M551, tips önskas

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G

Re: M551, tips önskas

Inlägg av Mahatma G »

De skulle kunna ha en vanlig läskburk, vattenflaska e.dyl i handen. Och istället för att släpa på en väska kanske han är ute och går med hunden? En hund som skäller ut en strv skulle bli en kul grej.
/G
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Tack G,
Kul idé :)

Figurfabriken fortsätter, tre par jeans... Det är första gången jag försöker mig på att åstadkomma jeanstyg. Det har varit en rolig och lärorik övning. Lite mer finputsning kan behövas. Jag valde att göra lite olika nyanser på jeansen mellan de olika figurerna. Jag har ännu inte målat hudpartierna klara, ögon skall på plats, högdagrar och skuggor etc. Alla plagg är ännu inte målade och åtminstone en av tröjorna tycker jag behöver ett tryck. Damen i kjol fick ett påhittat floralmönster och nu vill min fru ha en likadan :lol:
Bild
Jag har tittat igenom en dokumentär som avhandlar operation Just Cause. Man får lite en bild av hur folk var klädda i Panama City 1989, tyvärr inte mycket jeans, men de förekommer, så även tryck på T-tröjor; -en Motörhead tröja kunde noteras :)
Vad beträffar take-away kaffemuggarna så tror jag att jag kommer att använda dem. Händerna har för alldeles för stort grepp för en cola flaska eller dito burk, det går naturligtvis att klämma ihop dem men.... Jag har googlat lite och McDonalds öppnade i Panama City redan på 70-talet. Jag har även hittat bilder på hur McDonalds colamuggar såg ut för tiden. Formen passar bra med det MiniArt bifogar. Nu skall bara tidsenlig målning och sugrör komma på plats.

Figurmålandet fortsätter och sedan blir det försök med utplacering. Alla kommer kanske inte till användning...

/Ingvar
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Jeansen ser riktigt bra ut. Gamlingen ser ut som om han skulle passa bra med en fet cigarrstump mellan fingrarna.

Vi tycks ha olika metoder för att måla figurer. Jag börjar alltid med ögonen och sedan resten av ansiktet och händerna, blir jag inte nöjd är det ingen idé att fortsätta med resten och lättare att börja om.
/G
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Ja, jag brukar måla ögon ganska sent med 10/0 pensel, skuggor runt ögon och lite blank klarlack i desamma kommer på plats i denna fas. Damer brukar svärta sina ögonfransar, -detta blir en utmaning.
Fingrarnas position på den äldre gentlemannen ger inte möjlighet till en fet cigarr men väl en cigarill, vi får se var det slutar. Samtliga plagg, särskilt den ädre herrens kostym, behöver ett lager supermatt klarlack. Fallet på kostymen indikerar ylle som sällan är blankt.

/Ingvar
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Givetvis ska någon ha en t-shirt med Motörheadlogga (Snaggeltooth). Det blir en fin utmaning efter att du lyckats så bra med kjolen.

Bild

Det här blir jättefint! :D
holst

CU@C4
zapper

Inlägg av zapper »

"Sent skola syntarna vakna", som hårdrockarna sa på 80-talet.
Har inte varit inne på länge, och nu så har jag typ 86 byggtrådar av dina byggen att gå igenom här! Puh! På med kaffebryggaren...
Nå, låt oss börja med det viktigaste: eventuella inköp. Nu när RFM har släppt sin senaste M551-variant så har de även passat på att släppa länk-för-länk-band till vagnen. Har inga själv, men gissar att det är bra grejer, med metall-pinne mellan de 3D-printade länkarna (art.nr. RFM-3034).
Frulles band har jag någonstans, men de är ingen höjdare.
Hur rääälia' är de link-n-length som följer med modellen?
Erik von Rosen
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

zapper skrev: 29 maj 2025, 11:29Nu när RFM har släppt sin senaste M551-variant så har de även passat på att släppa länk-för-länk-band till vagnen.
Såg just byggbilder på den från någon Malaysisk byggare på boken och den såg verkligen läcker ut.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Hej alla,

figurerna är nu nästan färdiga, riktigt nöjd blir man aldrig men det ju så man utvecklas... får man hoppas :)

Så här någonting tror jag blir hyfsat logiskt. De två mugghållande personerna kan få bli ett par som varit på McDonalds tillsammans. Jag tror också att de skall få gå lite mindre parallellt med vagnens baksida och mer mot hörnet av dioramat där vägen möter trottoaren. Herren med ökenmusen på sin ljusgråa T-tröja är på väg i samma riktning. Damen i kjol tror jag skall få gå på trottoaren i samma riktning som vagnen så att det inte blir så mycket parad av det hela. Hon kommer då att passera bakom den äldre gentlemannen. Vad tror ni, kan det funka?

Bild

Bild

Bild

Jag har markerat asfalt (eller betongskarvar) i vägen. Dessa skall jag nog accentuera något. Kanske också lite mer vägdamm längs kantstenarna...

Tack för titten och alla vänliga tillrop, råd och förslag :D

/Ingvar
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

-Erik;
"Sent skola syntarna vakna", som hårdrockarna sa på 80-talet.
Har inte varit inne på länge, och nu så har jag typ 86 byggtrådar av dina byggen att gå igenom här! Puh! På med kaffebryggaren...
Nå, låt oss börja med det viktigaste: eventuella inköp. Nu när RFM har släppt sin senaste M551-variant så har de även passat på att släppa länk-för-länk-band till vagnen. Har inga själv, men gissar att det är bra grejer, med metall-pinne mellan de 3D-printade länkarna (art.nr. RFM-3034).
Frulles band har jag någonstans, men de är ingen höjdare.
Hur rääälia' är de link-n-length som följer med modellen?

Original "link and length" banden som följer med är ganska OK. De saknar av gjuttekniska skäl de synliga bandbultarna, något jag gärna vill ha med då det syns mycket väl från sidan. Utsidan på banden är skarpa och bra men tyvärr finns det ganska synliga utstötarmärken på bandens insida som måste spacklas.
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Lurifax skrev: 27 maj 2025, 14:05 Givetvis ska någon ha en t-shirt med Motörheadlogga (Snaggeltooth). Det blir en fin utmaning efter att du lyckats så bra med kjolen.

Bild

Det här blir jättefint! :D
Tack Holst :D
Jag är ledsen att göra dig besviken men den minsta penseln jag har är 10/0 och mitt svepelektronmikroskåp behöver service. Det blir nog ingen Motörheadlogga med snaggletoth i den här skalan. Farbror Ingvar börjar bli gammal :lol:
-Men den äldre gentlemannen skall få en cigarill.

/Ingvar
Skriv svar