LM 222

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så väldigt mycket Sven !

Det är nog drygt 10 år sedan jag byggde strv dragaren. Bilen stod bakom pansarmuseet i Boden vid tiden, och Daf trailern en bit längre bort . Jag åkte under ett antal dagar och fotade samt gjorde egna måttskisser på fordonet och trailern. Och när det var färdigt så började jag bygga. Centurion vagnen som står på modellen är byggd och målad av den som jag byggde modellen till. Jag gjorde en plugg och varmdrog klar Pc för glasen till strålkastarna. Fick tyvärr endast tag på resin däck med Trilex fälg, men det ser inte helt opassande ut. Gamla bilder men håll till godo . //Lennart


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: LM 222

Inlägg av SvenYoung »

Otroligt, Lennart, helt otroligt. Har länge drömt om att bygga en svensk dragare, förstår vilket jättejobb det är (tillräckligt stort jobb bara att bygga dem som finns som gjutna modeller).
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Ett par veckor efter att jag fotat det sista bilderna på dragbilen, så åkte jag och min hustru åter upp till platsen och pansarmuseet. Jag skulle kolla så jag inte missat några detaljer . Vi fick en smärre chock ! Bilen var helt utbränd och total demolerad. Man hade to.m lyckats vrida motorhuven i en båge, inredningen sönderslagen och samtliga rutor krossade. Det var kolsvart i motorutrymmet, och hela dragbilen såg ut som ett vrak. Vi gick bakom anläggningen för att se om trailern nått samma öde, men den stod kvar till synes oskadd .



Bakom pansarmnuseets garagelängor , står/stod en likadan länga fast helt utan dörrar. Inne i dessa garagelängor stod gamla pjäser av olika slag, små och större hjulburna kanoner. En gammal rostig IKV, en bandtraktor, massor med tomhylsor till olika sorters pjäser, ammunitionslådor, hjul, axlar m.m.Det såg ut som en riktig gammal krigskyrkogård för avlagd materiel. Och allt stod helt öppet, vilket förvånat oss tidigare. Här kunde vem som helst trava runt och göra vad som helst. Inga stängsel eller inhängnader. Platsen är ju lite avsides också, nedanför och vid sidan av vad som idag är Bodens försvarsmuseum. Idag är garagelängorna tomma, men står kvar som ett öde monument . Om museet är aktivt ännu har jag ingen kännedom om, det verkar lika öde . För övrigt så blir den HKP 3:a som sitter på en piedistal vid försvarsmuseets parkeringsplats ofta utsatt för stenkastning m.m. Det är bara att beklaga , för några skyldiga lär man aldrig hitta, och om så vore så fick det väl ingen glass som barn" och det är därför det är så frustrerade !



Följand Måndag ringde jag till Bodens garnision och fick till slut kontakt med en kapten som tydligen var ansvarig ? Jo han kände till att man brukade ha besök av "ligister " mellan varven" men det som fanns där var skrot och utrangerat. Dragbilen däremot var en påbörjad renovering, man hade gjort en del med motorn redan. Han var också informerad att den nu var utbränd och vandaliserad , så den skulle skrotas på plats. Han berättade vidare att i ett mob förråd i Kalix, så står det 6 st sådana dragbilar med trailer som är i nyskick. Det har tagits ut för varmkörning emellanåt men är i toppklass. Vill du åka och fotografera så skall jag tipsa dig vidare. Jag fick numret till en annan officer och han berättade att bilarna var redan sålda, en skulle gå till Strängnäs och behållas av Fm, men resten var sålda , så det fanns ingen möjlighet längre att få komma och titta på dem.

Med tanke på vad du brukar kunna åstadkomma i Pc Sven, så tror jag knappast du skulle ha några problem att bygga en liknade modell.
Så tekniskt skicklig som du är i det fallet.

Tack än en gång Sven :) //Lennart
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: LM 222

Inlägg av bosnafly »

Tjena!
Finns det väghyvlar att köpa som byggsats eller är det scratch som gäller?
Kan man hitta diacast modeller?
Hittade en gammal vid vägen i Bosnian o tänkte omg en sån kan ma bygga ju..
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: LM 222

Inlägg av magnusf »

Det är ganska tunt med byggsatser, det jag känner till är en resinbyggsats av en CAT från andra världskriget. Den har dessutom ingen hytt vilket jag inte tror var så vanligt på civila maskiner och framförallt inte om de är bara lite modernare.

Die cast finns det säkert en del, många tillverkare av de verkliga maskinerna har haft sådana som promotionmodeller. Vet du vad det var för maskin du såg i Bosnien? Tog du någon bild? Fram till för 20-30 år sedan fanns det förvånansvärt många tillverkare av hyvlar, idag har mycket köpts upp och slagits ihop så det finns bara några få kvar.

Hälsningar Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Precis som Magnus skriver Sani" så finns inte så mycket att välja på annat än Plus Models gamla 12G hyvel. Har funnits ett annat fabrikat också Adv någonting, som jag dessvärre inte minns mer av. Modellen är ju förebild av en från 40 talet, med mekanisk lyft. Typen användes in på 60 talet , då sedan det hydrauliska hyvlarna blev vanligare. Användes naturligtvis även i den civila branschen. Hytt var inte vanligt på amerikanska hyvlar, förrän in på 70 talet, då man ändrade säkerhetsbestämmelserna. I Europa hade vi en helt annan standard, och hytt kom under 50 talet redan. Min morfar körde väg hyvel, och fick under tidigt 50 tal hytt på sin Svedala. Jag har ett foto på honom där han sitter mitt i smällkalla vintern och kör utan hytt, men väl påklädd. Du kan se samma fenomen på hjul lastar sidan. Nu vet jag ej vilken väghyvel du sett, men jag misstänker att det är en hydraulisk, och då blir det mycket arbete att konvertera Plus Models gamla Cat till en sådan. Det är ju en helt annan typ av ram m.m på en nyare. Försök hellre skaffa ritnings /foto underlag på den , och så får du leta efter lämpliga hjul . Det finns Traktor modeller i skala 1/32 bl.a med hjul och däck som går att använde. I die cast däremot , så finns en uppsjö av hyvelmodeller, mestadels i skala 1/50, och några i 1/87. Lycka till i vilket fall //Lennart
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: LM 222

Inlägg av bosnafly »

Tjena

Bilder har jag många men vet ej hur man lägger upp de, kan skicka till nån om det är ok.
Sani
bosnafly
Inlägg: 93
Blev medlem: 31 aug 2012, 19:37

Re: LM 222

Inlägg av bosnafly »

20210722_203405.jpg
20210722_203405.jpg (1.82 MiB) Visad 3031 gånger
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Det var fina bilder Sani! Kul att få se. Påminner om en Svedala Arbrå och det äldre BM hyvlarna. BM Vhk 115 var mycket lik den där, frågan är om den är byggd på licens av en sådan ?Nordverks Panter har även den vissa likheter, men var hydraulisk. Visste inte att Rolba hade hyvlar, bara snöslungor och dylikt. Men en sådan där kanske du kan göra med Plus models Cat som utgångs material då, och bygga om det som ser annorlunda ut, samt en hytt ? Däck får du väl leta bland diecast traktorer som sagt, eller om någon tillverkare gör i resin? //Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: LM 222

Inlägg av magnusf »

Lennart har bättre koll än jag har men jag reagerade också direkt på att motorhuven såg Volvo BM-aktig ut. Efter lite googlande kom jag nu fram till att jag tror det är en BM VHK-115, vilket ju Lennart också redan kommit på när jag läste hans inlägg igen :) !

Här finns en hemsida från Volvo CE där det finns data och broschyr från 60-talet att tanka ner: https://www.volvoce.com/global/en/produ ... l/vhk-115/ Tycker den ovanstående är på pricken lik så det är nog ett svensk-åk du snubblat över nere på Balkan :) ! Lennart, håller du med?

Hälsningar

Magnus
Skriv svar