Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av Nicklas Karlén »

Dagen har kommit som jag väntat på väldigt länge på, kanske har möjligheten kommit så att det går att bygga klart detta projekt.

En liten bakgrund, grundmodellen inköptes år 2000 som en liten present till mig själv när dottern föddes :roll: . Vi håller nu på att övningsköra med samma dotter så det har runnit väldigt mycket vatten under broarna i Norrköping sedan dess :lol: .

Det är Firing Lines resin modell av Bandvagn 206, med faslig massa fotoets, bl.a. så är banden helt fotoetsade, vilket gör att det är väldigt svårt att få ihop dessa samt att den är rätt dyr :evil: . Jag har under alla år som gått inte sett en enda färdigt modell av denna fina modell.

Ett par drag med sågen och vi hade fått grunden till en PV version av 206:an. Bakvagnen är helt skratch byggd samt allt annat så som pjäshiss och störtbåge. Allt gick bra fram tills det var dags för själva bandaggregaten eller vad det heter på bandvagns språk, då allt sket sig totalt. Om man tittar i det gamla forumet så dyker detta projekt upp ibland men fram tills nu har ingen lösning på bandproblemet funnits.
Dekalerna är framtagna på egen hand efter bilder på en vagn från I 4 i Linköping.

Jag kommer alltså plocka band, hjulupphängningar från Takoms BV 206S, hjulen från FC Model Trend. Om jag har några problem med att slakta en helt ny modell för att få ihop detta ? Nix, inga problem, med tanke på att detta projekt har stått på hyllan i snart 18 år, jag kan köpa två och en halv Tankom modell för kostnaden för en Firing Line modell :mrgreen: .

Vi får se vad som kan ske under sensommaren och början av hösten, "ska bara" bygga klar en Grumman Goose först men den rullar på relativt bra än så länge 8-) .

Håll tummarna men håll inte andan för det tar nog sin lilla tid. Tänk om det kunde börja regna som fasen så man fick lite byggtid ;) .

Nicklas

Bild kommer här:

Bild

Här är en av förbilderna.
Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av jonaszett »

Du får väl bygga Takomen i ett dio nersjunken i en norrländsk myr eller vadande över nån å
Z
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av olindau »

Har man tagit f-n i båten får man säga B!! 8-)
Var är bilderna på gåsen ??

(Obs Jag har slagit på bilage-funktionen så du kan ladda upp bilderna i forumet och slipper att ha dom på nån extern server.
Dock max 3 bilder per inlägg än så länge, se fliken Bilagor längst ner när du skriver ditt inlägg.)

Det går bra med fler bilder på bandvagnen också :P

/O
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av magnusf »

Jag minns din kamp mot banden Nicklas! Vore schysst med ett avslut.

Firing Line och deras kamrater Flightpath känns ofta som fotoets för etsens egen skull, det finns helt fasansfulla ark att köpa för dyra pengar till alla möjliga modeller...

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av SvenYoung »

Detta kommer att vara spännande att följa, Nicklas. Går i exakt samma tankar att kombinera Firing Lines och Takoms nya modell så det äntligen går att bygga FL's bv206 som har stått på hyllan i många, många år. FC Model Trend's hjul är inköpta.

Upptäckte imorse att banden i bv206S modellen inte har några hål till drivhjulen (Takom’s S versionen har ju annorlunda drivhjul), men det går ju att fixa - hundra gånger bättre än att försöka bygga Firing Lines ets-idiotiska band, och dessutom slippa bygga bandaggregatet i vitmetall :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av rogerjo1 »

Skall bli roligt att se detta bygge ev klart, kommer ihåg när jag såg det första gången och jag beställde bv206 efter det.. Kommer göra som du och slakta en takom modell för att få en byggd modell, har även jag köpt FC models fina resin hjul, men hade hoppats på att även drivhjulet varit med i resin... Hoppas få se mer av ditt bygge längre fram, och lagom när vi alla är klara med våra bv 206 modeller så släpper takom en modell av den varianten garanterat .. ;-)
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av Lurifax »

Nicklas Karlén skrev:
En liten bakgrund, grundmodellen inköptes år 2000 som en liten present till mig själv när dottern föddes :roll: . Vi håller nu på att övningsköra med samma dotter så det har runnit väldigt mycket vatten under broarna i Norrköping sedan dess :lol: .
Jag känner till det där. Veckan innan jag gick till min nio månader långa pappaledighet med min dotter, då tio månader gammal, köpte jag Legends Merkava IIID. Jag tänkte att jag nog skulle få gott om byggtid under mina pappamånader. :lol:

Modellen ligger fortfarande i sin låda, helt orörd, och luktar nästan lika gott som när jag köpte den. Jag skulle sålt den för länge sedan men den är mig alldeles för kär. Nåja, jag får väl köpa Mengs någon dag för Legends kommer jag inte att bygga. Kanske får dottern Legends modell när hon tar studenten. Så glad hon kommer att bli ...

Över till ditt bygge. Jag beundrar ditt mod som är på gränsen till dumdristighet. Firing Lines 206 verkar närmast vara en synonym för "obyggda krångelmodeller".

Hur som helst är förebilden supertuff och modellen kommer säkert att bli lika snygg som dina andra byggen. Du har ju onekligen hantverksskickligheten. Och uthålligheten. Men har du vansinne nog att kämpa dig fram till färdigställandet? Och har du tillräckligt med lugnande mediciner? Frågorna är många och spänningen är på topp. Jag håller tummarna! :D
holst

CU@C4
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av Lurifax »

SvenYoung skrev:Detta kommer att vara spännande att följa, Nicklas. Går i exakt samma tankar att kombinera Firing Lines och Takoms nya modell så det äntligen går att bygga FL's bv206 som har stått på hyllan i många, många år. FC Model Trend's hjul är inköpta.
Nä, Sven. Det ska du ju inte. Du ska ju bli färdig med din Churchill! :D
holst

CU@C4
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har haft lite egen tid och kunde inte låta bli att pilla lite med bandaggregaten till bandvagnen. Det blir väldigt många hjul att lägga en tunn svart kant på men vad gör det. Just nu är det tre objekt på gång på byggbordet, det är i alla fall ett för mycket men jag får väl göra ett undentag.

Nicklas.

Sven har inte bara en fantastisk Churchill att göra klart, om jag minns rätt så finns det en avsomnad Cheiftain ARV i gömmorna som jag gärna skulle vilja se färdig byggd 8-) .

Bild

Och här kommer ett smakprov på ett kommande projekt. Guldstjärna till den som gissar vad detta kan vara :mrgreen:

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pvrbbv 2063 kanske är väntan slut nu........

Inlägg av Stellan »

Hkp 16?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar