Matchbox Swordfisch 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jojn
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 jul 2018, 21:10
Namn: Johan Johansson

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av jojn »

... men någon konstruktör har inte tänkt. Nu börjar kanske tidigare nämnda hopplösa modell visa sin rätta sida. Vinklarna på stagen var naturligtvis inte riktiga i sin originalpassning. Torrpassade och ser hur förvridet det kommer bli.
12 stag sneda.jpg
12 stag sneda.jpg (4.64 MiB) Visad 5894 gånger
Spänningen i stagen knäckte även ett stag.
14 trasigt stag.jpg
14 trasigt stag.jpg (1.81 MiB) Visad 5894 gånger
Lyckades lösa detta genom att torrpass hela vingsektionen med kroppen och pensla på bra med flytande Tamiyas extra tunt lim i den övre limningen. Spänningen släppte och stagen torkade i rätt vinklar.
15 Torrpassning.jpg
15 Torrpassning.jpg (3.11 MiB) Visad 5894 gånger
Mvh
/Johan
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev:Hade närmast förträngt att även Matchbox gett ut det där flygplanet. Airfix första utgåva fick mig att sky Swordfish för alltid. Men det är alltid roligt att se när någon ger sig på ett hopplöst bygge och lyckas över förväntan! *ler*

Vänligast / André
Varför hopplöst?
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Andre B. »

Oj, imponerad!
Det där jobbet brukar få en landning på ett hangarfartyg att verka tämligen enkel.

Just den biten har varit Akilles hälen för många swordfish byggare.

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Andre B. »

Stellan skrev:
Andre B. skrev:Hade närmast förträngt att även Matchbox gett ut det där flygplanet. Airfix första utgåva fick mig att sky Swordfish för alltid. Men det är alltid roligt att se när någon ger sig på ett hopplöst bygge och lyckas över förväntan! *ler*

Vänligast / André
Varför hopplöst?
Just biten att få vingarna att harmonisera med varandra och flygplanet i övrigt brukar vara en mardröm.

Airfix gamla utgåva var från 1958 och jag var inte jobbet vuxen att bygga den 20 år senare. Matchbox utgåva var väl inte mycket bättre när det gäller vingarna och stagen. Var aldrig med om att någon fick ihop någon av dessa modeller på den tiden...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev:
Stellan skrev:
Andre B. skrev:Hade närmast förträngt att även Matchbox gett ut det där flygplanet. Airfix första utgåva fick mig att sky Swordfish för alltid. Men det är alltid roligt att se när någon ger sig på ett hopplöst bygge och lyckas över förväntan! *ler*

Vänligast / André
Varför hopplöst?
Just biten att få vingarna att harmonisera med varandra och flygplanet i övrigt brukar vara en mardröm.

Airfix gamla utgåva var från 1958 och jag var inte jobbet vuxen att bygga den 20 år senare. Matchbox utgåva var väl inte mycket bättre när det gäller vingarna och stagen. Var aldrig med om att någon fick ihop någon av dessa modeller på den tiden...

/André
Egentligen handlar det hela om tålamod och att limma sakerna i rätt ordning vid rätt tidpunkt.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Andre B. »

Jo, men det tålamodet hade man ju inte som tio-åring. Men erfarenheten av en dålig modell fick man och bar med sig. Byggde två stycken Walrussar med likartade vingar vid samma tidpunkt. De blev färdiga och hängde med i många år...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jojn
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 jul 2018, 21:10
Namn: Johan Johansson

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av jojn »

Jo, det var det där med att limma ihop saker i rätt ordning. Nu vis av passformen torpassade jag även stöden mellan vinge och kropp. Funkade fint. Matchbox kanske inte är så tokigt i alla fall.. ;). Min plan är att måla vingarna för sig och kropp med pålimmade stöd för sig.
Bärarm.jpg
Bärarm.jpg (2.4 MiB) Visad 5863 gånger
Arbetet fortsatte med att skära till och limma på vajerförare till bakkroppen. Kan nämnas att det var ganska svårt att få bakpartiet med vinge och fena på plats i rätta vinklar. Tekniken att lösa upp redan pålimmat gods med Thamiyas extra tunn kom till nytta igen.
16 linförare.jpg
16 linförare.jpg (3.48 MiB) Visad 5863 gånger
Med några småbitar av styren och blytråd tillverkades två enkla låsmekanismer för främre vingstagen (de som möjliggör att vingarna kan fällas in)
19 Låsmekanism klar.jpg
19 Låsmekanism klar.jpg (2.34 MiB) Visad 5863 gånger
Mvh
/Johan
jojn
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 jul 2018, 21:10
Namn: Johan Johansson

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av jojn »

Dagens sista insats var att testa att göra de första riggningarna mellan vingstagen. Jag masstillverkade ett gäng små 0,3 mm mässingsrör om 1,5 mm styck. Mycket enklare än förväntat. Lade mässingsröret i ett litet aluminiumställ för sågning med ett stopp på 1,5 mm. Sen "rull-skar" med skalpell. Fungerade jättebra. Justerade öppningarna på de små mässingsrören med en säkerhetsnål som jag lät snurra något varv.
11 Till rigg.jpg
11 Till rigg.jpg (2.7 MiB) Visad 5861 gånger
Sen träddes riggrådarna in i varje rör och ändarna doppades i lite superlim.
20180801_160410.jpg
20180801_160410.jpg (2.89 MiB) Visad 5861 gånger
Därefter var det bara att dutta lite superlim i de borrade hålen i armhålorna på övervingens stag. Mässingsändarna med sina rigglinor stoppades in varje hål. Den andra änden av riggtråden superlimmades på enklaste sätt i andra änden (...som inte ska ha ett litet "rör" enligt alla bilder jag sett på nätet utan försvinner ner längst staget och undervingen). Slutlig dekoration var enkla stansade 1,5 mm styrenskrivor som limmades fast med Tamiya vanliga flytande lim i riggens korspunkter. Sjukt enkelt och väldigt snabbt. All mystik och oro för riggning försvann.. so far. Sen är jag hyggligt tveksam till om platt riggtråd alls kommer att märkas, tror inte det om jag ska vara ärlig.
20180801_170144.jpg
20180801_170144.jpg (1.76 MiB) Visad 5861 gånger
Det här går fortare än planerat - men semester bidrar nog till hastigheten :D
Mvh
/Johan
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av Stellan »

Ser jäkligt fint ut. Ytterligare ett utmärkt exempel på att det är byggaren och inte modellen det hänger på för ett bra resultat. Man kommer långt med lite finurlighet och ihärdighet. Att inte överdramatisera hjälper mycket. Ytterligare plus är att lägga detaljeringen där det märks mest och inte där bara där den som byggt modeller vet om det.
Stellan Schroeder Englund
commander
Inlägg: 129
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Matchbox Swordfisch 1/72

Inlägg av commander »

Mästerligt! Så ska en slipsten dragas!
Skriv svar