Airfix Lightning 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Anders.Edblad skrev: 31 jan 2019, 14:12 Det här blev inget bra!
Jag sprutade Top Coat klarlack på den men det blev rinningar på ena sidan.
Nu efter att jag förgäves försökt få det någorlunda acceptabelt ger jag upp. Det blir inte tillräckligt bra.
Minsta lilla ojämnhet syns med metallfärg och ojämnheter blir det.
Tänkte först skrota den och ta tillvara CMK cockpiten men jag har ställt den på "Shelf of doomed" så länge så får jag se vad jag gör med den.
Tur att jag har fler Airfix Lightnings!

Anders E
Men nej! Så trist! Läge för ommålning till grå/grön? Då kan du ju dölja det betydligt bättre.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Andre B. »

Aj, trist ja med din fina Lightning. Men det var bara där på vänstra sidan av nosen? Det där fixar du. Låt den stå och mogna en stund bara...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Björn, bra tips de grå/gröna är också snygga.
André, också ett bra tips den får stå ett tag så får jag se vad jag gör med den.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av magnusf »

Det är ju mycket närmare att göra något vettigt av den som den är nu än att börja om på ett nytt bygge. Jag respekterar att du försökt men tror fortfarande inte att metallfinishen kan vara räddningslöst förlorad, det MÅSTE gå att rädda. Och skulle inte metallen gå att rädda så sällar jag mig till kören ovan som säger grön/grått. Det fanns till och med någon enstaka grå F.3 om det faller herrn i smaken bättre...

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Magnus, jag har bestämt mig för att inte skrota den. Jag får helt enkelt försöka ett par gånger till med metallfinishen.
Om det inte funkar så får den bli grön/grå eller bara grå.

Anders E
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Göran »

Ursäkta sent svar men i likhet med Magnus, tror jag att det går att rädda metallfinishen. Själv så skulle köra med Micromesh på hela maskinen för att få en uniform yta, för att därefter reparera nosen med ny metallfinish med dito klarlack som sedan blir micromeshad.

Mvh
Göran
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airfix Lightning 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Göran, bra tips!
Börjar bli sugen på att göra ett nytt försök nu när den fått stå ett tag.

Anders E
Skriv svar