Ce6/8 Krokodil"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av Lennart 12 »

Inte allt för mycket kvar nu ! //Lennart
Bild

Bild


Bild
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Imponerade! /F
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av Horrocks »

Fantastiskt arbete och inspirerande!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Fredrik och Horrocks ! Jag har funderat kring att göra belysning i båda änderna, men är osäker på hur jag skall gå till väga. Led, dioder ? Vet ej ännu . //Lennart
Bild
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av SvenYoung »

Makalöst bygge Lennart. Verkligen imponerande!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack så mycket Sven ! //Lennart
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Eftersom att det inte kostar mig något, varken tid eller pengar, säger jag - klart att du ska ha belysning! LED tror jag blir bra och det finns säkert någon som kan ge mer råd om det här på forumet. /F
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för det Fredrik ! Jo , jag har fått hjälp och bra tips . Har börjat så smått på detaljerna på taket. Jag har byggt upp modellen via ett ramverk , med axlar mellan hjulen. Och så limmade jag distansbrickor på baksidan varje hjul, vilket även gav modellen lite mera tyngd. Loken var ju ledade för att klara kurvorna på Gottardsbanan, och det kan bli knepigt med långa koppelstångslok annars. Jag gjorde några av underredets delar som bladfjädringar, och några ledningar för bromsarna . Man kommer inte att se mycket av det hela då modellen står på basplattan ändå, men för att det inte skulle vara helt tomt under. Blir ett till litet ramverk senare bakom främre hjulen då jag bygger koppel arrangemanget. Min ritning är på en av prototyperna, vilka det 4 första sattes i trafik omgående. SBB beställde sedan 10 lok direkt av Oilerkon, utan att invänta utvärdering av prov loken. Man utförde många modifieringer över tid. Bl.a så förändrades koppelstängerna, för loket gungade betänkligt vid drift. Och kallades för "Vaggan" i Schweiz"//Lennart
Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av magnusf »

Har du någon idé om hur du tänkte göra strömavtagaren Lennart? Och loket ser stort ut (även i modell :) ), vilken skala är det?

Som vanligt är jag mest imponerad av att du pallar med upprepningen: ETT hjul hade jag själv kunnat få för mig att göra, om inte annat för att se om jag kunde, men att sedan producera en hel flock efter det...

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av Lennart 12 »

Strömavtagaren (pantografen kommer jag att göra helt i Pc, med ark och rod. Det är egentligen inte så svåra att göra, och en kommer att vara uppe" och en ned fälld, bara för att få variation. Det som har brytt mig" var isolatorerna, men jag tror jag har lösningen .

Det är träligt när man skall göra flera likadana moment, och min önskan att få till en modell är ju drivkraften, men när man gjort 511 ekrar " så spelar man nästan på läppen. Skämt åsido, det tar ju en ände till slut, och så kan man börja bygga på det som känns mer stimulerande, och på den vägen blir det för det mesta med mina byggen. Skalan är 1/35 . Drygt 55 cm långt .Tack för titten Magnus :)
//Lennart
Skriv svar