Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid 10

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid

Inlägg av Henrik R »

Jag tänkte bara ge lite info om att jag nu håller på att göra ram till mitt diorama samt en fin beskrivning av dioramat som ska sitta på sidan om det. En enkel beskrivning i grayr om 35537:s historia.
Bild

Sen tänkte jag låta debatten fortsätta ang 35537 som blev felaktigt målad på Kamlarflottiljen 1979. jag hittade nämligen en bild tagen av Lars Lundin.(hoppas det var ok att låna den).
På bilden , som är tagen i Kalmar 1979 ser man ju mycket tydligt att den då nyamålade 35537(02 12) verkligen är mörkare än sina kamrater. Huruvida den är helt svart eller mörkare är svårt att se, men jag är övertygad att jag fått samma nyans på min 02:a då blandades 20% svart i Midnightblue färgen. Jag kan bara anta att nått liknande hände i Kalmar men i större format:-) Midnightblue är bra mörk när man ser rakt ned i färgburken: -)

Här se man klart att 02: är mörkare än sina kamrater som i och för sig ser mörka ut dom oxå..men inte lika skarpt.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid

Inlägg av Björn Fransson »

Håller med om dina funderingar, 02 ser onekligen svartare ut än sina kamrater. Diskussionen har ju ibland fastnat på om den är svart eller blå, och då har det hävdats att radomen på 15 ju är betydligt svartare än ryggen på 02. Vilket är korrekt. Men jag delar din uppfattning om att den kanske inte är svart, men i alla fall betydligt mörkare blå än normalt.
mackan76

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid

Inlägg av mackan76 »

Jäkligt snyggt Henrik! Nu blev jag inspirerad att köpa på mig ett par Draken och börja bygga!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid

Inlägg av Henrik R »

Tjena hej!

För er som är lite intresserad av vad som hände med 35537 så här jag goda nyheter!! Den är INTAKT och hel! Den är nuförtiden ett övningsobjekt på FTC i västerås. Tänk att svaret var så nära hela tiden. :D
Jag är ändå ganska glad att denna drake fortfarande finns i livet med den fina historien. Bilden här nedan är tagen 1 juni 2012 så den är "färsk" i den bemärkelsen att jag vet var den befinner sig i dagsläget.
http://www.flickr.com/photos/shanair/7465799848/


Nu har jag beslutat att förlänga mitt diorama med 2 Drakar till. Det ena är när den kom till sitt första ställe F13 som 13-37. Det senare blir precis som på bilden när den står som övningsobjekt i hangaren.
Jag kommer påbörja detta om några veckor. Jag är sjukt taggad nu!! :D :D :D :D
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid

Inlägg av Lars Befring »

Gilla
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: Draken J35 tidslinje Diorama "Drakens år" nya bilder sid 10

Inlägg av hurtone »

Sitter och bygger en Drake nu. Den här tråden är nog det bästa referensmaterial jag hittat hittils!
Skriv svar