Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Inlägg av EMP »

Jahopp, det vore väl tråkigt att bara hålla på med ett bygge så inom det närmsta kommer jag att lägga upp ett par skulpterings inlägg eftersom jag just nu har inte mindre än 3 skulpteringsprojekt på gång som jag jobbar på parallellt med Torvosaurusen Therese.

(Som parantes ska nämnas att mitt stackars tangentbord håller på att ge upp så försök ha överseende om där är fler "typos" än vanligt som jag inte upptäckt innan jag postat inlägget)...

Hur som helst kan det ju bli spännande att faktiskt lägga ut bilder under pågående skulptering istället för att bara göra en sammanställning efter att allt är klart.

Och om man nu ska börja skulptera sina egna figurer, var är då lämpligt att börja? Tja, som jag ser det är väl det bästa att börja med en förebild man som byggare känner väldigt väl och har stenkoll på (då har man dessutom bara sig själv att skylla på sen när man sitter och svär över målning av slipsmönster etc.... *mummel*....). I mitt fall blir det därför en av mina egna seriefigurer för då är ju risken ganska liten att jag kommer att sakna referensmaterial med tanke på att det ju faktiskt bara är att ta fram pennan om det problemet skulle inträffa.

Hur som hur, det kändes väl rätt lämpligt att faktiskt påbörja det här projektet med tanke på att jag haft tankar på att skulptera från det här serieprojektet sedan en si sådär 5 år eller mer vid det här laget.

Sen ska väl sägas att det tar emot lite för min del att lägga upp bilder från "ful-stadiet" av skulpteringen, dvs. den där tiden när allt ser konstigt och "uschigt" ut innan det börjar bli stil på det hela :shock: ... Men jag ska väl överleva det också ;)

Jag tänker inte tråka ut er med några detaljer om vem det här är för den plågan och uppsatsen innehållandes typ 10 års historik reserverar jag för personer som olyckligt nog råkar fråga utan att veta vad de ger sig in på muahahaha! ;) Men vi kan väl börja med att etablera ungefär hur vederbörande ser ut genom att visa en liten snabb skiss som är tämligen färsk:

Bild

Och vi kan väl redan nu etablera att det inte blir några pippigula eller radioaktivt gröna färger när det väl blir dags för målning om en si sådär 100 år (vi får ju spara neonfärgerna till andra projektet från samma serie.... *vissla oskyldigt*)


Sen var det ju det där med skulpterandet.

Eftersom ansikten är smått besvärliga så brukar det ju vara en bra idé att börja där. Och första steget blir att få till en bra profil som faktiskt ser ut som förebilden. Lämpligt i det sammanhanget är att se till att ha referensmaterial rakt från sidan och rakt framifrån. Peta ihop detta skalenligt, skriv ut och misshandla utskriften med sax. Kan också vara lämpligt att trimma ner frisyren lite så vilket kommer att underlätta livet senare när den ska på plats.

Tips: Använd inget bildmaterial som är av värde och som ska användas till annat i det här steget för pappret kommer med största sannolikhet att fastna och det kommer inte gå att få loss utan våld (om man inte tar loss det innan skulpteringsmaterialet härdat vill säga - se senare bild).

Bild

Sen nyttjas lämpligen en bra kniv för att skära ut formen på ansiktet i skulpteringsmaterialet:

Bild

Resultatet kommer att bli en hyfsat bra kopia av två av måtten som behövs för att få ihop ansiktet:

Bild

Sen kan det vara lämpligt att bygga ihop de där platta skivorna till något som sen går att jobba vidare med. Samtidigt kan man börja fundera på att fixa lösa ögon för även om det blir omständligt så är det så mycket smidigare än att sitta ock försöka skulptera dem på plats.

Bild

Och sen börjar nästa steg som kommer att pågå i ungefär en halv evighet: Nämligen att börja bygga upp ansiktet. Det jag gör är att jag börjar på ena sidan för att klura ut hur jag ska göra, sen får andra sidan följa efter och så att säga alltid ligga något efter i arbetet.

Bild

Bild

Bild

Och sen vid lämpligt tillfälle petar man ögonen på plats och hoppas på det bästa.

Bild

Och sen är det bara att fortsätta med föregående punkt att bygga på bit för bit.

Bild

Bild

Bild

Och här ser ni det där jag pratade om att ena sidan på ansiktet ligger en bit efter i skulpterandet.

Bild

Bild

Och i skrivande stund är jag såhär pass långt:

Bild

Där är myyyyycket kvar att göra men det börjar se ut som någon jag känner igen nu och det är faktiskt rätt coolt att se att de där 2D teckningarna funkar och går att plocka ihop till en 3D figur trots de enorma panorama ögonen och sådära.

/Emma
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Inlägg av Stellan »

Fascinerande tillvägagångssätt och process. Lycka till!
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Inlägg av Ulf Lundberg »

Som sagt, intressant metod. Den påminner om hur man i traditionellt snickeri bandsågar i två dimensioner och sen går in med handverktyg.

Uffe
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Inlägg av F Porsche »

Intressant, många seriefigurer lär vara svåra att ta från 2D till 3D men du är verkligen på gång.
Läste in mig på Tin-tin och tydligen var Herge väldigt grundlig i sitt arbete varför det är relativt lätt att ta fram 3D figurer.
Mitt tips är dagsljus dagsljus dagsljus.
Ska blir roligt kul att följa.
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Inlägg av EMP »

Stellan skrev:Fascinerande tillvägagångssätt och process. Lycka till!
Tack! Det ska bli väldigt spännande att se om jag får till det här. Och skulle det inte lyckas den här gången så är det ju bara att prova igen :) Det här sättet med att bygga upp skulpterandet med den här platta profilskivan hittade jag i en video där en som verkligen kan det där med att skulptera ansikten gav tips för lyckat resultat. Och jag får ju säga att än så länge verkar det fungera.
Ulf Lundberg skrev:Som sagt, intressant metod. Den påminner om hur man i traditionellt snickeri bandsågar i två dimensioner och sen går in med handverktyg.

Uffe
Jo, jag tyckte också det här sättet lät intressant när jag först hörde talas om det. Och det roliga är att det tycks fungera väldigt bra. Jag kan också se vidare användning för metoden om man vill göra fler figurer i samma skala. För då gör man ju grunden i samma storlek och är på så sätt garanterad att nästa figur blir skalenlig :)
F Porsche skrev:Intressant, många seriefigurer lär vara svåra att ta från 2D till 3D men du är verkligen på gång.
Läste in mig på Tin-tin och tydligen var Herge väldigt grundlig i sitt arbete varför det är relativt lätt att ta fram 3D figurer.
Mitt tips är dagsljus dagsljus dagsljus.
Ska blir roligt kul att följa.
Tack! Det är väldigt roligt att höra! Jo, det där med att ta 2D figurer till 3D är inte det lättaste och tittar man lite på olika figurer föreställandes just seriefigurer så ser man ganska ofta det där med att det inte alltid är så enkelt att översätta 2D till något som ser ut som samma person i 3D (den diskussionen kommer upp relativt ofta när det gäller PVC figurer från manga och anime - typ att figuren är snygg, riktigt bra skulpterad, men matchar inte 2D utseendet).

Det stämmer ju definitivt nu när du säger det! Har sett ett antal Tin-tin figurer och de brukar se ut som att figurerna bara promenerat ut från tidningssidan.

Tror en av sakerna som gör just seriefigurer lite udda att få till i 3D är att de inte följer normala "regler" vilket gör det lite extra klurigt.

Nästa steg för min del är att få till det där med vettigt ljus för precis som du säger så behövs det.
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Inlägg av hurtone »

Smart ide! Det blir spännande att se hur det utvecklar sig, jag sitter också och leker med lera för tillfället (skulpterar) :)
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Inlägg av F Porsche »

Betr ljus; läs på om ljus i konstnärens ateljéer, främst skulptörer typ Carl Eldh.
Jag plåtade rätt mycket choppers och hot rods för Magazines 1991-2003, skillnaden mellan dom som byggts en vinter och dom som rullats ut i dagsljus halvklara var otrolig för att inte säga flipp eller flopp.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Inlägg av Lerxzt »

Imponerande Emma... Du är nog mer konstnär än de flesta av oss limsniffare :) Kommer följa tråden med största intresse!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Project Omega: Delta (skulptering utan tillhörande byggsats)

Inlägg av EMP »

hurtone skrev:Smart ide! Det blir spännande att se hur det utvecklar sig, jag sitter också och leker med lera för tillfället (skulpterar) :)
Tack! :D Tanken var att jag skulle lagt rätt mycket tid på min semester på att fortsätta skulptera men det får nog bli senare i höst när det är svalare för av erfarenhet är Magic Sculp och 30 grader varmt är ingen bra kombination för lyckade resultat.

Skulptera är skoj! Vad jobbar du på för något spännande projekt? :)

F Porsche skrev:Betr ljus; läs på om ljus i konstnärens ateljéer, främst skulptörer typ Carl Eldh.
Jag plåtade rätt mycket choppers och hot rods för Magazines 1991-2003, skillnaden mellan dom som byggts en vinter och dom som rullats ut i dagsljus halvklara var otrolig för att inte säga flipp eller flopp.
Jag ska ta och kika för precis som du säger är ju ljuset otroligt viktigt i de här sammanhangen.

Har ju äntligen fått montera min dagsljus lysrör ovanför skrivbordet vilket hjälper upp situationen. Sen kan man ju alltid göra mer och läsa på vidare men man får ta det steg för steg och lära efter hand:)

Något jag tänkt försöka ta reda på mer om är hur man får till ytan på något bra sätt vid skulpteringen. Har sett en del spännande metoder i diverse videos och det roliga är att ingen tycks göra likadant bara för att göra det lite enkelt för oss nybörjare som försöker lära sig :)
Lerxzt skrev:Imponerande Emma... Du är nog mer konstnär än de flesta av oss limsniffare :) Kommer följa tråden med största intresse!

Mvh Micke
Tack så mycket det var roligt att höra :D ! Det kommer nog ta ett tag innan det börjar bli stil på det här men jag brukar ju få ihop grejerna förr eller senare :D Alltså det är ju vid det här laget mer än 10 år sedan jag designade de här seriefigurerna och började teckna dem och det har väl alltid mer eller mindre stått på "att göra" listan att försöka få till modeller av dem. Det som gör det här extra kul är ju just att verkligen ha stenkoll på förebilden och sen försöka få till det i 3D, menar i det här fallet så kan jag ju bara skylla på mig själv om det är något i 2D versionen som inte går att översätta till 3D t.ex. ;) .
Skriv svar