Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Kongo M113 - nu med klös s32

Inlägg av Ulf Lundberg »

Den där lilla plastpinnen, som sitter på bakstycket, verkar inte vara rakt avkapad ;-)
Uffe
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - nu med klös s32

Inlägg av SvenYoung »

Haha, jag får skriva till Tasca och reklamera den, Ulf, den sitter nämligen fastgjuten i bakstycket. De får skärpa sig ;-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Kongo M113 - nu med klös s32

Inlägg av Joakim Hultman »

Mäktigt!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - nu med klös s32

Inlägg av SvenYoung »

Ja, visst är den fet, den där "Ma Deuce":en?

Skulle vara kul att skjuta en riktig nå'n gång. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Kongo M113 - klar för målning! s33

Inlägg av SvenYoung »

Jaha,

Det verkar som om jag börjar varje inlägg med "nu var det länge sedan jag byggde på den här modellen..", och så är det även den här gången. Det har blivit många, och långa pauser under byggets gång - med alla ursäkter som hör till (brist på inspiration, nytt jobb, jul o nyår jadajadajada :-) ).

Bygget har stått stilla sedan oktober/november, så nu var det dags för skärpning! Satte igång för en dryg vecka sedan, och anser nu att modellen är klar för exteriör-målning (äntligen)!

Det har varit en lång resa, bygget började säkert för tre år sedan, men nu närmar sig målet och om allt går väl kanske den kan följa med till 08-Open i april. :-)

Här kommer lite bilder, det mesta är torrpassat eller ditlimmat med en liten klick CA-lim bara så jag kunde testa passformen. Kan hända att lite grejor sitter snett, men det åtgärdas givetvis när den rikiga limningen görs.

Bränsledunkar bak, och extra bandläkar fram kommer senare.

Ok, nog om detta - här kommer bilderna!

Tack för titten!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 22 feb 2015, 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Öken-Erik
Inlägg: 1344
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Kongo M113 - klar för målning! s33

Inlägg av Öken-Erik »

Ser ju mycket bra ut (som förväntat!).
Skall bli kul att se den målad på platta med figgar.
Hur löser du elen till dioderna? Var förvarar du strämkälla och var kommer strömbrytare att finnas förresten?
Jag drog ju in ljus i min Dorchester och drog då sladd ner i basplatta där en kavitet fanns för batteri. Strömbrytare fanns sedan på basplattan (så att vem som helst kunde tända o släcka på tex en tävling/utställning).

Öken-Erik

CU@C4
Senast redigerad av Öken-Erik den 22 feb 2015, 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Kongo M113 - klar för målning! s33

Inlägg av easy_company »

Vilket fint jobb du har gjort Sven, ska bli skoj att se den målad.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Kongo M113 - klar för målning! s33

Inlägg av Ulf Lundberg »

Imponerad av att du lyckas få alla dessa byglar att sitta rakt och symmetriskt.
Uffe
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - klar för målning! s33

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall ni ha, grabbar, det värmer verkligen!

Ulf, ja det är en del byglar nu när du nämner det, men pc är ju så tacksamt att jobba med :-)

Henrik, ja det är riktigt skönt att äntligen vara redo för målning, det har tagit en evighet att komma hit. Världens snabbaste byggare lär jag aldrig få heta, hahaha.

Erik, jag kommer att göra som du gjorde och ha all det elektriska inuti en lite djupare basplatta/fotorame med en strömbrytare utvändigt på sidan av plattan. LED:erna drivs av ett 3V knappbatteri, så det är inte mycket som behöver få plats inne i ramen.

Skall se hur mycket jag hinner till april, men en platta skall det givetvis bli. Figurer är givetvis ambitionen, men det kan bli att de blir ett senare tillägg.

Först skall det målas och vädras!
Senast redigerad av SvenYoung den 22 feb 2015, 19:06, redigerad totalt 2 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Kongo M113 - klar för målning! s33

Inlägg av Lerxzt »

Mycket snygg Sven!! :D Ser mycket fram emot att se denna live framöver :) Kommer stå som en tok och sätta av/på lysdioderna i rask takt (en ytterligare idé är att det skulle vara coolt med bandspelare på M113'an samt att dölja en liten högtalare i basen.. Tänk att kunna trycka på en knapp och höra tidstypisk musik en liten stund?! )..

Kanske nåt sånt här skulle passa!??

Kod: Markera allt

http://www.talkingproducts.com/recordable-sound-chips.html
Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar