Airfix Lightning 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Stellan »

Underbart blänk i den där NMF:en. Härliga effekter mellan de olika nyanserna.
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Har gjort ett litet uppehåll i byggandet. Igår var jag för andra gången på Mike Blanks figurmålningskurs. Den kan varmt rekommenderas för alla som är det minsta intresserade av figur målning.

Tack Björn, den där "ska bygga någon gång"-högen känns igen, den har jag många modeller i. Ibland blir ambitionerna för höga och man köper på
sig för mycket eftermarknadsdetaljer.
Stellan, i början på de större ytorna använder jag bara färdiga blandningar direkt ur flaskorna. Då är det lättare att lacka om den yta som behöver förbättras. (Det är det alltid)
Mekanikerna som hade hand om planen verkar lagt en ansenlig tid åt att hålla dom välputsade. Jag ska försöka göra det blankt utan att det ser
ut som en för mycket kromad raggarbil.
Alla ytor är inte målade men det här är grundplanen. Jag brukar alltid göra en sån här bild då det efter ett tag är hopplöst att hålla reda på de olika färgerna.
Bild

Två sätt att göra luckor på.
Lägga en bit tape över luckan som sen skärs ut med en hobby kniv och behålla grundfärgen. Om det blir en miss som här är det enkelt
att lägga en liten tape bit över.
Bild

Eller lägga tape runt luckan om man vill ha en annan färg än grundfärgen.
Bild

Anders E
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Stellan »

Jag vill oxå bygga Lightning... :(
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Henrik R »

Snyggt lagd med metallen! Den kommer bli ubergrym !
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av magnusf »

Det rullar ju på bra Anders! Tricket med bilden ska jag komma ihåg, när jag byggde min Airfix i skala 1/72 så var det där med vilka nyanser jag använt ett ständigt problem :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Tack Henrik, än så länge går det bra.
Väntar med att fixa alla missar mot slutet av metall målningen eftersom varje lager innebär mycket maskering.
Bild

Magnus, kul om du kan ha nytta av mina trådar.
Nu är det dags att uppdatera bilden med färgerna och fixa de missar som syns efter målningen.
Bild

Har även hunnit med det årliga husbygget.
Bild

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Snyggt pepparkakshus! :) Och härlig NMF-finish! Själv kommer jag definitivt att fega ur när min hamnar på byggbordet, och måla den grå...
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Lurifax »

Anders.Edblad skrev: 18 dec 2018, 08:33
Magnus, kul om du kan ha nytta av mina trådar.
Nu är det dags att uppdatera bilden med färgerna och fixa de missar som syns efter målningen.
Bild

Har även hunnit med det årliga husbygget.
Bild

Anders E
:D

Härligt kombo-bygge. Pepparkakshus och Lightning. Synd inte båda går att äta ... å andra sidan ... tugga på Lightningen är väl som att tugga på foliepapper.

Trevligt att se att även modellbyggarna använder sina kunskaper för att öka på julstämningen.
holst

CU@C4
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Björn, en gråmålad Lightning är också snygg och om det är en F.6 kan man göra en med extratankar på ovansidan av vingen som jag tycker ser snyggt ut.
Holst, Det gick fortare att bygga pepparkakshuset än min Lightning och de är nog ungefär lika goda att tugga på
då jag blandade mycket ättika i kristyren för att få den mer lättflytande.
Nu håller jag på att förbättra diverse missar men snart måste jag nöja mig med hur det ser ut.
Till slut känns det som att när jag fixar en miss uppstår det två nya.
Bild Bild

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Aluminiummålningen är klar nu är det dags att måla det röda.
Ingen vän av dekaler men de var en bra referens när jag skulle välja röd färg. Min erfarenhet är att MrP löser upp Alclad, gjorde ytterligare ett test och så är det.
Bild Bild

Ovansidan och fenan är grundmålade med Mr Surfacer där går det utmärkt att använda MrP.
BildBildBild

Det är några missar kvar att fixa men den blir ganska tuff i den här märkningen.
Bild

Anders E
Skriv svar