UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Lennart och Urban! Tack för vänliga kommentarer!

Rörande fotandet så är det inte så komplicerat, det finns beskrivet hur jag gör här: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... oto#p79029

Det där att få till något som ser bra ut både på bild och i verkligheten är rätt svårt och jag tycker det är knepigare ju mindre skala det är, för att en 144-modell överhuvudtaget ska synas så tycker jag att man får dra på lite extra med ljus och skugga när man målar och vädrar och fotar man resultatet så slår det igenom rätt hårt på bilderna även om det ser rätt lagom ut för blotta ögat!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Och så ytterligare en liten bit på väg!

Bild
Vingstöttorna på plats.

Bild
Passformen är makalös, de bara trillar på plats. Jag säkrade dem med lite vitlim eftersom de inte är strukturella på något sätt.

Bild
Lite detaljmålning, cockpitstoppningen runt kanten och pilotens lädernackstöd målade.

Bild
Och det här är trevligt: dekaler för trycket på däcken!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av Stellan »

Galant upplopp. Det är sådana där små detaljer som kantskoning och däckstext mm som höjer intrycket duktigt mycket. Väntar bara på en magnifik krona (motorpaket) på verket nu. Har svårt att förlika mig med kakelplattorna på vingen dock, kanske ser de värre ut på bild än i verkligheten. Har alltid undrat över den assymetriska placeringen av schackrutorna på ovansidan av vingen...ett sätt att få en jagande motståndare att sikta fel?
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Stellan! Du får tro mig på mitt ord, mitt sätt att fota överdriver en del jämfört med hur det ser ut i verkligheten. Sedan är den här typen av ytdetaljering definitivt en smaksak, jag tycker det funkar eftersom det är ganska fint utfört i modellen, med grövre linjer hade det inte sett klokt ut överhuvudtaget!

Lite småskalig meditation:

Bild
Vindrutan maskad, masker ingick i byggsatsen (tack!)!

Bild
Kulsprutor, rullade från fotoets. Jag var lite orolig över dessa men det funkade bra med ett Albion-rör i lämplig dimension och ett suddgummi som "städ". Jag rullade med en annan bit suddgummi och plötsligt hade jag ett perfekt format rör!

Trevlig kväll!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Stellan! Måste tyvärr göra dig besviken på motorfronten, maken till välkåpad motorinstallation har jag aldrig sett :) !

Bild
Bara resten kvar nu...

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av Andre B. »

Det där med att masker till vindruta ingår borde även andra tillverkare ta efter. Blev en söt liten flygmaskin!

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av Björn B »

Andre B. skrev:Det där med att masker till vindruta ingår borde även andra tillverkare ta efter.
Håller på att skära masker till tolv modeller just nu så jag håller helhjärtat med. Den dag jag får fram information om den fjärde maskinen får det bli en sådan här byggsats. Ser mycket trevligare ut än mina andra byggen.
Senast redigerad av Björn B den 16 okt 2018, 02:20, redigerad totalt 1 gånger.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av Gabriel »

Se där! Delarna börjar falla på plats nu. Roligt med en så pass udda kärra efter alla Spitfires. :)

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Vänner! Tack för vänliga kommentarer!

Nu är det snart färdigt på riktigt! Alltid lite rörigt såhär i slutet när man upptäcker sådant som man missat tidigare i bygget, mest uppenbart var ett par extra stöttor/tjocka vajrar i landstället och en del pyssel kring antennlinorna. Det ska dit några till...

Bild

Bild
Notera backspegel i kolossalformat!

Hälsningar

Magnus
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: UWAGA! 1/72 PZL P.11c från Arma Hobby

Inlägg av Göran »

Det vart ju hur bra som helst. Krispigt värre :) Spontant så noterade jag inga konstigheter med vajrar och liknande. Men hur stor d.v.s liten är den i verkligheten? Typ 7 cm lång eller.

Mvh
Göran
Skriv svar