Färdig: AEG G.V i svensk version

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Pelle F
Namn: Pelle

Re: AEG G.V i svensk version

Inlägg av Pelle F »

Jag inser att allt detta arbete är så gott som onödigt. Det kommer inte att synas när bygget är färdigt. Icke desto mindre, kommer här en massa små detaljer. Först och främst har jag fortsatt bygga ihop sittbrunnarna med en massa detaljer. Det visade sig att modellen skevar betänkligt, med en instrumentpanel som är betydligt längre än vad som får plats inne i bygget. Så jag har klippt, torrpassat, klippt lite till, karvat djupa spår i sidorna (nu är det bara några atomers tjocklek kvar där) och försökt få det hela att hamna på acceptabel plats.
Bild

Här upptäcker jag under resans gång en märklig psykologisk problematik hos mig själv: Det kommer att bli osynligt, men det ska fanimej se vettigt ut...
Bild

Det finns en massa bra underlag i Wingnut wings 1/32-modell av G.IV-versionen. Här går det lätt att komplettera och sscratchbygga sådant som inte följde med denna modell. Förarplatsen gick att göra nästan överfull, men fram- och baksätet blev ojämförligt ödsliga. Så här har jag fixat lite med några detaljeringar också. En detalj jag gärna hade byggt, men som inte finns med i G.V alls, är de bombställ som sitter både i fronten och bakenpå G.IV, med mängder av småbomber. G.V, med sina långa vingar, var mer tänkt att leverera en ensam 1000-kg bomb, så den yttre lasten var i fokus. Det innebär lite tristare innehåll. Tyvärr plockade tyskarna också bort radioutrustningen innan leverans till Sverige. Den hade annars prytt sin plats här inne. Det var en hypermodern teknik, med internradio mellan de olika delarna i planet. Men svenskarna fick alltså inte med den. Lite spakar har jag dock klämt dit.
Bild

Sedan börjar det närma sig ett steg att faktiskt bestämma sig för att det är klart där inne,och börja få ihop sidorna. Ett försök med torrpassning och undervingarna ditlagda. Observera att flygkroppen ännu inte är förlängd. Jag sitter och mäter och photoshoppar, för att bestämma hur detta ska lösas på bästa sätt framöver.
Bild

Jag saknar också säkerhetsbälten. Hittade en tunn silverfolie som jag började processa för att skapa sådana.
Bild

En hel del detaljer hänger (bokstavligen) på att det också finns ytterligare detaljering i form av grundstomme uppbyggt. Så efter att ha fäst sittplatserna i flygplanssidan, så började jag montera just sådana stomrör, utifrån hur källorna anger att flygplanet faktiskt såg ut i de olika sittbrunnarna. Säkerhetsbältet kan nästan anas på förarplats om ni kollar noga.
Bild
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Jag börjar bli klar med innanmätet, och ska börja bestämma mig för dimensionerna på flygkroppen. Någon modifiering behövs av längder, men frågan är hur pålitliga källorna är. Som nämnts tidigare, anges AEG G.V i de generella källorna till 10,80 m lång, 4,50 m hög och 27,30 m i vingspann. Somligt förefaller inte stämma utifrån bildmaterialet och jämförelser med den mindre G.IV och den mycket lika G.IVb. Men jag ville kolla så noga som möjligt för att kunna bestämma mig för modifieringarna. Så ett antal mätningar och dubbelexponeringar i Photoshop senare, har jag vågat mig på följande resultat.

Bild

Somligt är känt. Motorerna är alltid bra utgångspunkter för sådana här mätningar. Mercedes D.IVa finns bevarad i åtskilliga exemplar och dimensionerna är kända. 1168 mm hög och 1968 m lång. Observera att uppgiftslämnaren på Wikipedia har kastat om dessa siffror. Som jämförelse var föregångaren Mercedes D.IV 1040 mm hög och 1990 mm lång.

Utifrån detta kan längden på AEG G.V bedömas. När jag testar ett antal bilder så hamnar jag konsekvent omkring 5 motorlängder vilket blir strax under 10 meter i längd. AEG G.IVb anges till 9,70 meters längd, men jag vill påstå utifrån bilder på flygplanets udnersida (åtskilliga finns där plan i olika varianter står på nosen) att G.V är modifierad med lite extra stjärtparti. Det handlar om nya luckor i trossbotten m.m. Jag kommer därför att förlänga kroppen motsvarande 10,4 m längd.

Höjden på G.V anges till 4,50 meter, men jag har inte kunnat upptäcka några skillnader mot G.IV eller G.IVb som anges till 3,90 meter. Här utgår jag dels från motorhöjden, men också propellrarnas storlek, som är ca 3-3,10 m breda. Jag hamnar aldrig i närheten av 4,50 meters höjd, utan 3,3 - 3,5 motorhöjder = vilket skulle bli omkring 3,85 m. Propellrarna är okulärt en stor del av höjden på flygplanet, och jag kan inte se hur ytterligare en 6 decimeter har tillkommit på G.V i höjd. Därför behåller jag min modells grundversion på motsvarande 3,9 meter.

Vingspannet fanns tre olika källor att mäta från. Dels propellrarnas bredd, men också centraldelen av övervingen, samt utrymmet mellan propellernaven, som är identiskt på G.IV (där dimensionen är välkända utifrån ritningar) och G.V. Med mätning utifrån propellrarnas längd kommer jag fram till vingspann på ca 23,5 m och utifrån mätning via den kända centraldelen (4 m), till ett vingspann på 24 m. Genom att sedan också mäta utifrån naven på propellrarna (4,75 m) så bekräftas det igen med ett vingspann på 24 m. Den siffran som uppges i källorna är 27,3 meter, men det kan inte stämma. En hel propellers extra bredd finns helt enkelt inte på G.V jämfört med G.IVb (som anges till just 24 m).

Här visar det sig att jag haft tur att köpa en väldigt lämplig modellversion för modifieringen. Jag ämnar förlänga bakkroppen motsvarande en meter, men höjd och spännvidd lämnar jag identisk. Utifrån de här kanske simpla och något felmarginalskrävande, men ändå välmenta mätmetoderna vågar jag påstå att dimensionerna på AEG G.V inte riktigt är desamma so manges i källorna. Däremot:

Längd: 10,4 meter
Höjd: 3,9 meter
Vingbredd: 24,0 meter
Det får stå sig, tills nya bevis framkommer (gärna en ritning). Då får jag väl bygga en ny modell. Nu vidare till modifieringarna...
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

\o/ Snyggt jobbat!! \o/
(djupt impad)
Edit: Och mycket trovärdigt!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Dags att betrakta cockpit som klar. Det finns nu lite innehåll som funkar. Extremt små reglar och vred som aldrig kommer att synas.
Bild

Ett tag funderade jag på att göra insidorna ännu mer arbetade, med ytskikt och riggtråd på insidan, bara för sakens skull. Men när jag bestämt mig för hur förlängningen av planet skulle bli, så insåg jag att det skulle förstöra allt sådant. Därför blir det tillräckligt så här.
Bild

Efter mätningarna, och lite kontroller över hur undersidan av planet ser ut på foton, så valde jag snitten.
Bild

Och så själva förlängningen. Det här har jag aldrig gjort förut. Att förstöra ett flygplan på det här viset känns lite riskabelt, men jag tror det ska bli bra.
Bild

En liten utskuren plastrektangel fick fungera som avståndsmall, och så synkade jag båda halvorna så de skulle bli likadana.
Bild

Pinnarna ger stadga för att sedan sätta de kompletterande sidorna på.
Bild

Intressant nog blir planet nu mer proportionerligt, inte lika märkligt förhållande mellan längd och vingspann. Och känns det snyggare, så blir det snyggare.
Bild
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

klurig förlängning!
satt och funderade på hur du skulle få ihop det där när jag började läsa dagens inlägg och fattade först i sista bilden hur du gjorde
*Impad*
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Tack ska du ha, Lars för dina uppmuntrande tillrop. Det ska nog bli flygplan av det här framöver.
/Pelle
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Förlängningen är färdig. Det blev först ett lager styrenlappar, följt av spackel. Planet fick en ganska mager midja efter detta första steg. Eftersom förlängningen påverkar vinkeln på den avsmalnande kroppen, behövde jag lägga ytterligare några bitar styren på strategiska platser och fylla på med spackel. Förlängningen medförde också att en triangel öppnade sig på över- och undersidan av kroppen, i och med att vinkeln blev flackare. Även där byggde jag under med styren och fyllde upp med spackel.

När formen var bra i de raka ytorna, behövde jag fixa kanterna så även de blev raka och jämna. Som synes på de översta bilderna, så fäste jag en fyrkantig stripe utmed den aktuella kanten som linjal och ledning. Efter några tunna lager med slipning mellan, så blev resultatet riktigt trevligt. Proportionerligt, skarpt och precis som jag tänkt mig.

Bild

Bild

Bild

Det kanske ser ut som en rejäl klump spackel utmed hela mittenpartiet, men är i själva verket ett gäng tunna lager som försiktigt slipats jämna utmed de styrenbitar som också skänker stadga till anrättningen. Nu vill jag påstå att formen liknar de gamla arkivfotografierna.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Hemkört av bästa slag!

/M
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Så till baken. Den här delen behöver byggas om helt, från en enkel fena (medföljande) till en biplanskonstruktion med lite festliga delar. Jag utgick ifrån sidfenorna, som är en bra grund att bygga på. De fasta partierna, minus rodren, förefaller ha varit identiska på G.IV och G.V. Och nu hävdar jag detta bara utifrån okulärbesiktning.
Bild

Med de två rodren bortplockade, började jag skissa på det längre roder som satt på G.V. Här utgick jag från de tidigare rodrens form, och rundade sidorna lite mer, samt förstås - den annorlunda utformningen bakom plankroppen.
Bild

Nästa steg var att skära ut de tvånya fenorna som skulle sitta på dessa sidofenor. Jag skissade lite på papper, skar ut, testade storlekar, och kom till slut fram till en form som verkar verklighetsnära.
Bild

Ett litet test med tejp och lim för att kolla dimensioner och placering.
Bild

Och sedan konstruktionen av övervingen. Den görs i två delar. Först den fasta främre halvan, som jag likaledes skissade och testade några gånger. Ändarna ska sticka ut några millimeter utanför de lodräta fenorna, så det gäller att hitta symmetrin.
Bild

Ett test på plats. Alla dessa bitar ska göras tjockare sedan, tre styrenbitar närmare bestämt.
Bild

Och sist den bakre roderytan. Nu börjar det bli en grundform på stjärtpartiet. Det hela ska putsas och filas en del, men trots att det ser lite knäppt ut, så börjar det bli i närheten av hur alltsammans faktiskt var konstruerat. Bakpartiet kanske ser lite oproportionerligt stort ut, i jämförelse med flygkroppen. Men betänk att det ska på några rätt rejäla vingar framöver också.
Bild
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Den där fen-lösningen skulle passa i vilken SF-rulle som helst, ska det till en massa riggning oxå?
Skriv svar