Torvosaurusen Therese

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Plasticbattle »

Its unfortunate that someone seeing this in reality will never know how much work went into making this. On first appearance it looks a simple model, but thats why following the thread is so interesting. Lovely work Emma.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

Thank you so much! :)

I think that is fairly common in this hobby for most kits that the audience doesn't quite understand how much work that actually goes into building these. Hehe but then again, that's part of the fun in building these to discover just how much that needs to be done to get to the final result ;)
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

Lite målning senare kändes det lämpligt att ta ut modellen och ta lite foton i typ riktigt utomhus ljus ;) Fortfarande förvånansvärt besvärligt att få fotona att visa färgerna rätt men det ser ändå ut ungefär som på riktigt nu ;) Skogen ville inte riktigt samarbeta heller och envisades med att inte ha snö tillgänglig...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Emma
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av MartinN »

Snyggt, mycket snyggt.

/M
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Lennart 12 »

Instämmer, riktigt snygga färger . Jag läste en artikel en gång som någon amerikansk forskare skrivit, angående teorier kring camo färgerna. Att det kunde ha viss betydelse trots djurens storlek. Om de stod stilla bland träd och vegetation, så smälte det mycket bra samman med sin omgivning. För tydligen hade många av dessa stora djur dålig syn , men troligtvis ett bättre utvecklat luktsinne. Jag har ju haft ett hyfsat stort antal olika ormar under åren, och det har mycket dålig syn, men ett suveränt luktsinne. Men små som stora ormar, har färger som är kompatibla med omgivningen. Skall se om jag hittar igen artikeln till dig . //Lennart
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

MartinN skrev:Snyggt, mycket snyggt.

/M
Tack så mycket! Det är fantastiskt roligt att höra! :D

Lennart 12 skrev:Instämmer, riktigt snygga färger . Jag läste en artikel en gång som någon amerikansk forskare skrivit, angående teorier kring camo färgerna. Att det kunde ha viss betydelse trots djurens storlek. Om de stod stilla bland träd och vegetation, så smälte det mycket bra samman med sin omgivning. För tydligen hade många av dessa stora djur dålig syn , men troligtvis ett bättre utvecklat luktsinne. Jag har ju haft ett hyfsat stort antal olika ormar under åren, och det har mycket dålig syn, men ett suveränt luktsinne. Men små som stora ormar, har färger som är kompatibla med omgivningen. Skall se om jag hittar igen artikeln till dig . //Lennart
Tack så mycket! :D

Jo, jag är övertygad om att även såhär stora djur hade en viss färg eller mönster av en anledning. Sen är ju bara frågan, hade de färgerna för att inte synas, för att imponera, en kombination etc? Och hur stor roll spelade det för dem. Och sen är ju frågan hur såg de här djuren, uppfattade de färger som människor gör eller inte? Jag kan ju tänka mig att om naturen hade tänkt sig ett camo för att djuret skulle kunna smälta in i naturen, då hade det säkert blivit svårare för en individ som avvek i färgerna, men samtidigt så finns ju exempel på djur som trots avvikande färger klarar sig alldeles utmärkt i naturen. Men sen beror det ju säkert också på hur de fick tag på sin mat, jagade de aktiv, gjorde de på något annat sätt? Det är ju det som gör det skoj att spekulera i och med att vi inte vet :D.

Det hade varit väldigt intressant att läsa artikeln om du hittar den! :)
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

Sista inlägget om Therese innan C4 :)

Efter förra helgens foton i dagsljus var det dags att få det sista på plats. Lite klarlack på tänder och klor t.ex.

Sen var det ju det där med snön... Titta så fint hon promenerar på basen utan minsta snöflinga på sina fötter. Det är nästan så att det känns som att något inte stämmer!

Bild

Bild

Nog har vi väl alla varit ute och promenerat i snö, trampat genom några djupare snödrivor och sedan sett hur skorna brukar se ut. Jag är därför av uppfattningen att dinosauriefötter borde uppföra sig ungefär likadant om lilla djuret trampat runt i lite olika djup snö under sin promenad. Därför blev det dags att åtgärda så att det faktiskt ser ut som att det trots allt är lite kallt om tårna.

Bild

Bild

Bild

Sen var det ju också läge att få ordning på den där lilla Harpactognathusen (fortfarande lika lätt att uttala... ). Jag fortsatte genom att förbereda installation av ögon.

Bild

Och sen fick även flygaren se lite sådär komiskt förskräckt ut ett tag

Bild

När allt var på plats såg jag till att hitta ett nytt användningsområde för min lilla handborr. Denna fungerar utmärkt som vikarierande figurhållare.

Bild

Lite målning senare så börjar lilla blåme... ehhh flygödlan att se ut som folk. I vanlig ordning är det lika spännande som vanligt att få vettiga bilder på små figurer.

Bild

Ytterligare lite målning senare såg lilla djuret ut såhär

Bild

Sen monterades flygaren på trädet, och lite mer snö blev tillagd för att få pippin att smälta in lite lagom. Menar, med tanke på flygandet så förutsätter jag att flygaren inte blir lika nersnöad som landlevande djur (såvida den inte grovt missbedömt och landat i en snödriva först..)

Lilla flygödlan sitter nu och tittar lite anklagande på Therese precis som om det var hennes fel att vädret fått fnatt och snöat.

Bild

Bild

Bild

Bild

Och det där blir sista bilden innan C4. Färdigbilder får ni se här på forumet efter tävling :)

Och appropå stora djur så behövs det inte dinosaurier för att livet ska bli spännande, det räcker med vilda grisar som vandaliserar gräsmattan, harar som vimsar runt i skogen på tomten och vägen, rådjur som sprätter runt i den nykrattade grusen på gårdsplan och älgar som är ute och springer framför bilen i mörker utan reflexväst så att en annan får stå på bromsen som en tok (och detta bara på en vecka... tur att allt gick bra så att ingen blev påkörd och att man gillar djur och liksom har totalt överseende med när det blir lite tokigt och banditgrisarna i skogen har varit i farten :) ) ... Menar bara tänkt hur det skulle vara om vi haft Tovosaurusar som trampade runt i rabatterna, Triceratopsar som sprätte runt i grusen efter vem vet vad, Pachycephalosaurusar som hönsade runt hej vilt utan minsta antydan till att veta vad de håller på med och Diplodocusar som sprang runt utan reflexväst på vägarna! ;)

/Emma
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Lennart 12 »

Ser mycket bra ut det där. Din lila flygödla blev fantastiskt fin! Har inte hittat igen artikeln ännu, men två andra intressanta artiklar. //Lennart

https://news.nationalgeographic.com/new ... rs-nature/


https://www.inverse.com/article/21037-p ... saur-color
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Johan Elvin »

Fantastiskt snyggt och fantasifullt som vanligt Emma.
Ska bli kul att se IRL på C4.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av EMP »

Lennart 12 skrev:Ser mycket bra ut det där. Din lila flygödla blev fantastiskt fin! Har inte hittat igen artikeln ännu, men två andra intressanta artiklar. //Lennart

https://news.nationalgeographic.com/new ... rs-nature/


https://www.inverse.com/article/21037-p ... saur-color
Tackar, tackar! :D Jag gillar flygödlor och eftersom det finns stor brist på modeller av dem så är det alltid kul att lägga till en när man ändå bygger en annan dino :)

Tack så mycket för länkarna! Mycket spännande läsning! :)
Johan Elvin skrev:Fantastiskt snyggt och fantasifullt som vanligt Emma.
Ska bli kul att se IRL på C4.

Tack så mycket, det är verkligen skoj att höra! :) Modellen är nu säkert packad i transport låda och detta måste vara första gången nånsin som jag är klar i såhär god tid innan tävlig.
Skriv svar