Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av Björn B »

Bild
Den röda Millie P har länge funnits på önskelistan och till slut fick jag tag i modellen.

Bild

Bild
Det är ju känt att Revell klantat till det med referenserna när dom tog fram denna modell.

Bild

Bild
Så därför fick jag fixa till det. Dom blå linjerna, hästarna och texten bytte jag ut mot grönt enligt boxarten för som alla vet är boxart all referens som behövs i modellbygge.

Bild

Bild
Men jag kan ju inte bygga efter instruktioner så jag fuskade här också. Undersidan var dåligt dokumenterat hos Revell men jag hittade en färgprofil som visade undersidan. Den visade också att stabbe skulle vara röd på ovansidan och eftersom Revell missat det gröna antog jag att dom missat det också.

Bild
Modellen hade fin inredning och öppningsbar huv, roterande propeller och infällbart stjärthjul.
Men varför infällbart stjärthjul när inte huvudstället går att fällas in? Propellern var för sladdrig och limmades fast.

Bild
Apropå sladdrig. Huven var kanske i sladdrigaste laget också. Nu är alla rörliga delar fastlimmade.
Boxarten var så snygg så nu hänger den inramad ovanför byggbordet.



Bild

Bild
Bygget inspirerade mig att ta upp den sovande äggmussen.

Bild

Bild
Jag bestämde mig för att den skulle få en Stockholmsanknytning och använde gamla Heller dekaler till F8-grön A.

Bild

Bild
Men det känns som Vallejos metallfärger åldras i flaskan. Den är svår att få till efter något år.



Bild
Kom sen på att jag hade en Mustang från Italeri som legat påbörjat i kanske 20 år och plockade fram den också.
Av någon anledning hade jag köpt en motorsats från Verlinden och eftersom sågen redan varit framme måste jag fortsätta med den.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av Ulf Lundberg »

"...som alla vet är boxart all referens som behövs i modellbygge."

Helt rätt!
Bekämpa AMS!
Uffe
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av F Porsche »

Jäkligt snyggt och sunt bygge.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av Lars Ekström »

En kulturgärning att bygga en sådan liten goding.
Den boxarten har man drägglat över många gånger.
Har just byggt klart tre mustanger i 72 skalan, 2 gamla Hasegawa(D) och en Monogram(B).
Ytterligare en Monogram ligger i pipelinen, skall byggas enligt boxart och monterad på pinne med infällda ställ. Modellen fyllde 50 år förra året.

Hälsar
Lars
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av Andre B. »

De där gillade jag skarpt. Var ett tag sedan någon byggde en Mustang här. Nu får du skynda dig att bygga en nyare Airfix Mustang i 1/72 som "The Millie G" som den verkligen såg ut innan någon annan gör det! *ler*

http://www.drawdecal.com/the-millie-g-p-51d-released/

Revell ger ju av någon anledning fortfarande ut den där gamla modellen men då som P-51D "Cookie". Huven är numera hel och inte öppningsbar. Sporrhjulet går dock att fälla in. Propellern är är i sanning inget vidare.

Dekalerna är dock mycket bra och fungerar utmärkt på Airfix eller Tamiya's nyare P-51D.

https://www.scalemates.com/kits/140005- ... 1d-mustang

Vill minnas att det fanns tre olika "Millie G". En P-51B och två P-51D. Det var ju en viss åtgång på flygplanen under kriget. Lite roligt med är att en annan "Millie G" (P-51D 44-72123) blev 26092 i Svenska Flygvapnet.

Dekaler till båda Millie G finns utgivna av Barracuda i både 1/72 och 1/48 vilket gör det möjligt att bygga även den svenskrelaterade Mustangen.

http://www.hyperscale.com/2011/reviews/ ... ewbg_1.htm

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av Andre B. »

Lars Ekström skrev:En kulturgärning att bygga en sådan liten goding.
Den boxarten har man drägglat över många gånger.
Har just byggt klart tre mustanger i 72 skalan, 2 gamla Hasegawa(D) och en Monogram(B).
Ytterligare en Monogram ligger i pipelinen, skall byggas enligt boxart och monterad på pinne med infällda ställ. Modellen fyllde 50 år förra året.

Hälsar
Lars
De där får du visa upp! Är det Hasegava's första P-51D utgåva?

Monogram's P-51B tillhör en av de äldsta. Men den är enligt de flesta fortfarande den enda P-51B i 1/72 som faktiskt ser ut som en P-51B.

Mvh.. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av Stefan S »

Mycket trevligt bygge. Boxarten är ju så läcker, även på de andra modelleran i serien. Går ju också relativt lätt att få ihop en komplett samling 8-)

Stefan
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Var det där Italeri's P-51D i 1/72 som du sågat i?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av Björn B »

Det stämmer. F-51D med dekaler fån USAF, RAF och Nya Zealand
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Nu har jag äntligen byggt den snyggaste P-51 Mustangen

Inlägg av Andre B. »

Uh, en rysare i sig. Men nog den som är bäst att såga i. Det kan ju bara bli bättre! Har du provat hur väl vindrutan sitter mot resten av flygplanet?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar