I will save you!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

I will save you!

Inlägg av EMP »

Dags för ett nytt projekt! Och ett lämpligt citat!

"Sometimes it’s the princess who kills the dragon and saves the prince."
― Samuel E. Lowe

Vad kan passa bättre än att börja med att presentera figurerna som ska vara med i bygget?

Första modellen som ska vara med är den här vackra damen med en lagom dos attityd:

Bild

Sen behövs en stilig herre också... fast här behövs ett anatomi kit och inte en helt färdig figur eftersom det annars blir så mycket sågande för att få till det här :

Bild

Och lite benknotor skadar aldrig:

Bild


Situationen ser ut på följande sätt med delarna:

Bild

Bild

Den stackars kvinnan tycks ha haft oturen att träffa på ett aggressivt snöre som av någon anledning hyst agg mot henne eftersom det uppenbart attackerat hennes stackars rumpa...

Bild

När det gäller mannen så består han av betydligt fler delar.

Bild


Jag upptäckte också rätt snart att de båda modellerna är gjorda efter olika anatomiprinciper. Detta innebär att trots att skalan är samma så skulle det bli stor skillnad i längden på figurerna. Därför fick jag frångå normal anatomi på honom och mecka en del för att matcha stilen med långa ben etc.

Bild

Idén till det här bygget har jag haft ett tag. Vi har väl alla sett någon variant av den stora starka mannen som räddar en hjälplös stackars kvinna. Inte helt sällan (beroende på sammanhang) bärs den hyfsat lättklädda och förskräckta damen över axeln eller liknande ( https://images-na.ssl-images-amazon.com ... 0_TTD_.jpg eller modellvarianten https://www.blacksunminiatures.co.uk/wp ... 03/BP1.jpg) ...

Naturligtvis är det helt okej och har absolut sin charm. Men den klassiska varianten finns redan som modell och jag har sett flera exempel på skickliga byggare som fått till stilen helt perfekt :) . Jag tycker personligen att det är roligare att göra något annat på samma skoj tema.

Trots allt är det ju så att alla kvinnor i fantasy berättelser inte behöver vara förskräckta damer i nöd. Precis på samma sätt behöver inte alla män vara super macho och redo att slåss med varje monster som kan tänkas dyka upp. Män får också lov att vara förskräckta och bli räddade utan att de ska behöva skämmas för det :)

Sen får ni ha tålamod med humorn i bygget, för naturligtvis gäller samma regler för det här bygget som för den mer klassiska versionen av det här scenariot ;) Och hur som hur är hela grejen smått komisk i mina ögon oavsett vem som springer runt och bär på vem.

Så därför blir det enligt tradition rumpan i vädret på den nödställda så att vi inte missar att se den delen av anatomin, tveksam mängd kläder och lagom förskräckt pose med normala mängder sprattlande och oförmåga att gå själv. Och därtill en tuff, stark och farlig krigare som står med svärdet i högsta hugg och morrar och som enkelt slängt upp sin trofé över axeln, fullt beredd att springa runt och bära på vederbörande hela dagen om så krävs för att försvara denna hjälplösa människa mot diverse räliga otäckheter!


Första test med poseringen

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommer också att posera om damen en smula, men det blir relativt små ingrepp. Yxan hon höll i handen ska ju bort naturligtvis.

Bild

Bild

Och sen var det ju det där snöret som skulle bort och ersättas med något mer värdigt...

Bild

Byxor är bra, bekvämt och praktiskt!

Bild

Fixade lite mer med poseringen. Som sagt: Den ingår att vi måste vi ha ett fall av rumpan i vädret, halvt omöjligt böjd rygg och ja ni vet... det vanliga...

Bild

Bild

Sen var det ju det där med valet av posering för figuren. Varför rumpan i vädret, konstigt böjd rygg etc?

Det här är en direkt referens till hur damer ofta tecknas eller framställs med konstiga poser, rumpan i vädret etc i olika typer av media (därmed inte sagt att herrar inte också framställs på skumt sätt). Det är också ett ämne som varit uppe en hel del de senaste åren där man för att lyfta fram skillnaden på hur manliga och kvinnliga karaktärer framställs t.ex. tagit existerande bilder av kvinnliga superhjältar och med en rejäl dos humor ritat om bilden med en manlig karaktär i samma pose för att få fram en poäng (två exempel https://unrealitymag.com/images/new-fav ... iative-10/ och http://mediasexismandsocialaction.files ... keye5.jpg ). Där finns också en artikel om detta som är värda att ta fem minuter att läsa https://io9.gizmodo.com/why-do-we-care- ... 573674640 ).

