Hamnkran

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hamnkran

Inlägg av Horrocks »

Tvärstag och snedstag på plats samt nedre fäste.
IMG_2191.JPG
IMG_2191.JPG (3.81 MiB) Visad 6757 gånger
Jag tänkte testa att använda nitar i form av dekaler från Archer. Var lite fundersam om det inte skulle bli för liten upphöjning, men efter lite färg såg det ganska OK ut.
IMG_2199.JPG
IMG_2199.JPG (2.43 MiB) Visad 6757 gånger
Monterar också hjul för wire och lägger till ytterligare några nitar.
IMG_2231.JPG
IMG_2231.JPG (3.36 MiB) Visad 6757 gånger
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hamnkran

Inlägg av Horrocks »

Efter yttterligare lite grundfärg körde jag på med Tamiya Iron som grund för kommande chipping.
IMG_2232.JPG
IMG_2232.JPG (3.27 MiB) Visad 6698 gånger
Börjar också så smått med krantornet. Tanken är att kranen ska löpa på räls så jag har börjat tillverka hjul. Återanvänder bärhjul från en gammal T-26-byggsats och limmar en stansad rund skiva för att få ihop något som får utgöra järnvägshjul.
IMG_2187.JPG
IMG_2187.JPG (2.65 MiB) Visad 6698 gånger
Som ram och hjulfäste tog jag Sherman/Grant-boggi från skrotlådan.
IMG_2189.JPG
IMG_2189.JPG (2.92 MiB) Visad 6698 gånger
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Hamnkran

Inlägg av hanfeh »

Mycket bra scratchbygge-beskrivning. Gillar den stegvisa "instruktionen" skarpt. Och fint blir det!
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hamnkran

Inlägg av Horrocks »

Tack, det är ett bygge utanför min komfortzon så det ska bli kul att se om det funkar hela vägen.

Stötte f.ö. på en bra närbild på F2-kranen som du säkert redan har, men om inte så lägger jag upp den.
1533147606214-869653185.jpg
1533147606214-869653185.jpg (180.61 KiB) Visad 6646 gånger
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hamnkran

Inlägg av Horrocks »

Börjat snickra ihop krantornet.
använd 2 (3).JPG
använd 2 (3).JPG (1.77 MiB) Visad 6647 gånger
Första stagen på plats
använd 1 (3).JPG
använd 1 (3).JPG (2.15 MiB) Visad 6647 gånger
Ser lite snett och vint ut på bild, men det är (mest) fotografens fel.
jojn
Inlägg: 55
Blev medlem: 16 jul 2018, 21:10
Namn: Johan Johansson

Re: Hamnkran

Inlägg av jojn »

Kul och spännande bygge att följa! Maskiner med tillhörande fackverkskonstruktioner har en hög dregelfaktor :D
Två frågor.
- hur gör du med beräkning av skalan, mått mm?
- hur blev det med val av lim?

Mvh
/Johan
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hamnkran

Inlägg av Horrocks »

Ja, det är något speciellt med fackverkskonstruktioner, rent visuellt om inte annat. Lite Mecanokänsla över det och inte särskilt svårt att bygga ihop av plast tack vare tillgången på plastprofiler.

Eftersom jag har så bristfälligt info om mitt referensobjekt (bara den suddiga bilden i början) har jag tillåtit mig friheter. För bommen har jag utgått från andra kranar av ungefär rätt storlek och kapacitet och anpassat dimensioner av L-profiler. Placering av snedstag försöker jag göra liknande som på bilden. Det är inte jättesvårt att göra en hållfasthetsberäkning själv om man vill, men jag tog en genväg.

För tornkonstruktionen kommer jag försöka efterlikna det som går att utläsa från referensobjektet. Dimensioner är uppskattade utifrån de andra objekten på bilden. Det kommer bli den mest krävande delen av bygget, bl a plattformen som man kan se 2/3 upp på tornet kommer bli lite knepig att få till.

TETC funkar inte jättebra, men jag märkte att om man pressar hårt med mejsel eller liknande samtidigt som lägger på lim i skarven kan man få plasten att börja smälta ihop så att det håller. Detta är inte riktigt möjligt att komma åt och pressa hårt i alla fogar, så jag la en klick superlim på alla skarvar som inte syns för att det ska hålla. Förmodligen är det lättare att köra med superlim från början.
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hamnkran

Inlägg av Horrocks »

Fått dit resten av snedstagen och testmonterat underrede med hjul.
använd 3 (2).JPG
använd 3 (2).JPG (2.06 MiB) Visad 6554 gånger
använd 4.JPG
använd 4.JPG (1.77 MiB) Visad 6554 gånger
Är inte helt nöjd med underredet. Ser lite för rangligt ut så jag kommer ev bygga om lite. En fördel med problemen jag har haft med TETC är att det går att använda det lite som en Post-it. Lätt att ta bort delen om man inte är nöjd och när det blir som man vill duttar man på lite superlim.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Hamnkran

Inlägg av Lerxzt »

En lustig Sherman där Johannes.. Kanske skulle slipa bort, eller lägga till något till boggisarna så de får ett annorlunda utseende så ursprunget inte blir så självklart? Annars är jag mycket imponerad.. Mycket snyggt scratcharbete.. Ska bli spännande att se fortsättningen! :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Hamnkran

Inlägg av Horrocks »

Jag bestämde mig för att bygga om underredet lite och breddade med 1cm på var sida. Började lägga till nitar också och la på lite grundfärg för att se ev defekter. Lite spackel och slipande behövs på ett par ställen.
använd 6.JPG
använd 6.JPG (2.7 MiB) Visad 6519 gånger
använd 5 (2).JPG
använd 5 (2).JPG (1.85 MiB) Visad 6519 gånger
Lerxzt skrev:En lustig Sherman där Johannes.. Kanske skulle slipa bort, eller lägga till något till boggisarna så de får ett annorlunda utseende så ursprunget inte blir så självklart? Annars är jag mycket imponerad.. Mycket snyggt scratcharbete.. Ska bli spännande att se fortsättningen! :)

Mvh Micke
Jo, det blir lite väl uppenbart vad delarna kommer ifrån :) Jag kommer ev lägga till lite mer förstärkningar så får se hur det ser ut därefter.
Skriv svar