English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72

Inlägg av Henrik R »

Very fint björn! En General Electric är vacker oavsett vilken kammo den har! shit vad fin!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Och här har vi en nymålad undersida också. Inte fullt så blank som det ser ut på bilden dock.

Bild

Skumt kamo som går ner på en stor del av undervingen! Någon som vet varför? För att dämpa eventuella reflexer av det metallblanka?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Göteborg närmar sig och jag inser att jag kanske ska göra klart några byggen istället för att bara börja på nya. Den här Lightningen har varit nästanklar sedan i juni, men jag har hela tiden snubblat på mållinjen. Tills nu, då.

Bild

Trumpetern har ju sina för- och nackdelar. Fin detaljering och bra passform ligger på pluskontot medan de ibland lite märkliga formerna (speciellt utblåsen), vissa felaktiga panellinjer och dekalernas färger hör till minustecknen. Stort tack till Jan Holmqvist som hjälpte mig med dekaler till just den här individen, så att jag kunde göra den grågröna fågel jag tänkt mig.

Bild

Men en läcker kärra är det. Kanske inte den snyggaste världen skådat, men skönt brittiskt fulsnyggt brutal.

Bild

Bild

På dessa bilder syns att de små antennerna på ryggåsen håller på att ramla loss... Dessutom var det fel färg på dem, så de är numera ersatta (vilket syns på några av de andra bilderna).

Bild

Bild

Fler blixtar blir det. Men då i form av Airfix 1/48. Fast inte riktigt än.

Bild

Till sist: Två samtida kärror, byggda för snarlika uppdrag men med totalt annorlunda lösning av designen! En av dessa två känns fortfarande modern i formerna. Och den kommer inte från English Electric. :)

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72 - Klar!

Inlägg av Henrik R »

Båda blev riktigt snygga! EE flyget blev ju outstanding!!
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72 - Klar!

Inlägg av Lars Befring »

Läckert!!!
tankeövningen att byta plats på dom två e ganska kul =)
ska bli kul att se på plats

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72

Inlägg av Herr Katt »

Björn Fransson skrev:
Sten Ekedahl skrev:Den är tyvärr ett modernt ök och därför har jag än så länge avstått från att införskaffa den, trots min passion för engelska flygplan. :cry:
Jämfört med de gamla Airfixar, anno 1959, som jag plockade ihop i början av året, är det rena lyxen när det inte är en millimeter bred glipa när man monterar huven. :)
Hej Björn!

Du nämner att du har byggt Airfix:s Lightning! Skulle du kunna tänka dig att ha det med dig till Göteborg och visa upp den på vår Airfix SIG?
Airfix:s Lightning är ju en superklassiker :D Och om du känner tveksamhet pga den kanske inte är fullt "salongsfähig".. det kommer att finnas med ett antal modeller som byggdes på 80-talet :shock: och ett par som tom. byggdes innan jag hade upptäckt IPMS i Göteborg = old school! ;)

Har du fler Airfixmodeller så är de naturlightvis mer än välkomna till vårt Airfixbord!

MVH Eduardo Mitchell (Airfix SIG honcho)
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72 - Klar!

Inlägg av Janne.S »

Läcker Lightning!!!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla! :)
Herr Katt skrev:
Björn Fransson skrev:
Sten Ekedahl skrev:Den är tyvärr ett modernt ök och därför har jag än så länge avstått från att införskaffa den, trots min passion för engelska flygplan. :cry:
Jämfört med de gamla Airfixar, anno 1959, som jag plockade ihop i början av året, är det rena lyxen när det inte är en millimeter bred glipa när man monterar huven. :)
Hej Björn!

Du nämner att du har byggt Airfix:s Lightning! Skulle du kunna tänka dig att ha det med dig till Göteborg och visa upp den på vår Airfix SIG?
Airfix:s Lightning är ju en superklassiker :D Och om du känner tveksamhet pga den kanske inte är fullt "salongsfähig".. det kommer att finnas med ett antal modeller som byggdes på 80-talet :shock: och ett par som tom. byggdes innan jag hade upptäckt IPMS i Göteborg = old school! ;)

Har du fler Airfixmodeller så är de naturlightvis mer än välkomna till vårt Airfixbord!

MVH Eduardo Mitchell (Airfix SIG honcho)
Nja, jag var nog lite otydlig där. Jag syftade på ett par andra gamla Airfixar, en Fairey Rotodyne och en Bristol Superfreighter, båda från 1959. De fanns utställda på Airfix-SIGen på 08 Open i våras. Någon Airfix Lightning har jag tyvärr (eller kanske tack och lov :) ) inte byggt.
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: English Electric Lightning F.6, Trumpeter 1/72 - Klar!

Inlägg av Niklas »

Vackert Björn, som alltid!

För oss som inte kommer till Göteborg, får vi skåda dina alster i Malmö, tro..? :)

Hälsningar,
Niklas
IPMS Sydost
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar