LM 222

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Här är mitt förra Pc bygge, LM 222 skala 1/32 , efter sprutmålning ! //Lennart
Bild

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: LM 222

Inlägg av Henrik R »

Otroligt Grymt! Snacka om härligt scratch
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så hjärtligt Henrik ! //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: LM 222

Inlägg av magnusf »

Hur många av Volvos lastarmodeller har du gjort Lennart?

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Hej Magnus ! En liten lista nedan.

BM H 10
BM 350
BM 840/41
BM 845
LM 222
Och så traktor grävaren BM 646, som nog får kallas en lastmaskin , trots att det är en grävare också . Det var faktiskt den första jag gjorde, har för mig att det var 1981/82 ? Det har ju blivit ett antal modeller av bl.a H 10 och BM 840/41. Om jag minns rätt så var sista 840 nr 8 i ordningen, och det var innan samarbetet med den modell Max producerade .

Bild nedan "

Men det roligaste BM bygget var BM Stor Nalle" skogsmaskinen. Massor av kluriga delar, och riktigt trixigt att göra banden :)

//Lennart

Bild


Bild


Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: LM 222

Inlägg av magnusf »

Nallen är helt fantastisk och jag förstår att de där banden krävde en liten arbetsinsats :) ! Det är en maskin jag aldrig sett i verkligheten men det rullar tydligen en hel del sådana som veteranmaskiner, i Alfta (där Nallarna byggdes) har man till exempel skogsmaskinsfestival varje år med gamla maskiner. Jag har dessvärre inte vågat föreslå för familjen att vi ska åka dit...

Har du alla modellerna kvar? Och när du skriver att du gjort åtta stycken BM 840, handbyggde du alla eller gjorde du något slags byggsatser av dem för att rationalisera processen? Till slut, går det att ordna en gruppbild på de olika maskinerna? Det vore riktigt kul att se!

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Nallen " minns jag själv från tidiga pojkåren. Min äldre kusin hade hemman" och skog och hade både Lill Nalle" och Stor Nalle" även en Fergusson med skogutrustning . Farsan var ju vägbyggnadsingenjör, och kom ofta hem med traktorer och maskiner, som Corgi och Dinky hade på den tiden . Och både min morfar och farbror körde lastmaskiner och väghyvlar, så antagligen blev man färgad" under det tidiga åren. Du får övertala familjen att åka och titta :)

Alla modellerna är byggda på beställning av olika samlare samt vägverkets museum, och jag gjorde dem en och en . Det blev en H -10 bl.a i skala 1/87 till museet. Så tyvärr kan jag inte göra någon gruppbild. LM 222 finns uppe i Korpilombolo hos en samlare :)

Du kan däremot få ett par bilder på ett par av det väghyvlar jag gjort om du nu gillar entreprenad maskiner som jag .
Mattsonhyveln 266 blev också flera st av. Gammal dålig bild tyvärr ! Nordverk körde min morfar, men även Gallion som var vanlig under 60 talet.
Modellerna är i skala 1/50.

Tack Magnus !

//Lennart

Bild


Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: LM 222

Inlägg av magnusf »

Herregud Lennart!

Dra inte igång mig på hyvlar! Det står en (sämre) begagnad Nordverk Puma vid en gammal verkstad längs en av sträckorna där jag brukar cykla. Jag har länge funderat på att lägga ett bud på den, perfekt för att röja snö med längs skaftvägen in till huset (gissningsvis runt 200 kvadratmeter) eller finköra till kyrkan på söndagarna. Min fru invände att jag inte går i kyrkan men då var givetvis svaret att hade jag bara en hyvel att åka dit i så skulle det vara klart intressant :) !

Mattssons hyvlar såg väldigt moderna ut med sina kantiga hytter och tonade glas, många gick väl hos Vägverket som köpte dem på den tiden de hade stor entreprenadverksamhet själva. Man ser dem sällan numera.

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Ha ha ha ! Det hade varit en trevlig entre " till högmässan! Jag hade ju en egen LM 840 då vi bodde i Gbg och jag körde eget. Jag var till Järnhandlarn " Sture och hämtade min förbokade Otaki modell av Enterprise 1/350 med baklastaren. Glömmer aldrig hans min då jag parkerade halvvägs upp på trottoaren för att underlätta förbipasserande .

Nej köp du hyveln, då kommer den ju till en som säkerligen vårdar den ömt, och det finns inte många kvar av dem.


Jo Mattsson hyveln blev en storsäljare, lite tack vare att Volvo lade ner sitt program av väghyvlar, men det var en tekniskt sett bra och modern hyvel för sin tid. Fanns ju både som fyrhjulsdriven och sexhjuls driven. Går ett par st här i stan ännu, och det används flitigt för snöröjning med sidvinge.

Konceptet köptes upp av finska Vammas som du säkert vet, men man ser dragen av Mattsson på Vammas hyvlarna, framförallt den kantiga hytten som du säger. Gallion gick in i Champion utvecklingen tillsammans med Avenling Barford , och idag är det väl Komatzu som äger hela koncernen. Har förstått att väghyvlar är vanligare numera här i norra Sverige än söderut, även vid anläggnings jobb.



Vill passa på tillfället att berätta att Krokodilbygget blir mitt allra sista stora Pc bygge, sedan skall jag ägna mig helt och fullt åt min Mj anläggning.
Inte för att jag är så road av att köra runt med prylarna, utan mestadels för att jag vill bygga den. Har en förfrågan från ett företag om en mycket speciell modell, men dessa har inte ännu presterat något adekvat ritnings underlag, så jag är osäker vad som sker i det fallet. Det har blivit närmare 80 Pc modeller under åren, och jag har några egna favoriter. Stridsvagngs dragaren, bl.a så gav mig vincharna huvudbry hur de skulle konstrueras. SK-60 1/48 som sprack ett otal gånger, men blev klar till slut, och så Mammut truckarna till Lkab. Det har ett mycket knepigt fackverk, som är olika på långsidorna , beroende på att ena sidan öppnas vid tippning av lasten. Jag gjorde en prototyp för att lära mig hur jag skulle bygga det hela. Sedan blev det två st i skala 1/50 , och två st i skala 1/87. Men som sagt med Krokodilen så slutar jag bygga enskilda Pc modeller helt.

//Lennart


Bild


Bild


Bild



Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: LM 222

Inlägg av SvenYoung »

Alla fantastiska byggen, Lennart! Verkligen kul att ha följa en del av dessa.

Stridsvagnsdragaren hade jag inte sett innan, otroligt häftigt! Finns det ritningsunderlag till denna?

Lägg nu inte ner scratchbyggandet helt, vill se mera från dig! Du är KUNG på detta!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar