Torvosaurusen Therese

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

Har sedan en månad ungefär pysslat med ett nytt dinosaurie projekt. Den här gången blir det en Torvosaurus i skala 1/20 och hon heter Therese (precis som till alla dinobyggen är namn obligatoriska).

Om unga fröken kommit promenerande förbi i skala 1/1 utanför fönstret hade vi sett ett litet djur i storleksordningen 10 meter och vi hade av någon anledning helt plötsligt befunnit oss under Juraperioden - alternativt hade det visat sig att någon äntligen tagit sitt förnuft till fånga och gjort vad vi sett på film sedan 1993 och helt enkelt klonat lite spännande djur ( Woho - ska se senaste filmen om några ynka timmar :D ). Vi kan hur som helst vara helt säkra på att unga fröken dragit till sig en del uppmärksamhet.

Eftersom jag helt enkelt glömde det så finns det inga bilder på modellen innan jag började bygga. Men hon består av 7 delar och en bas.

Första steget i bygget var att göra lite manikyr på klorna för att få bort diverse små gjutklumpar och ojämnheter. Samma sak gjordes med klorna på fötterna och det blev även lite tandvård.

Bild

Bild

Efter att ha limmat ihop ett par av delarna var det läge att börja jordbävningssäkra modellen och installera metallpinne på lämpliga ställen. Världens längsta borr köptes eftersom kroppen på modellen är ihålig och det därför inte finns så mycket material att fästa svans och huvud i- Och så känns det säkrare att ha en genomgående metallpinne.

Bild

Bild

Bild

En installation av metallpinne senare gick det att prova lite hur modellen ser ut på sin platta. Får säga att unga fröken är synnerligen välballanserad som kunde stå upp helt själv utan varken lim, tejp eller stora mängder häftmassa...

Bild

Men ingen har väl hållfasthetssäkrat en modell genom att lita på resinets förmåga att hålla balansen. Därför ska det naturligtvis installeras rejält med metall i benen på henne också. Eftersom det här ju då innebär vissa ingrepp på modellen så började jag helt enkelt med att göra en enkel avgjutning av formen och huden på hennes ben (och svans men det kommer vi till senare i ett annat inlägg).

Bild

Bild

Passade samtidigt på att göra några mindre avgjutningar av huden på henne. Man vet ju aldrig när det kan komma till användning.

Bild

Och sen var det dags att bygga ihop modellen till ännu fler delar än den ursprungligen var. Första steget var att plocka bort en tå för att kunna komma åt att borra kanalen till metallpinnen (lugn bara lugn, inga dinosaurier skadades vid det här ingreppet och det kommer inte synas när jag är klar muhahaha! :D Jag började först med det benet och foten som var enklast att fixa till.

Bild

Bild

Sen åkte borrmaskinen fram ( varning för obehagliga bilder ;) )...

Bild

Bild

Bild

Och se där, hur enkelt som helst att installera rejält med stöd i benen.

Bild

Hela den borrade kanalen fylls sedan med epoxy för att både fylla ut där jag tagit bort resin och för att hålla metallen på plats. Tanken är ju att metallen ska bli en del av benet för annars var det ju ingen poäng att göra det här.

Bild

Samtidigt limmades tån på plats igen och mer epoxy petades på plats.

Bild

Bild

Bild

Bild

Provade därefter gjutformen och det fungerar alldeles utmärkt! Får ta det i flera steg men det ska inte bli några som helst problem att återskapa form och hudmönster på benen.

Bild

Bild

Bild

Det andra benet var som jag tidigare nämnde en aning mer komplicerat. Detta beror på att unga fröken inte har hela sin for i marken utan bara toppen på tårna. Men det går det med! Så samma procedur upprepades där foten delades genom att ta bort ena tån tillfälligt.

Bild

Sen blev det till att borra genom mittentån istället för att börja mitt under foten.

Bild

Och sen fortsätta längs hela benet.

Bild

Bild

Bild

Sen kom ju då den lite mer ansträngande delen. Okej kanalen är borrad, metallpinne ska i. Hur svårt kan det vara liksom? Njaaaa inte sådär överdrivet svårt men det hade onekligen underlättat om jag haft tillgång till mitt skruvstäd så jag sluppit stå och handbocka 5mm mässing med händer och diverse annat olämpligt jag kunde hitta för att till slut få till formen så att metallen passar i benet. Alltså sånt här är skoj men skruvstädet ska på plats till nästa gång ;)

Bild

Och sen var det bara att prova passformen och upprepa samma sak som på andra benet med epoxylimmet.

Bild

Bild

Bild

Igår började jag förbereda lite med basen och testa lite hur lilla djuret ska stå på plattan. Tanken är att basen ska bli något högre och utökas lite. Därför får hon stå upp-pallad på lite tandpetare och två lock eftersom metallpinnarna i fötterna är lite längre än bas+platta är tjock.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag kommer också i vanlig ordning att göra mitt bästa för att ignorera det vetenskapen kommit fram till och i det här fallet kommer det förmodligen innebära att unga fröken antingen gått vilse och hamnat i världsdelar där hon egentligen inte levde under Juraperioden - alternativt att vädret hittat på något mysko lite tillfälligt (eller så är vi tillbaka till det där med kloning av utdöda djur i modern tid igen... nå, när får vi se detta vetenskapen?). Alltså ärligt, vetenskap i all ära och full respekt för de som har stenkoll på hur det funkade för några hundra miljoner år sedan men funkar den här idén till min Torvosaurus så kommer det att bli mycket tufft! :D

/Emma
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av kai »

Jag känner mig som jag fått lära mig om figurbyggandets innersta hemligheter… Tack!
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Andre B. »

Emma!
Jösses vilka ingrepp! Är imponerad över ditt mod och kompetens i sammanhanget. Kommer nog inte bli mindre intressant att följa målningen av det där "djuret".

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
FredrikAlmlöf
Inlägg: 143
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Häftiga ingrepp! Det känns som om du enkelt skulle kunna växla civilt yrke och byta höftkulor på löpande band... om det nu inte är så att det är det du gör som yrke?! Kul skrivet och underhållande att läsa! /F
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Anders.Edblad »

Imponerande Dinosaurie kirurgi!

Anders E
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Joakim Hultman »

Både förebild och bygge är hur coolt som helst!
EMP
Inlägg: 196
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

kai skrev:Jag känner mig som jag fått lära mig om figurbyggandets innersta hemligheter… Tack!
Vassego :) Mängden sådana här åtgärder beror naturligtvis på figurbyggaren i sig och hur misstänksam denna är eller inte är mot hållfastheten i vanliga limfogar alternativt mer normalt dimensionerade metallstift ;) Själv tillhör jag ju då den kategorin där modellerna ska byggas för att hålla i minst 65 miljoner år, ett par jordbävningar och sju resor runt jorden på hålig grusväg och långa sträckor kullersten ;) Bygga modeller är ju roligt, men inte när man får bygga ihopa dem en gång till för att nån limfog gett upp eller liknande och det är detta vi försöker förhindra.

Andre B. skrev:Emma!
Jösses vilka ingrepp! Är imponerad över ditt mod och kompetens i sammanhanget. Kommer nog inte bli mindre intressant att följa målningen av det där "djuret".

Vänligast / André
Tackar, tackar :) Det här är inte fullt så dramatiskt som det ser ut och kan man bara spackla skarvar och återskapa hudmönster (vilket man ju ändå måste på ett sånt här bygge) så är det inte så mycket extra jobb att installera metallpinnar och fylla igen efter ett sådant ingrepp. Det svåraste i sammanhanget är nog att bocka mässingstaven så mitt förslag om man vill göra nått liknande och är osäker på vad som är rimligt att få till är att typ provbocka en bit metallpinne först och sen använder man den som mall för var man ska borra kanalen i modellen.

Jag ser fram emot att måla lilla djuret sen. Har en ganska klar bild av vad jag vill göra med färgsättning och sådära men letar för tillfället lite referenser på mönster och om vissa tilltänkta färgval faktiskt finns i naturen eller inte :)
FredrikAlmlöf skrev:Häftiga ingrepp! Det känns som om du enkelt skulle kunna växla civilt yrke och byta höftkulor på löpande band... om det nu inte är så att det är det du gör som yrke?! Kul skrivet och underhållande att läsa! /F
Tackar! Skoj att höra att inlägget och bygget uppskattas! :D Jag tror inte att en riktig patient blivit så glad om de fått samma behandling "Var inte orolig, jag ska bara borra lite improviserat här - var inte orolig om benet skulle trilla av för det limmar vi på plats sen i så fall". Nja, jobbat med sjukvård har jag inte - däremot har jag
tidigare pysslat med grejer där det var relevant att kunna bocka knivstål ( typ sånt här skoj: http://www.sinostarparts.com/test/sinos ... remark.jpg ) och onekligen kommer ju lite av det tänket till nytta här :)
Anders.Edblad skrev:Imponerande Dinosaurie kirurgi!

Anders E
Tackar, tackar! :) Roligt att höra!
Joakim Hultman skrev:Både förebild och bygge är hur coolt som helst!
Tack så mycket! :D Alltid kul att få tag på modeller av lite mindre kända förebilder med mycket klor och tänder :D






Och här kommer del 2 om Torvosaurusen Therese :D

Efter gårdagens biobesök har vi än en gång bekräftat något vi redan viste om: Vi behöver riktiga dinosaurier typ nu, omgående och genast! Dom kan få bo här i skogen och i trädgården - det gör inget om de skulle råka trampa lite i rabatterna.

Hur som hur - nästa steg för att få stil på Therese är att dölja spåren efter ingreppen på hennes ben. Därför är det lämpligt att plocka fram de där formarna jag så förutseende gjorde innan jag började borra (man har väl lärt sig någonting av sina tidigare byggen!).

Bild

Och se där, ett styck tjusigt ben med välskötta klor som skulle få vilken torvosaurus pojk som helst att försöka se lite extra ståtlig och imponerande ut.

Bild

Bild

Bild

Där är fortfarande ett par detaljer att snygga till, men jag är definitivt nöjd med resultatet. Och sen kommer ju slutgiltigt facit på hur bra detta funkade och hur bra jag fått till det när alla underarbetes fasa ska på plats: det första lagret färg!

Bild

Bild

Bild

Bild

Fortsättning följer....

/Emma
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kul bygge!
Jag antar att förstärkningen av benen är ett resultat av handfasta erfaenheter.
Skickligt gjort i vilket fall som helst.
Uffe
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Lurifax »

Jag har bara ett ord ... maaaaagiskt .... maaaaagiskt ..... maaaaaagiskt!

Det kommer att bli maaaaagiskt bra när det är klart. :D
holst

CU@C4
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Björn B »

Konvertera korrugerade plan känns enkelt efter att sett denna post. Det är så snyggt.
Skriv svar