Serier är serier och behöver inte vara realistiska som jag ser det (folk får vara omöjligt snygga och läckra att titta på i all sin 2D prakt - det är ju lite av poängen i serier att det inte ska vara realistiskt) men det är ändå relevant och kul att lyfta fram det här på ett kreativt sätt och med glimten i ögat.

Så där är lite bakgrund till det hela. Som ni alla vet så gillar jag ju att driva med saker och då är det ju ett gyllene tillfälle för att ha lite kul med temat :)

Bild

Bild

Började också fixa lite med smådelarna till modellen för att räta ut och få till lite annat smått och gott.

Bild

Bild

Bild

Bild

Har fortfarande massor att fixa men såhär långt är jag just nu.

Bild

Bild

Bild

Sen måste jag snart bestämma exakt vad herrn ska ha på sig. Då tänkte jag att det är bäst att kolla lite referensmaterial på kläder i samma stil som hennes så att man kan tänka till kring vad som skulle passa utan att kopiera vad andra redan hittat på.

I min ofantliga visdom (notera sarkasmen) bestämde jag mig därför för att Googla lite referenser i ämnet och för att smala ner resultaten la jag till begreppet "fantasy" bland sökorden.............................. *host*.............................. :oops: :oops: :oops:

Så nu ska jag typ gå och tvätta hjärnan i klorin ett tag för att försöka bleka bort det traumat ur minnet... Huuuu :shock:


/Emma
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: I will save you!

Inlägg av jonaszett »

Heja Emma!!
Z
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: I will save you!

Inlägg av Björn B »

Glöm inte prinsens krona :)
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: I will save you!

Inlägg av jonaszett »

Kan inte prinsen få en släng av snöret...
Jag sökte en gång på beach boys bildrsultatet va inte vad jag förväntade mig...
Z
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: I will save you!

Inlägg av Urban Gardini »

Gillar hela idén! Men klä på kvinnan mer och klä av mannen mer för ännu bättre effekt!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: I will save you!

Inlägg av M-eson »

Det här skall bli fantastiskt roligt och spännande att följa. Första bilden jag fick för mig var att mannen skulle ha blå kostym, vit skjorta och röd slips, men det förtar ju en del av det hela.
Ser fram emot uppdateringar. :)
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: I will save you!

Inlägg av Joakim Hultman »

Älskar idén, och jag är övertygad om att du kommer att få till ett fantastiskt resultat av det hela! :)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: I will save you!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Att driva med stereotyper är aldrig fel.
Kör!
Uffe
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: I will save you!

Inlägg av Lurifax »

Fast är det inte "ur askan i elden" som gäller. Det känns mer som om han blir bortrövad än räddad. Jag hade nog upplevt en viss rädsla över att bli "räddad" av den damen ... men här är vi män som sagt lite olika. Vissa skulle säkert se det som en "utmaning". Men man kan kanske se en viss tröst i att hon fått byxor ...

... ja ... det finns mycket att fundera på här ... mycket "referenser" att surfa på ... men jag lämnar det nu ... :D

Hur som helst, ännu ett toppenbygge där kreativt nytänkande matchas av mästerligt tekniskt utförande. Det är alltid kul att se hur dina byggen växer fram.
holst

CU@C4
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: I will save you!

Inlägg av EMP »

Björn B skrev: 01 dec 2018, 13:17
Glöm inte prinsens krona :)


Vi får se om jag kan få till det på något finurligt sätt med krona ;)
jonaszett skrev: 01 dec 2018, 11:14

Heja Emma!!

Z

jonaszett skrev: 01 dec 2018, 21:18

Kan inte prinsen få en släng av snöret...

Jag sökte en gång på beach boys bildrsultatet va inte vad jag förväntade
mig...

Z


Hahaha... jaaa varför inte? XD Sen kan jag ju inte hjälpa utan att rysa
lite eftersom enligt mitt helt personliga tycke och smak så ser snöre
gräsligt och allmänt osmickrande ut oavsett vem som har eländet på sig ;)
Nåja, sålänge snöret inte är kombinerat med materialet kasslernät så är det
väl "lugnt" (fråga inte... och Googla inte... du vill inte veta
*traumatiserad för resten av livet* )
Urban Gardini skrev: 02 dec 2018, 20:52

Gillar hela idén! Men klä på kvinnan mer och klä av mannen mer för ännu
bättre effekt!


