Ja, då var det dags för dekalerna och avslutningen på projektet.
Jag har turen att bo i samma stad som Jens Lindell, som erbjöd mig ark med deklaer för Triplanet, som han gjorde för länge sedan. Vi strålade ihop igår och jag sprang hem direkt och fixade appliceringen. Det är toppenfina dekaler, med högsta kvalitet. Så det var en ren fröjd att sätta dit dem.
Det finns ett par olika dekalmöjligheter. De bilder som finns publicerade på nätet (Digitalt Museum m.m.) har just krondekaler och numrering. Däremot har Flygvanemuseum ytterligare en bild där det vita fältet på sidan med nummer och kronmärken inte är på plats. Istället finns en svensk flagga på stjärtfenan, något som inte är på plats sedan. Jag har som synes valt varianten med vita sidor.
Och med dekalerna på plats, kunde jag dra de sista linorna på övervingen.
Sådärja! En mindre kavalkad med bilder på den färdiga modellen då:
En liten utvärdering
Det var ett jättekul bygge, om än med en del tidiga krångligheter, då dimensionerna inte föreföll stämma utifrån faktaunderlaget. Jag vill - som ni läst här förut - påstå att Triplanet är mindre än vad källorna anger. Dessutom, ju längre jag kommit i bygget, desto mer övertygad är jag att Triplanet inte alls grundar sig på Thulin L. Det står i flera källor att en kasserad flygkropp av just Thulin L användes för att bygga det här exemplaret. Men kropparna är olika. Plattare, fyrkantigare och smalare. Däremot har Triplanet starkt släktskap med FVM Tummelisa som byggdes strax efter att Triplanet störtat. Så jag funderar på om Triplanet kanske snarare var en nykonstruktion.
Min modell har sina brister, och jag skulle kunna göra flera saker annorlunda. Ryggen är för platt, originalet har en mer avrundad rygg. Stjärten har jag inte kunnat verifiera ett korrekt utseende på, utan det är en gissning som jag tror ligger rätt nära verkligheten. Kroppen borde vara lite mer rundad. Sedan är jag inte någon lysande målare. trädekalerna var väldigt kul att jobba med, men något plywoodmönster syns inte särskilt tydligt. Det är svårt med skalan (de anges vara för 1/48 men tillverkaren rekommenderar dem även för 1/72). troligen blir det tydligare mönster om fler träytor ligger bredvid varann.
Om någon känner sig hugad att bygga ett FVM Triplan i framtiden, skulle jag föreslå att utgå från en Tummelisamodell, förlänga och bygga om bakkroppen, samt fixa triplansvingar. Jag använde ju Fokker och Sopwiths triplan som råvaror, och byggde på Thulins profiler på över- och mellanvingarna, så det skulle bli rätt utseende. Jag skulle nog också rekommendera 1/48 (även om det skär i hjärtat ltie). Det är ett så litet flygplan, så de här modifieringarna blir lite ruffiga. Det skulle kunna bli enklare och komma närmare ett bra resultat. Men det var väldigt trevligt att sitta och trixa med det här bygget, och den är ganska söt.