JAS Gripen E-version

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Inlägg: 291
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: JAS Gripen E-version

Inlägg av Pelle F »

Fortsättning på det här alltmer krävande bygget... Det är lite som med sex: Tanken på det hela i förväg är välan entusiasmerande; Man kan inbilla sig att det ska bli kul och så. Sedan när det väl är igång så blir det mest slit och släp och kladd och jag undrar vad i hela friden jag givit mig in på. Jag ska sätta upp en varningslapp på min lilla samling lådor för framtida byggen. "Det här är inte lika kul som du tror" ska det stå.

Den största modifieringesinsatsen på bygget sker för hjulhusen. Att modellera i tre dimensioner har jag inte helt lätt för. Det är många små nyanser och mjuka skulpturala former som ska passa in i varandra. Det krävde först tester av olika slag, somliga gick ganska långt, somliga fick jag backa på. Att bygga upp allt med spont och försöka forma uppvärmd plastvar alldeles för bökigt. Det blev kantigt och fult och skulle kräva kompensation snarare än kompletteringar när spacklandet sedan skulle ta vid.

En av många skisser på formen och hjulhusens luckor:
Bildhjulhus undersida by Pelle Filipsson, on Flickr

När jag satt och klurade på modelleringen slog det mig att lösningen kunde finnas i de fyra halva fälltankbitarna. De påminde tillräckligt om formen, och dessutom med fyra sådana i modellen, hade jag två reserver att testa med om det skulle bli fel. Sagt och gjort. Kap av sidan:
BildDSC_6101 by Pelle Filipsson, on Flickr

In med lite flänsar för att bygga upp mot flygkroppen och sedan en jädra massa slip, spackel, spackel och slip. Ja, den här bilden ser inte rolig ut, det är som sagt kladd och klet om vartannat i olika lager. Men för att fortsätta på ovanstående metafor: efteråt är man säkert nöjd igen, när det är lite avtvättat och anletsdragen återtagit sin civiliserade stramhet.
BildDSC_6109 by Pelle Filipsson, on Flickr

Nu består planet av mer spackel än plast. Jag har också bidragit till en skaplig andel av jordens mikroplaster. Jag undrar hur det blir med hälsan efter de här slipningsorgierna. Det kan anas en mjuk övergång mellan fälltank och vinge. Det här blev inte perfekt, i verkligheten är övergången ännu mjukare. Det blir som ett skinn över alltsammans. Vid sidan om eländet, så anas även de två luckorna som ska vara öppna bakom hjulställen.
BildDSC_6115 by Pelle Filipsson, on Flickr

Här anas också ett beslut i min kombinerade desperation och bekvämlighet - men jag kommer att ursäkta mig med faktabrist: Det är mig obekant hur hjulhusen ser ut inuti. Inga bilder på dem har hittats. Lyckligtvis antyder däremot många bilder att två av tre luckor är stängda när hjulen är utfällda. Så jag väljer här att inte försöka såga upp dem, utan skissar nu för kommande ritsning.
BildDSC_6117 by Pelle Filipsson, on Flickr

BildDSC_6116 by Pelle Filipsson, on Flickr

Här finns för övrigt den bästa ritningsrepresentation av E-versionen som jag hittills kunnat hitta. På en av bilderna syns de mjukt formade hjulhusen framifrån:
https://www.researchgate.net/publicatio ... t_aircraft

Och som pricken över i, kommer en försmak på den (extremt enkla) modifieringen av vingen. En liten breddning för att synka med den bredare vingen, och sedan: Tänka sig, bara en enkel liten söt plastremsa att klistra dit i bakkant på klaffen. SÅ lätt det kan vara med modifieringar ibland.
BildDSC_6118 by Pelle Filipsson, on Flickr

Jag ska också passa på att nämna en liten knepighet med projektet. Det förfaller som att det finns mixar av C och E-versionerna. Bilder florerar där somliga delar på E inte är monterade under flygtester, och nu hittade jag även en bild på C-versionens dubbla framhjul på en E. Risken finns alltså att jag gissar lite konstigt här och där, utifrån det bildmaterial som existerar. Se vid 6.34 min på den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=L6O6N3UlvlI
Björn B
Inlägg: 3543
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: JAS Gripen E-version

Inlägg av Björn B »

Anders
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:34
Namn: Anders Nowotny

Re: JAS Gripen E-version

Inlägg av Anders »

Hittade lite bland fotona, fint jobb du gör, ingen lätt convertering//Anders
Bild
Bild
Bild
Skriv svar