag pillade även lite med motorerna på 707:an i kväll med. Klippte ur lite vit trimfilm från dekalarket. Med betoning på lite då och täckte gliporna på pylonerna. Det såg rätt ok ut.

På de två kvarvarande motorerna funderar jag på att börja med den vita och eventuellt den blå trimfilmen på ovankant av pylonerna innan jag applicerar BOAC dekalerna.

Får se om jag lyckas lika bra med de blå ytorna sedan eller om jag får lösa det med lite mörkblå Humbrol färg...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 samt Boeing 727 och 737... 1/144

Inlägg av Andre B. »

Ett pågående bygge (?) på Britmodeller av Airfix 707:a med bland annat lite bilder på motorerna innan de fick skäras till för att passa vingarna...

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... nt-2329267
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 samt Boeing 727 och 737... 1/144

Inlägg av Andre B. »

Rörande "bly" i nosen för att undvika en "tailsitter". Instruktionerna till 707:an säger 6 gram och till 727:an 4 gram.

Den nya 2 kronan väger 6 gram och den nya 1 kronan väger 4 gram. Och båda passar rätt väl mot det främre "skottet" bakom nosen på nämnda modeller.

Och hålen för vingarna är utmärkta "myntinkast". Med lite dubbelhäftande tejp på myntet så fastnar myntet fantastiskt bra mot nämnda skott bakom cockpit. På 727:an hamnade jämvikten någon millimeter framför huvudställen.

Kan vara bra att veta om man vill slippa springa ut på stan i snöyran eller regnet för att få tag i bly...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix BOAC Boeing 707-436 samt Boeing 727 och 737... 1/144

Inlägg av Andre B. »

Hade tänkt fixat de andra två motorerna på 707:an i kväll och ge 727:an ett lager grundfärg. Vad gör man? Jo, somnar i soffan... 😕

Fått tag i lite lego att bygga en gigg/ vagga till modellerna med. Förstår inte att jag inte använt lego långt tidigare för? För en gångs skull så står modellerna både rakt och stadigt vid limning av exempelvis vingar.

IMG_20190205_223901_635.jpg
IMG_20190205_223901_635.jpg (296 KiB) Visad 6283 gånger
Är det helgerån att använda lego som basplatta och gigg vid sprutmålning?
*ler*
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar