English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Sant. På upploppet nu. Nu står den på egna ben och FOD-luckorna är på plats. Lite torrpastell på det här, så är anrättningen klar. Förhoppningsvis under morgondagen.

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Maffe, det där kommer bli sååå ball på utställningsbordet!

..och där ser man ju utblås med triangel på motorn :)
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Sådär, då var det klart. I alla fall nästan... jag har en idé om att komplettera den med "dragtrailern", den bom som användes för att dra den på marken. Jagar referenser där, så vi får väl se. Kanske får jag till den till Open, men vi får se. Tills dess betraktar jag den som klar.

Bild

Bild

Tanken är som sagt att avbilda den så som den såg ut 1974, under de allra sista flygningarna då den överförts till F 3. Därav den rätt rejäla vädringen. Blev roligare då, eftersom Canberrorna var silvermålade och inte metallblanka såg de rätt trista ut så länge de var rena.

Bild

Luckan fick bli öppen till slut. Inte för att man ser så mycket, men den livar upp lite. Kul att det står stort ENTRANCE på den. Man kan ju tycka att de som skulle kliva in där borde ha koll på vad dörren användes till.

Bild

FOD-luckor piggar upp med små färgklickar (och jo, tanken är att de ska se slitna ut, inte bara taffligt målade av byggaren). Dessutom döljer de de alltför spartanska motorerna. Det verkar faktiskt som om de bakre faktiskt var brittiskt röda även mot slutet. Bara att tacka och ta emot för den som söker lite extra färg.

Bild

Bild

Färgklickar efter övermålade siffror piggar också upp.

Bild

Åsså lite undersida...

Bild

Bild

Bild

Orkar ni med mer? :) Då tar vi lite cockpit också.

Bild

Mäktig sak, det här! Har velat bygga den ända sedan jag först hörde om Airfix stora Canberror.

Bild

Och stor är den, som sagt. Snor mycket plats i vitrinen! Jämför med Draken.

Bild

...och Draken är nog dessutom vad som väntar härnäst. Dags att ta tag i min 35 Johan så att även den får chansen att bli klar till april. Tack för titten!
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar

Inlägg av Johan Elvin »

Hur snyggt som helst, gillar vädringen skarpt. :shock:
Sparar detta som referens.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Stort grattis till slutklämmen, vilket resultat! Undrbart sjavig, man kan nästan tro att det är någon kämpe med kolvmotorer du knåpat ihop. Entrance-texten är väl ett utslag av brittisk humor.

Och 52002 då, med Lansennosen? Vi väntar...
Stellan Schroeder Englund
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Den där blev riktigt bra Björn! Gillar verkligen det slitna utseendet du fått fram!
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Väldigt snyggt bygge!!!
Mvh
Emil Juhl
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Som vanligt är det ett sant nöje att ta del av vad du knåpar ihop, Björn. Jag har sett din fråga om dragstång till Tp 52 men inte riktigt haft tid och inte hittade jag mycket i arkivet när jag väl letade heller. Men något.

Malmen 1976. Flygvapnet fyllde 50 år.
Canberra har aldrig varit min favorit men en bild tog jag där dragstången syns och ytterligare en på museets Tp 47 där man i bakgrunden kan se 52:ans dragstång i gräset. Kanske blir du lite klokare.

/M

Bild
Bild

Edit
Slänger in en förstoring också.
Bild

November -78. På besök med 2 komp F11.
Bild
Björn Fransson
Kontakt:

Tackar alla!

Några kommentarer:

Stellan: Har tänkt tanken på 52002, även om den ser lite mesigare ut. Faktum är att större delen av min research har varit på just den, som verkar vara den mest fotograferade. Det visade ju sig att även 52002 emellanåt flög med blyertspennenosen (under den omärkta tiden skiljer bara antennen på nosens ovansida) och rätt ofta fotades med den på. Dessutom har jag sett den live två gånger under byggtiden. Sedan har det varit ett pussel att reda ut de små detaljer som faktiskt skiljer kärrorna åt. Så att bygga den vore researchmässigt rätt lätt just nu. Men i så fall skulle jag vilja göra det i 1/72 och där är ju utbudet lite knapert. Vore kul om Italeri kunde få tummen ur och släppa sin B.2 någon gång, annars får man väl bita i äpplet och köra en Airfix med resinkonvertering. Vi får se...

Johan: Inte mer än rätt att du sparar som referens. Jag bara suger i mig av ditt Mustangbygge just nu. Kommer att planka det rakt av sedan. (Fast min blir grön). :)

Martin: Underbart! Där är den ju! Perfekta bilder! Nu återstår bara att begripa sig på hur den där anordningen fästes i stället. Men det verkar som om man rullade på nosstället på den, den verkar vara nedåtvinklad i bakkanten. Kan kanske de där skenorna som ligger framför stället använts som ramper...? Hm... Får fundera på saken...
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

OK, kanske är jag lat men jag frågar ändå. Canberran var väl egentligen en bombare men användes även för (fjärr?) spaning. Vad i hela friden använde vi i Sverige den till? Förstår iofs att det var en försökskärra men ändå?
Enlighten me please!

Snygg modell förresten!

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar