Färdig: AEG G.V i svensk version

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Namn: Pelle

Re: AEG G.V i svensk version

Inlägg av Pelle F »

De första riggtrådarna behövde komma på plats. Det blir mycket stag och vingar framöver, och konstruktionen tillåter några första steg redan nu. Skönt, då det annars blir trångt och svårt att nå. Utrymmet mellan motor och flygkropp är begåvad med några linor. För ändamålet har jag köpt in en 0,5 mm mässingsrör. Detta i kombination med min uschitråd på 0,1 mm ska göra jobbet.
Bild

Även landställen monterades, också med riggtråd dragen. Dubbla hjulpar, emedan bakstället bara består av en enkel trästötta.
Bild

Sedan blev det till att bygga upp en mindre gärsgård runt förarsätet.
Bild

Bild

Och så ytterligare några riggtrådar på dessa. Inget större jobb, men visst har jag hunnit använda några uppgivna kraftuttryck ett par gånger.
Bild

En bild med lite större skuggverkan:
Bild

Efter detta åker det på ett litet soltak.
Bild

Det är en skön konstruktion, som låter mig göra lite i taget, och slipper försöka synka 20 stag för en hel övervinge samtidigt. Nu först 8 st bara, vilket ändå inte var det lättaste med vinklar och höjder. Jag är mycket nöjd med det geléartade superlimmet jag hittade. Mycket bättre kontroll med finliret än det tidigare jag använt på resinmodeller förut.

Bild
Ni ser de små fönsterrutorna också. En av de trevligaste aspekterna med den här modellen, är etsdelarna som hänger med. Det tillåter några fina detaljer som ska smycka planet. De flesta är dock avsedda för kulsprutorna - väldigt rart gjutna - som dock inte alls ska på det här planet, de följde inte med det svenska inköpet.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Helt säker på att du inte glömt något som ska ner i cockpit nu Pelle :-) ?

Hälsningar

Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ser helt galant ut det där. Mycket spännande hur du lyckats få till stöttorna med alla vinklar.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Har en Gotha liggandes så anar och vet vad du håller på med. Är grymt imponerad!
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Hej!
Jag besökte ett av mina favoritantikvariat i påskhelgen (Holje bok i Olofström) och hittade SFF:s Flyghistorisk Revy nr 34 med titeln "KABA – när flyget var ungt". I den finns dessa två bilder som jag tänkte att du möjligen kan ha glädje av om du inte har FR34 i din hylla.

Bild

Bild

/M
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Nämen titta så trevligt! De där bilderna har jag inte sett förut, trots idogt sökande i källorna. Jättekul och upplysande. Jag ser direkt ett par saker som jag varit fundersam över, som nu får sin förklaring: Stjärtpartiets stag har varit svårtolkade men blir nu mycket tydligare. Dessutom är hela roderytan vit, där jag tidigare tyckt mig se en liten del som varit kamouflagefärgad. En uppdatering får lov att göras alltså. det blir också tydligt med det smått märkliga bakre dubbelstaget längst ut på vingen. I byggritningen har modelltillverkaren tolkat det som att det ena staget sitter mitt på roderytan, men här är de ju satta nära, parallellt. Väldigt tydligt och bra. Flera små detaljer syns nu också, som inte har varit möjliga att urskilja på andra bilder. Dessa bilder blir till stor hjälp med de sista bitarna. Stort tack, Martin!

/Pelle
MartinN

Inlägg av MartinN »

Det gläder mig verkligen att du har nytta av bilderna, Pelle, så det blir en win-win av bästa slag. Får jag dessutom se ditt bygge framskrida så desto bättre! Hur var det med Arméflygets historia? Hade du den? Jag minns inte hur det var när du höll på med Triplanet men här kommer ett par bilder ur den i alla fall. Dessutom så hittade jag ytterligare ett par i FR26 – Kring ett flygvapens tillblivelse (sid 57 och 58). Och skulle du redan ha dem kan det ju vara andra som går i AEG-tankar.

Bild
Bild tagen i Eksjö (Arméflygets historia sid 62)
Bild
Ibid
Bild
FR26 sid 57 enligt bildtext har fpl landat på Malmen
Bild
FR26 sid 57 Återigen denna pinsamma fadäs vid demonstration av flygplanet på Malmen

/M
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Ojojoj. Bara de två understa bilderna har jag sett förut. Arméflygets historia har tyvärr gått mig förbi, men här finns ju ritningen jag letade efter i början av projektet. Mycket tacksam för detta, jag har inte kunnat hitta något i ritningväg alls, och flygmuseerna i Tyskland har inte svarat. Men det orsakar en del vedermödor också. Det ser nämligen ut som om ritningen har lite andra dimensioner än jag tyckt mig komma fram till. Längd och vingspann framför allt, som är längre än jag jobbat med (se gärna sidan 2 i den här tråden för mina försök att tolka dimensionerna utifrån fotografier). Den är välgjord och proportionerlig, risken är att jag valt fel dimensioner. Jag ska ta en ordentlig körare med den i Photoshop ihop med andra källbilder, för att försöka komma fram till vad som är korrekt - och eventuellt slita mitt hår i vredesmod när det är klart. Spontant ser motorerna ut att vara precis rätt storlek i förhållande till flygkroppen. Den övre biplansvingen på stjärten ser däremot lite för liten ut jämfört med foton, och det är inte utritat någon rörlig roderyta på den. Går det att se i bokens källhänvisningar vem som ritat den och när den är ritad?

/Pelle
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Fantastiska bilder. Herrarna måste ha varit imponerade över den rejäla bjässen man helt plötsligt fick i sin vård.

Pelle, håll lågan brinnande. Att du får ny information som kanske omkullkastar dit storslagna sökande efter en sanning som kanske inte fins att få har inte varit förgäves. Skulle information komma fram som visar att du har "alternativt rätt" så är det tack vare ditt grottande som gör att andra hjälper till att få tag på relevant information. Ser fram emot fortsättningen.
Stellan Schroeder Englund
MartinN

Inlägg av MartinN »

Nja får bli mitt svar. Jag kan börja med att citera mig själv och då från ditt tidigare projekt med Triplanet till vilket jag ju också hittade en ritning i Arméflygets historia (en mycket fin bok f.ö.).

Så här skrev jag:
"Ritningens värde kan förstås diskuteras. Var jag vet var Carl Gustaf Ahremark en erkänt skicklig tecknare och jag tror inte att hans ritning på något sätt står Karlströms variant efter men till syvende og sist är det ju alltid möjligt att det blivit fel."

Jag tror att CG Ahremark står bakom samtliga ritningar i den rejält tjocka boken och om man söker på hans namn på webben står det klart att han var en mycket erkänd och skicklig tecknare. Han är tyvärr avliden sedan en tid. Också Björn Karlström var ju skicklig och utan att förneka hans stora insats för flygintresset i Sverige så gissar jag att Ahremark som varande teknisk illustratör på SAAB hade än mer välvässade pennor. Trots det kan man ju inte veta vad han hade för källor när han tecknade. Alla ritningar är ju inte konstruktionsritningar och din metod att mäta med hjälp av kända mått låter ju mycket tillförlitlig. Så jag håller med Stellan ovan – det du gör håller sig absolut inom felmarginalen och det är verkligen roligt att du har gett dig på det här. Jag har av och till under många år funderat på det men aldrig vågat.

/M
Skriv svar