Ett svenskt triplan i 1/72
Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Kul bygge att följa! Jag önskar jag hade tålamodet att genomföra nått likande i framtiden. Tummen upp!
/Freddan
/Freddan
-
- Inlägg: 340
- Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
- Namn: Jens Lindell
Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Skicka ett PM med adress, kan jag posta ett ark till dig,
Jens
Jens
Daedalus Models
Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Äntligen semester, och dags att stressa av med lite meditativt pysslande. Jag håller på att jämna till vingstöttorna nu, så det ska funka med övervingen. testar också att lägga lite skuggning för att göra vingarna lite mer levande. Jag skar också isär rodren, för att ge lite kontrast i linjerna. Det blev så lite kvar av linjerna efter att färgen kom på plats.

Som synes har också hjulen börjat komma på plats.

Dessutom vill jag fixa rören till Thulinmotorn, det ser så tomt ut utan dem. Men det var enormt pilligt. Jag testade med en ståltråd som följde med, men den var alldeles för tjock och svårarbetad. Letade efter olika ståltrådar, men fastnade för en mässingstråd i 0,5 mm. den funkar hjälpligt. Lyckligtvis ska det mesta döljas av en motorkåpa snart.


Som synes har också hjulen börjat komma på plats.

Dessutom vill jag fixa rören till Thulinmotorn, det ser så tomt ut utan dem. Men det var enormt pilligt. Jag testade med en ståltråd som följde med, men den var alldeles för tjock och svårarbetad. Letade efter olika ståltrådar, men fastnade för en mässingstråd i 0,5 mm. den funkar hjälpligt. Lyckligtvis ska det mesta döljas av en motorkåpa snart.

Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Det går långsamt framåt, på grund av semesterresor och allt sånt. Jag har satt dit en "sub-vinge" mellan hjulen, så det blir ett quadroplan nästan, i slutänden. Fokker Triplane hade samma arrangemang, och jag tog vingen därifrån, kortade den lite bara.

Sedan började jag rigga. Det har varit lite forskande för att få en uppfattning om hur linorna var arrangerade, men fotografierna ger en bra ledning i alla dimensioner, utom för stjärtpariet, som jag ännu inte börjat med.

Det blir lite spindelnät av alltsammans, men funkar ganska bra. Min förra modell (Thulin D) var övningsobjekt för det här, så lite rutin finns i fingarna. Allt blev så mycket lättare med bra pincetter också.


Sedan började jag rigga. Det har varit lite forskande för att få en uppfattning om hur linorna var arrangerade, men fotografierna ger en bra ledning i alla dimensioner, utom för stjärtpariet, som jag ännu inte börjat med.

Det blir lite spindelnät av alltsammans, men funkar ganska bra. Min förra modell (Thulin D) var övningsobjekt för det här, så lite rutin finns i fingarna. Allt blev så mycket lättare med bra pincetter också.

Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Grejar sig riktigt fint det där. Håll ångan uppe.
Stellan Schroeder Englund
Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Vad riggar du med Pelle?
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Det är Uschi van de Rostens allra tunnaste tråd. Jag har testat en massa olika varianter, och det här är den klart mest hanterbara för mina klumpiga händer. Men den är som spindelnät nästan. Syns bättre på bild än i verkligheten.
Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Pelle! Precis det svar jag hoppades på, här kommer följdfrågorna
!
Jag håller på och bråkar med de här. Jag har borrat "blindhål" och hade för mig att jag skulle kunna använda samma elastiska tråd som du. Problemet är att för att få spänn på den så måste man kapa den lite för kort, sedan hade jag för mig att jag skulle kunna sätta en minimal droppe superlim antingen på trådänden eller i hålet, sträcka tråden och peta ner den i sitt hål. Därefter skulle superlimmet härda med blixtens hastighet och jag skulle vara på väg mot nästa tråd med vinden i ryggen.
Någonstans strax innan "blixtens hastighet" sket det sig: limmet härdar inte. Eller åtminstone inte tillräckligt fort för att jag ska fixa att sitta och vänta och hålla tråden sträckt med pincetten.
Några goda råd om ovanstående
?
Hälsningar
Magnus

Jag håller på och bråkar med de här. Jag har borrat "blindhål" och hade för mig att jag skulle kunna använda samma elastiska tråd som du. Problemet är att för att få spänn på den så måste man kapa den lite för kort, sedan hade jag för mig att jag skulle kunna sätta en minimal droppe superlim antingen på trådänden eller i hålet, sträcka tråden och peta ner den i sitt hål. Därefter skulle superlimmet härda med blixtens hastighet och jag skulle vara på väg mot nästa tråd med vinden i ryggen.
Någonstans strax innan "blixtens hastighet" sket det sig: limmet härdar inte. Eller åtminstone inte tillräckligt fort för att jag ska fixa att sitta och vänta och hålla tråden sträckt med pincetten.
Några goda råd om ovanstående

Hälsningar
Magnus
Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Oj, gudars 1/144. Det var koolt. Tråden bör vara tunn nog för skalan, så det kommer säkerligen att se jättehäftigt ut till slut.
Nu är jag inget ärkeproffs direkt, men efter 4 riggade flygplan med samma teknik så går jag till väga på ett ganska rakt och rättframt vis. Först behöver jag skapa en liten fördjupning, snarare än ett hål rakt igenom plasten. Använder en skarp nål eller spetsen på min skalpell till detta. Så tar jag ena ändan från trådrullen och limmar fast, allt detta på en bekväm plats, beroende på hur trångt det är. Själva limningen gör jag med vanligt Loctite superlim, finns i varenda affär. Duttar helt enkelt änden på tråden i den lilla droppe som uppstår på toppen av limflaskan. Pincettjobbet kommer jag inte ifrån och behöver ofrast hålla upp till 10 sekunder för att vara säker på att det sitter. Men några gånger händer det att den ändå inte vill fastna och då är det bara att göra om.
Efter det måttar jag in hur lång tråden ska vara till andra ändpunkten, sträcker en liten aning och klipper. Här är det ögonmått som gäller, vilket blir fel ibland. Kontrollsträcker efter avklippning, ibland blir det bra från början, ibland får jag finputsa innan det blir rätt. Som tur är, så är tråden vädligt snäll och ser bra ut utan att vara särskilt mycket spänd.
Känsligaste delen är att få denna andra ände att bli bra. Längden är rätt, platsen är ordnad med nålad fördjupning. Så om det blir fel måste det hela göras om från början ibland, med ny tråd.
Andra potentiella problem:
- Tråden verkar ibland reagera som om statisk elektricitet eller jonisering var inblandat. Änden rör sig i närheten av limtuben, och ibland även vid appliceringen i modellen. Så den kan hamna något ur läge.
- Ens egen skakighet i händerna skapar samma sorts problem förstås.
- Limmet fäster sämre på färg än på ren plast. Så det kan vara värt att fixa lite i själva förankringspunkten.
- Har man varit tvungen att göra om riggninen, så sitter det kvar gammalt lim med en hård och glansig yta. Där fäster också det nya limmet sömre, så det kan behövas fixas lite. Vilket förstås är krångligt med så oändligt små marinaler. Mer än en gång har jag lyckats skrapa bort färg som inte är kul att återställa. Det blir snabbt klumpigt.
- När allt är fixat återstår ännu potentialen för att man tar tag i modellen på ett obetänkt vid, just där en tråd sitter och lyckas knipa av den.
Jag gjorde en liten rapport om mina första försök med riggning här. Kanske finns några fler tips där:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 416#p61416
Nu är jag inget ärkeproffs direkt, men efter 4 riggade flygplan med samma teknik så går jag till väga på ett ganska rakt och rättframt vis. Först behöver jag skapa en liten fördjupning, snarare än ett hål rakt igenom plasten. Använder en skarp nål eller spetsen på min skalpell till detta. Så tar jag ena ändan från trådrullen och limmar fast, allt detta på en bekväm plats, beroende på hur trångt det är. Själva limningen gör jag med vanligt Loctite superlim, finns i varenda affär. Duttar helt enkelt änden på tråden i den lilla droppe som uppstår på toppen av limflaskan. Pincettjobbet kommer jag inte ifrån och behöver ofrast hålla upp till 10 sekunder för att vara säker på att det sitter. Men några gånger händer det att den ändå inte vill fastna och då är det bara att göra om.
Efter det måttar jag in hur lång tråden ska vara till andra ändpunkten, sträcker en liten aning och klipper. Här är det ögonmått som gäller, vilket blir fel ibland. Kontrollsträcker efter avklippning, ibland blir det bra från början, ibland får jag finputsa innan det blir rätt. Som tur är, så är tråden vädligt snäll och ser bra ut utan att vara särskilt mycket spänd.
Känsligaste delen är att få denna andra ände att bli bra. Längden är rätt, platsen är ordnad med nålad fördjupning. Så om det blir fel måste det hela göras om från början ibland, med ny tråd.
Andra potentiella problem:
- Tråden verkar ibland reagera som om statisk elektricitet eller jonisering var inblandat. Änden rör sig i närheten av limtuben, och ibland även vid appliceringen i modellen. Så den kan hamna något ur läge.
- Ens egen skakighet i händerna skapar samma sorts problem förstås.
- Limmet fäster sämre på färg än på ren plast. Så det kan vara värt att fixa lite i själva förankringspunkten.
- Har man varit tvungen att göra om riggninen, så sitter det kvar gammalt lim med en hård och glansig yta. Där fäster också det nya limmet sömre, så det kan behövas fixas lite. Vilket förstås är krångligt med så oändligt små marinaler. Mer än en gång har jag lyckats skrapa bort färg som inte är kul att återställa. Det blir snabbt klumpigt.
- När allt är fixat återstår ännu potentialen för att man tar tag i modellen på ett obetänkt vid, just där en tråd sitter och lyckas knipa av den.
Jag gjorde en liten rapport om mina första försök med riggning här. Kanske finns några fler tips där:
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 416#p61416
Re: Ett svenskt triplan i 1/72
Hej Pelle!
Efter hela din insats med att förklara så fint så hade jag inte ens vett att säga tack: förlåt! Tacket kommer nu!
Din metod är ungefär som min med den skillnaden att du nog har bättre tålamod
! Det är alltså bara att försöka igen för mig...
Ska försöka komma igång med byggandet på Aviorna igen snart, har legat nere till förmån för diverse pansaräventyr, cykel och utomhusfix under sommaren!
Hälsningar
Magnus
Efter hela din insats med att förklara så fint så hade jag inte ens vett att säga tack: förlåt! Tacket kommer nu!
Din metod är ungefär som min med den skillnaden att du nog har bättre tålamod

Ska försöka komma igång med byggandet på Aviorna igen snart, har legat nere till förmån för diverse pansaräventyr, cykel och utomhusfix under sommaren!
Hälsningar
Magnus