Tack! Och absolut! Kvinnan ska få mer att ha på sig. Menar hon kan ju inte springa runt i den där bikinitoppen och vara cool ju! Sen får vi se hur ”elak” jag tänker vara mot stackars herrn ;)
M-eson skrev: 04 dec 2018, 08:59

Det här skall bli fantastiskt roligt och spännande att följa. Första bilden
jag fick för mig var att mannen skulle ha blå kostym, vit skjorta och röd
slips, men det förtar ju en del av det hela.

Ser fram emot uppdateringar. :)


Superskoj att höra! Jag tror jag vet vem du syftar på med klädbeskrivningen ;)
Jag är ju rent generellt lite allergisk mot osmickrande klädsel men i det här fallet kommer jag nog att göra ett undantag och tvinga på den stackars mannen något synnerligen osmickrande eftersom det liksom hör till lite i de här sammanhangen. Menar kan damerna ha snören i rumpan och BH gjord av vassa tänder så ska vi väl nog kunna hitta på något lagom obekvämt, opraktiskt och synnerligen osnyggt till en man också ;)
Joakim Hultman skrev: 05 dec 2018, 21:45

Älskar idén, och jag är övertygad om att du kommer att få till ett
fantastiskt resultat av det hela! :)


Mycket skoj att höra! :D jag hoppas verkligen att det här blir bra för jag tror det kan bli en skoj figur som sätter lite perspektiv på saker och ting kring vissa teman i fantasy och annat hitte-på ;)
Ulf Lundberg skrev: 06 dec 2018, 21:18

Att driva med stereotyper är aldrig fel.

Kör!

Uffe


Hehehe håller med! Det som kan drivas med bör drivas med så att humorn i världen inte totalt försvinner :)
Lurifax skrev: 18 dec 2018, 07:06 Fast är det inte "ur askan i elden" som gäller. Det känns mer som om han blir bortrövad än räddad. Jag hade nog upplevt en viss rädsla över att bli "räddad" av den damen ... men här är vi män som sagt lite olika. Vissa skulle säkert se det som en "utmaning". Men man kan kanske se en viss tröst i att hon fått byxor ...

... ja ... det finns mycket att fundera på här ... mycket "referenser" att surfa på ... men jag lämnar det nu ... :D

Hur som helst, ännu ett toppenbygge där kreativt nytänkande matchas av mästerligt tekniskt utförande. Det är alltid kul att se hur dina byggen växer fram.
Jo, fast den där gränsen mellan att bli ”räddad” och ”bortrövad” är ju hårfin och beror ju helt på hur den som så att säga bär iväg på den hjälplösa personen tolkar situationen ;). Menar ta det klassiska exemplet med prinsen som räddar prinsessan från den elaka draken. Prinsen tolkar ju uppenbart situationen som att han räddar prinsessan. Men vem vet, prinsessan kanske är så förskräckt och svag i knäna för att en främmande man plötsligt och helt oprovocerat dyker upp och har ihjäl hennes drak-kompis och sen dessutom rövar bort henne och förväntar sig giftemål, danser på slottet, barn och annat hemskt från henne!

Så i det här fallet kan det kanske vara så att unga fröken fått syn på denna lilla lättklädda läckerbit som ser så ensam, övergiven och alldeles förtvivlat nödställd ut och därför vill ”rädda” honom från sådana hemskheter som fina middagar och statsbesök. Men stackars prinsen som säkert bara låg och sov i sitt kungliga snöre till pyjamas är helt förskräckt över att plötsligt och oväntat bli bortrövad helt utan anledning ;).

Hehehe, jag ser stor tröst i att hon fått byxor och det kommer bli ännu bättre när hennes tortyrredskap till ”BH” bytts ut mot något som folk faktiskt skulle kunna ha på sig utan att få uppsöka vårdcentral efteråt. Sen tycker jag det är bra att folk är olika. Menar visst vore världen tråkig om den bestod enbart av macho män och försvarslösa kvinnor? Mycket bättre med mycket variation :)

Ja huuuu… här ska inte surfas på några referenser XD Det är traumatiskt nog de gånger som sökningarna slår fel – finns därför ingen anledning att provocera söksidorna ;)

Tack så mycket! Ska bli skoj att se vad alla tycker när modellen blir klar för dr är ju en bit kvar så att säga :)
Skriv svar