Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid 10

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Björn Eriksson »

Riktigt snyggt Henrik!
med resinroderna från Maestro, är etsen också från Maestro?
har lite dålig koll på all godis till 1:48 35:an

Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Henrik R »

Japp, det är Maestros ets det följer med roder-resinet.
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Ser jättefint ut! Gillar även det större kronmärket.

Hur passar Maestros roder? Jag har sågat loss och använt originaldelarna på de två drakar jag byggt men har roder från Aires till nästa Drake. En notering bara, såg att ytter- och innerroder satt med olika höjd, nu har du kanske bara satt dit dem provisoriskt, men de skall sitta med samma höjd på ytter- och innerroder.

Lycka till med fortsättningen, blir mycket bra med de de nya pitotrören och etsen vid vingroten!

/ Pekka
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama!

Inlägg av Henrik R »

Tjo där!

Tack! Njo men jag tror bilderna ljuger lite granna och för båda roder sitter lika så bra det går.
Bild

Jappsanså pitotrören är guld värt! Ju mer Ets och resin ju bättre blir det i slutändan, Just den här draken har ju kostar runt 1700 kr. Nästa jag ska göra kommer ju kosta mer för jag vet att jag ska ha mer grejjer på den... :D Ahh, men nu är det snart dags för lackeriet.
Bild

Jag längtar till att få börja lite med Dioramat som nu officiellt heter "Drakens år". :-)
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år"

Inlägg av Janne.S »

Gottismaskens!!

Heh, de kan bli lite dyra när man stoppar i lulllull....vågar inte räkna efter vad min Viggen kostat mig...
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år"

Inlägg av Emil Lindberg »

Mycket imponerande!

Men saknas det inte ett steg i tidslinjalen? Kärran lär väl inte ha gått direkt från "grön" J 35F vid F 1 (som lades ner 1983), till grå J 35J vid F 10? Eller förrådsställdes den kanske (i berghangaren vid Säve) mellan F 1- och F 10-tiden?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år"

Inlägg av Henrik R »

Helt riktigt 35537 var Kammoflagegrön även på F10 en tid. Den byggdes om till en J35J På F10 och senare målades den grå.

Hade jag fått göra som jag ville från början så hade jag även tagit med när den var stationerad på F13 och F12 oxå.
Men det hade resulterat i många drakar det! Minst 6 st :-) Jag fick halvera budgeten för att nå det jag ville och jag valde då 1982-1995-2009 som de datum jag ansåg var intressantast.
Därför uteslöts det ett bygge när 35537 var kammoflagefärgad på F10.

Men jag håller med dig. Har go lust att göra alla drakskepnader 35537 hade!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år"

Inlägg av Henrik R »

Jeeps.Idag har det rullat på tycker jag! 35537 är målad både under och över den är även halvt dekalad. Det återstår lite värding samt den viktiga mattlacken!
Håller på provar olika tekniker att matta ned de superfräcsha siffrorna. dom ska mattas en aning till innan jag är helt nöjd.
En sleten Draken..Det är kärlek det! :D
Bild

Ska måla ytteringen på luftintagen tänkte jag..men ska nu se om kontoret överlevde lackeringsbadet.
Bild

Jomen se där! fint de!
Bild

Då börjar vi med ETS i huven. En MASSA ets.
Bild

Nää nu är det dags att fortsätta med etsen..och det kära undergarriaget..
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år"

Inlägg av Janne.S »

MMMmmmm...I like! :D

Skitigt ska de va!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år"

Inlägg av Stellan »

Det ser mycket fint ut. Hur har du gjort blekningen av dayglosiffrorna? Sprutat grå färg över?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar