P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Dan! De är inte snabbast på att leverera men grejorna har alltid kommit fram!

Stort tack för alla vänliga omdömen om metallfinishen, jag har aldrig hittat något som jag fått att funka riktigt hundra bra men Mr Paint (Björn Fs rekommendation, tack!) var smidigt! Jag klagade lite tidigare över att jag tyckte det var svårt att få till finishen med svart basfärg men har ändrat mig nu, det blev inte så dumt ändå och jag ska nog köra svart nästa gång också. Vad gäller lukt så använde jag Gunzes "Leveling Thinner", det är givetvis en riktig thinner men den luktar betydligt bättre än Mr Paints egen som luktar helt fasansfullt, typ billackeringsfirma från 70-talet! Notera att detta är en luktrecension, den säger INGET om eventuella hälsoeffekter och vad som är bra/dåligt ur den aspekten.

Bild
Ett tips till som jag kan förmedla: jag skar ett par remsor av rosa Tesa-tejp (finns i bygghandeln, jag har köpt mina på Bauhaus) med skalpell och stållinjal, dessa hade jag sedan för att maska av paneler med. Blanda gjorde jag lite på måfå mellan de olika metallicfärgerna, de torkar så snabbt så tar man bort maskeringen och inte gillar resultatet så kan man sätta dit den igen och bryta färgen lite mer och sedan måla på igen direkt. Modellen fick torka efter den första basmålningen men alla individuella paneler gjordes i samma sittning, fanns inget behov av mer torktid emellan än så!

Bild

Bild
Och såhär ser det ut nu, inte så mycket kvar! Men det var en attans röd spinner på bild, den måste jag göra något åt :) !

Hälsningar

Magnus
Dan Kut
Inlägg: 159
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Dan Kut »

magnusf skrev: 20 mar 2022, 17:40 Dan! De är inte snabbast på att leverera men grejorna har alltid kommit fram!

Stort tack för alla vänliga omdömen om metallfinishen, jag har aldrig hittat något som jag fått att funka riktigt hundra bra men Mr Paint (Björn Fs rekommendation, tack!) var smidigt!
...

Ok bra att höra. Ska testa MRP's metallic färger när Mustangerna väl kommer fram. Troligtvis med den thinnern som inte luktar 70-tal ;)

\\Dan

PS beställde 2 st Ki-84or
Bygger alldeles för sakta..
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Björn B »

Doften på Mr Paints thinner kan inte vara värre än doften när vi lackade Sonetten. Efter att stängt ner för kvällen och gått upp till huset för att duscha så var det sedan dags att åka hem och sova. 15 meter från det stängda garaget höll man på att knockas av doften. Skyddsmasken var effektiv. Kände ingenting medan arbetet pågick.
Det var ett bra tips om Gunzes thinner. Skönt att kunna använda det man redan har istället för att köpa ännu en sort.
Dan Kut
Inlägg: 159
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Dan Kut »

magnusf skrev: 20 mar 2022, 17:40 ...
det var en attans röd spinner på bild, den måste jag göra något åt :) !
...
Men det var väl så att spinnern är nyligen bytt och därför nymålad från fältverkstaden?
;)
\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Dan! Kreativ idé men den känns inte riktigt OK :) !

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Björn Fransson »

Har inte hängt med riktigt här, men det här var verkligen förtvivlat snygga byggen!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Janne.S »

Grymt läckra pållar!!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Bigos
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 dec 2015, 01:48

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Bigos »

Grattis!
Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av magnusf »

Tack för vänliga kommentarer och Bigos, stort tack för skrytbilden :D !

Här kommer ett litet galleri på slutresultatet, vi börjar med helgens vinnare som är nödlandaren som sedermera blev 26002 i Svenska Flygvapnet:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och här är fotospanaren som även den kammade hem en utmärkelse:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Till slut, jag har numera en hel liten Mustang-familj i skåpet visade det sig:

Bild
Den gröna D-Mustangen är en Airfix jag byggde för tio år sedan, den lite udda målade B-Mussen är ännu äldre och från Academy.

Bild
Jag minns att jag gillade Academyn och att den är en trevlig byggsats men den är inte speciellt lik Arma Hobbys modell, Academys vinge har mycket större korda inne vid kroppen och de små glasen bakom huven skiljer också mycket. Jag har inte kvar någon obyggd Academy-modell, annars hade det varit kul att hålla bitarna mot varandra och se hur mycket som skiljer.

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: P-51 B Mustang 1/72 Arma Hobby

Inlägg av Anders.Edblad »

Ännu en "skrytbild" från prisutdelningen. Kul att se de superfina modellerna i verkligheten.
Anders E
Bilagor
IMG_2135.jpg
IMG_2135.jpg (150.47 KiB) Visad 2114 gånger
Skriv svar