Den största modifieringesinsatsen på bygget sker för hjulhusen. Att modellera i tre dimensioner har jag inte helt lätt för. Det är många små nyanser och mjuka skulpturala former som ska passa in i varandra. Det krävde först tester av olika slag, somliga gick ganska långt, somliga fick jag backa på. Att bygga upp allt med spont och försöka forma uppvärmd plastvar alldeles för bökigt. Det blev kantigt och fult och skulle kräva kompensation snarare än kompletteringar när spacklandet sedan skulle ta vid.
En av många skisser på formen och hjulhusens luckor:

När jag satt och klurade på modelleringen slog det mig att lösningen kunde finnas i de fyra halva fälltankbitarna. De påminde tillräckligt om formen, och dessutom med fyra sådana i modellen, hade jag två reserver att testa med om det skulle bli fel. Sagt och gjort. Kap av sidan:

In med lite flänsar för att bygga upp mot flygkroppen och sedan en jädra massa slip, spackel, spackel och slip. Ja, den här bilden ser inte rolig ut, det är som sagt kladd och klet om vartannat i olika lager. Men för att fortsätta på ovanstående metafor: efteråt är man säkert nöjd igen, när det är lite avtvättat och anletsdragen återtagit sin civiliserade stramhet.

Nu består planet av mer spackel än plast. Jag har också bidragit till en skaplig andel av jordens mikroplaster. Jag undrar hur det blir med hälsan efter de här slipningsorgierna. Det kan anas en mjuk övergång mellan fälltank och vinge. Det här blev inte perfekt, i verkligheten är övergången ännu mjukare. Det blir som ett skinn över alltsammans. Vid sidan om eländet, så anas även de två luckorna som ska vara öppna bakom hjulställen.

Här anas också ett beslut i min kombinerade desperation och bekvämlighet - men jag kommer att ursäkta mig med faktabrist: Det är mig obekant hur hjulhusen ser ut inuti. Inga bilder på dem har hittats. Lyckligtvis antyder däremot många bilder att två av tre luckor är stängda när hjulen är utfällda. Så jag väljer här att inte försöka såga upp dem, utan skissar nu för kommande ritsning.

Här finns för övrigt den bästa ritningsrepresentation av E-versionen som jag hittills kunnat hitta. På en av bilderna syns de mjukt formade hjulhusen framifrån:
https://www.researchgate.net/publicatio ... t_aircraft
Och som pricken över i, kommer en försmak på den (extremt enkla) modifieringen av vingen. En liten breddning för att synka med den bredare vingen, och sedan: Tänka sig, bara en enkel liten söt plastremsa att klistra dit i bakkant på klaffen. SÅ lätt det kan vara med modifieringar ibland.

Jag ska också passa på att nämna en liten knepighet med projektet. Det förfaller som att det finns mixar av C och E-versionerna. Bilder florerar där somliga delar på E inte är monterade under flygtester, och nu hittade jag även en bild på C-versionens dubbla framhjul på en E. Risken finns alltså att jag gissar lite konstigt här och där, utifrån det bildmaterial som existerar. Se vid 6.34 min på den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=L6O6N3UlvlI