Ett svenskt triplan i 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Namn: Pelle

Re: Ett svenskt triplan i 1/72

Inlägg av Pelle F »

Då var det dags för övervingen, för att sätta karaktären på planet. Jag har hållit på en del och mikrometertrixat med vingstöttorna. Nybörjarskapets våndor ger sig till känna, för jag är inte alls bra på att scratchbygga saker. Det har filats och brutits av och skurits och byggts på... Men nu finns en viss jämnhet i konstruktionen.

Först själva monteringen.
Bild

Eftersom riggningen var så gott som färdig redan, så blev det enkelt, och smidigt för en gångs skull.
Bild

Nu börjar det bli tydligt åt vilket håll allt barkar.
Bild

Lite jämförelser med ritningen
Bild

Bild

Bild

Och som ni säkert anar, så är nästa steg, stjärtpartiet.

/Pelle
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Härligt att följa detta bygge!

/M
Jan Gaude
Namn: Jan Gaude

Inlägg av Jan Gaude »

Verkligen jättetrevlig byggtråd och fantastiskt bygge...!
Hoppas man får se den "live" på 08 Open framöver :-)
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Ja, då var det dags för rumpan. Här har jag tvekat en del, för det finns inga fotografier som visar hur den faktiskt såg ut. De två illustrationerna som existerar har dessutom två helt olika lösningar. På Karlströms färgritning så illustreras en ca 40 graders bakåtlutande vinge med två smala roder i bakkant på varje sidan. På Ahremarks svartvita är det istället en rundad vinge med ett stort roder som går över hela baksidan. Den framstår som lite märklig, och jag har nästan inte hittat några andra ww1-flygplan som har en sådan lösning. Bara vissa Albatrossmodeller har en sådan. Å andra sidan ser Karlströms lite för bakåtlutad ut än vad fotografierna antyder.

Bild

Efter att ha försökt tolka fotografierna och lägga samman de två illustrationerna, så kom jag fram till en mixad lösning. Jag kan inte svära på att den är korrekt, men det kan ingen annan heller. Så ända tills någon kan presentera ett fotografi som visar den sanna varianten, så kör jag på detta.

Bild

Bild

För att skapa lite detalj, så skar jag ut rodren. De ville gärna luta nedåt då jag fixerade dem sedan så de står rakt ut istället.

Bild

Sedan gick det att sätta dit en tail skid (vad heter det på svenska? Stjärtskida?). Det blev en kombination av Thulin- och Fokkerdelar. Också en tolkning av fotografierna, som jag skulle behöva bättre källor på.
Bild

Bild

Och så uppmålade förstås
Bild

Det börjar närma sig färdigställande.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Vilket imponerande arbete du lagt ned! En häftig förebild är det ju också, utan tvekan.

/Gabriel
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Tackar hjärtligast för uppmuntran. Jag är som sagt inte duktig på scratchbyggande, och ser mycket väl var den här modellen kunde göras betydligt bättre av en mer begåvad hand. Men det är väldigt kul. Kanske kan bygget också ge lite tips till någon som har högre ambitioner i framtiden .Jag ska samla lite lärdomar och riktningar när jag är färdig med det hela.

Nu är rumpan klar. Det behövdes några styrlinor med fästen, och ett par bommar till fenan.
Bild

Bild

Dessutom förberedde jag med ett par fästen till styrlinor på övervingen.
Bild

Men de kan inte komma på plats förrän nästa, och sista insatsen. Barabam: Dekalerna. Återkommer å det snaraste.

/Pelle
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Ja, då var det dags för dekalerna och avslutningen på projektet.

Jag har turen att bo i samma stad som Jens Lindell, som erbjöd mig ark med deklaer för Triplanet, som han gjorde för länge sedan. Vi strålade ihop igår och jag sprang hem direkt och fixade appliceringen. Det är toppenfina dekaler, med högsta kvalitet. Så det var en ren fröjd att sätta dit dem.

Bild

Bild

Bild

Det finns ett par olika dekalmöjligheter. De bilder som finns publicerade på nätet (Digitalt Museum m.m.) har just krondekaler och numrering. Däremot har Flygvanemuseum ytterligare en bild där det vita fältet på sidan med nummer och kronmärken inte är på plats. Istället finns en svensk flagga på stjärtfenan, något som inte är på plats sedan. Jag har som synes valt varianten med vita sidor.

Och med dekalerna på plats, kunde jag dra de sista linorna på övervingen.

Bild

Sådärja! En mindre kavalkad med bilder på den färdiga modellen då:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

En liten utvärdering
Det var ett jättekul bygge, om än med en del tidiga krångligheter, då dimensionerna inte föreföll stämma utifrån faktaunderlaget. Jag vill - som ni läst här förut - påstå att Triplanet är mindre än vad källorna anger. Dessutom, ju längre jag kommit i bygget, desto mer övertygad är jag att Triplanet inte alls grundar sig på Thulin L. Det står i flera källor att en kasserad flygkropp av just Thulin L användes för att bygga det här exemplaret. Men kropparna är olika. Plattare, fyrkantigare och smalare. Däremot har Triplanet starkt släktskap med FVM Tummelisa som byggdes strax efter att Triplanet störtat. Så jag funderar på om Triplanet kanske snarare var en nykonstruktion.

Min modell har sina brister, och jag skulle kunna göra flera saker annorlunda. Ryggen är för platt, originalet har en mer avrundad rygg. Stjärten har jag inte kunnat verifiera ett korrekt utseende på, utan det är en gissning som jag tror ligger rätt nära verkligheten. Kroppen borde vara lite mer rundad. Sedan är jag inte någon lysande målare. trädekalerna var väldigt kul att jobba med, men något plywoodmönster syns inte särskilt tydligt. Det är svårt med skalan (de anges vara för 1/48 men tillverkaren rekommenderar dem även för 1/72). troligen blir det tydligare mönster om fler träytor ligger bredvid varann.

Om någon känner sig hugad att bygga ett FVM Triplan i framtiden, skulle jag föreslå att utgå från en Tummelisamodell, förlänga och bygga om bakkroppen, samt fixa triplansvingar. Jag använde ju Fokker och Sopwiths triplan som råvaror, och byggde på Thulins profiler på över- och mellanvingarna, så det skulle bli rätt utseende. Jag skulle nog också rekommendera 1/48 (även om det skär i hjärtat ltie). Det är ett så litet flygplan, så de här modifieringarna blir lite ruffiga. Det skulle kunna bli enklare och komma närmare ett bra resultat. Men det var väldigt trevligt att sitta och trixa med det här bygget, och den är ganska söt.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Heliga bananas vad snyggt det blev. Jag hade aldrig orkat gå i mål med det där projektet. Kul med aktiv arkeologi för att komma fram till hur det verkligen var när det egentligen inte finns några tillförlitliga källor.
Stellan Schroeder Englund
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Ja, det är bara att hålla med – ett trevligt projekt där kombinationen svensk flyghistoria/bygge gjort det mycket roligt att följa processen. Nu gissar jag att fler än jag är nyfikna på vad som blir nästa bygge – kanske ett som faller ihop av sig självt som omväxling? Annars finns det ju en del spännande att ägna sig åt. Jag har själv grubblat på möjligheterna att få till en stjärnmotorförsedd Bristol Fighter i svenska färger. Den är ju förhållande rätt stor också..? ;)

/M
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Väldigt vacker liten skapelse du fått till , tummen upp för den //Lennart
Skriv svar