A-1J Skyraider, Tamyia 1/48, klar sidan 9

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Dekaler!

Så skönt att ha en modell utan en miljon stenciler...passade ändå på att förstöra en dekal till propellern :/

Bild

Bild

Bild




Sedan maskade jag huven...

Bild



Och målade...tyvärr innan jag visste att frontrutan skulle vara omålad i framkant...nu är den både prajmad och målad så det får vara så :/

Bild




Limmade dit stjärhjulet och kroken...

Bild



Här förväntade jag mig den perfekta stormen eftersom jag inte följde instruktionerna utan limmade ihop vingarna innan jag lade till väggarna i hjulbrunnen...men de bara ploppade på lats mycket odramatiskt :P

Bild

Bild




Lika bara att limma på ställen

Bild




JIppi nu står den på sina egna hjul!!

Bild

Bild



Sedan blir det vädring!!!!



Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Min desktop bråkar med mig, är hårdisken som håller på att hälsa hem, som tur är har jag en liten laptop att göra uppdateringar på också om det kniper...fast jaf gillar inte att skriva
på en laptop :P

Hursom så har jag vädrat lite...
gjorde färgskav med denna stomper gjord av en disksvamp både i zinkcromat och metall...även en fin pensel blev involverad tillsist.

Bild


Bild


EFter chippandet var klart så lade jag en grå panelwash på undersidan och en mörkbrun på ovansidan

Bild



Sedan blev det oljespill och smuts med pasteller och sminksvamp följt av sot med svarta pigment och sedan förseglade jag med mattlack.

Bild


Bild


Bild



Inte helt nöjd med propellervädringen, jag är dålig på propellrar och sumpade en dekal på ett blad och försökte dölja det med vädring...tips mottages med glädje :)

Bild



Efter mattlacken så gick jag tillbaka och geggade ytterligare med pigment för att får till de oljiga och svarta avgasränderna från motorn på sidorna. Doppade en tops i
lacknafta för agtt putsa till lite.

Bild

Bild


Med vädringen klar så maskade jag av huven och vindrutan, jag ska göra ett nytt sikte så de är bara torrpassade än så länge. Förutom siktet och lite antenner så är själva Spaden klar så är det hög tid
att börja med beväpningen :D

Bild

Bild


Bild

Bild


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Fantastiskt snyggt Janne.
Som vanligt får du till vädringen att knyta ihop hela målningen.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Stellan »

Grisigt! Nu är det bara alla små detaljer och en hel drös las kvar :)
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Stellan skrev:Grisigt! Nu är det bara alla små detaljer och en hel drös las kvar :)
Tack Stellan :D
Japp....funderar på att beställa masters porr-pipor och pitotrör, känns som det vore väl investerade slantar.


Johan Elvin skrev:Fantastiskt snyggt Janne.
Som vanligt får du till vädringen att knyta ihop hela målningen.

/Johan
Tack Johan :D
Brukar vara så att när sista mattlacks lagret kommer på så faller allt på,plats :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Andre B. »

Ser fantastiskt bra ut. Du får inte bygga så snabbt. Knapp man hinner med i svängarna... *s*

Du skrev något om målningen av huven/vindrutan. Vill du förtydliga det? Var den inte målad som flygplanet i övrigt?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Andre B. skrev:Ser fantastiskt bra ut. Du får inte bygga så snabbt. Knapp man hinner med i svängarna... *s*

Du skrev något om målningen av huven/vindrutan. Vill du förtydliga det? Var den inte målad som flygplanet i övrigt?

Vänligast / André
Det är en tamyia....allt bara passar så då går det fort :P
Jo, frontrutan ska vara omålad i framkanten...det finns ingen ram där utan den är förseglad direkt mot flygkroppen. Jag visste inte om det och hade inte tittat efter det på referensbilder så min framruta är målad i framkant :P
Bild
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Andre B. »

Ok...
Det var en bra bild du hittat på framrutan. Har heller aldrig sett den där "flänsen" på huven på någon modell i 1/72. Ser att Tamiya fått med den på sin modell. Undrar hur det ser ut på Flygtlänst's Skyraider som har en annan typ av huv...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Stellan »

Andre B. skrev:Ok...
Det var en bra bild du hittat på framrutan. Har heller aldrig sett den där "flänsen" på huven på någon modell i 1/72. Ser att Tamiya fått med den på sin modell. Undrar hur det ser ut på Flygtlänst's Skyraider som har en annan typ av huv...

Vänligast / André
Lite bilder på huven hittar du bla här http://aircraftwalkaround.hobbyvista.co ... raider.htm
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: A-1J Skyraider, Tamyia 1/48

Inlägg av Janne.S »

Sitter det en backspegel i vindruteramen?
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar