M.A.N. - Burnt Out Cab

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av tiking »

Jag har experimenterat nyligen med olika utbrända effekter de senaste tiden. Som du kan se i några bilder har jag försökt simulera kolfibrer, eftersom de bokstavligen 'tear' i nästan trådliknande material, med hjälp av desinfektions dukar. Det ser "OK" ut, men inte helt perfekt. Jag har lagt till mer moduleringseffekter på hytten och mer väderförhållanden på den totala hytten och lastbilen i helhet.

Höger däck är platt. Det är svårt att se med allt l aska som omkring den. Och ja, mitt referensfoto hade en liknande egenskap. Jag vet att de flesta skulle undra varför det höger däcket inte brändes helt som vänster däck . I de flesta fall beroende på graden av elden och var den mest intensiv. Jag har sett bilder med liknande egenskaper.
Jag tror att jag är nöjd med resultaten, särskilt efter att ha tagit några externa bilder av modellen. Ska lägga ett par detaljer och rätta till en sak sen blir det bra.


Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av tiking den 02 jun 2018, 20:14, redigerad totalt 1 gånger.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av Lerxzt »

Otroligt realistiskt och snyggt Charles. Ytterligare en vinnare.. Hur gjorde du askan?

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Horrocks
Inlägg: 383
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av Horrocks »

Väldigt snyggt och övertygande!
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av tiking »

Lerxzt skrev:Otroligt realistiskt och snyggt Charles. Ytterligare en vinnare.. Hur gjorde du askan?

Mvh Micke
Tack. Askan är äkta.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av tiking »

Horrocks skrev:Väldigt snyggt och övertygande!
Glad du tyckte det.
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av Göran »

Om man tog och klippte ut bilden/photoshoppade in den i en mer passande omgivning/bakgrund, så skulle många tro att det var en verklig lastbil. M.a.o, väldigt bra gjort.

Mvh
Göran
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Re: M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av M-eson »

Fantastiskt bygge, jag känner doften av bränt gummi m.m. när jag tittar på bilderna.
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av Andre B. »

Fantastiskt bygge. Undrar lite bara var kolfibret kommer in här? Kolfiber brinner inte utan det är epoxyn som brinner och får fibrerna att typ förkolna. Jag ledde reparationen av en brandskadad kappseglingsbåt byggd i epoxyn, kolfiber och kevlar för nu många år sedan. Har fortfarande brandskadad kolfiber från den båten liggande någonstans...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av tiking »

Andre B. skrev:Fantastiskt bygge. Undrar lite bara var kolfibret kommer in här? Kolfiber brinner inte utan det är epoxyn som brinner och får fibrerna att typ förkolna. Jag ledde reparationen av en brandskadad kappseglingsbåt byggd i epoxyn, kolfiber och kevlar för nu många år sedan. Har fortfarande brandskadad kolfiber från den båten liggande någonstans...

Mvh. André
Hej Andre. Tack för din kommentar. Jo. Jag vet den där med kolfiber. Som jag har skrivit i början, det var inte så lätt att modellera en exakt kopia på hur sånt ska se ut efter en brand. Jag gjorde det bästa jag kan att simulera med de materiellt jag hade till hands. Jag gick efter en bild på nätet efter en brand på en lastbil. Finns många bilder på nätet. Jag kanske ska lägga lite rök pulver över de fiber jag försökte modellera. :)
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
tiking
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 mar 2012, 22:58
Ort: Falun
Kontakt:

Re: M.A.N. - Burnt Out Cab

Inlägg av tiking »

Göran skrev:Om man tog och klippte ut bilden/photoshoppade in den i en mer passande omgivning/bakgrund, så skulle många tro att det var en verklig lastbil. M.a.o, väldigt bra gjort.

Mvh
Göran
Tack för det. Jo. Man kunde har gjort mycket för att lura folk. ;)
Charles King
_________________________________
My Website:
http://one-step-further.webs.com/
Skriv svar