1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Morgan
Inlägg: 224
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Nu står flygplanet stadigt på marken och till min glädje så har jag ännu ett huv-, FLIR- och hjulmaskeringsset hemma så att det går att bygga ännu en F-117A om jag vill det. Och i såna fall blir det en av ett mycket bättre fabrikat än Italeri, vars byggsats lämnade mycket att efterfråga i kvalitet och passform.

En sak som slag mig när jag såg de gjutna delarna direkt i lådan var hur stor en F-117 faktiskt är och jämförelsen med en Hawker Typhoon, ett av de allra största enmotoriga flygplanen under VK2, visar just detta. Det här flygplanet är helt enormt! Jag har själv stått jämte en Bf 109G i Berlin-Gatow och en Bf 109 var märkbart mindre än en "Rockphoon", som de raketbeväpnade varianterna kallades.

Nu återstår lite "reparationsmålning" i den omfattning jag själv tycker det är värt med tanke på det fabrikatstekniska skönhetsfelet på vänster sida framtill och därefter dekaler.

Till ett framtida F-117-bygge så kanske jag satsar på ett set med stenciler, men inte till den här modellen. Det är inte värt pengarna på något sätt och vis.

Det är i alla fall skönt att modellbygget har kommit tillbaka på allvar i mitt liv igen.

Det är på tiden nu.

Återigen tack ni som läser.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 224
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Det var tänkt att jag skulle få klart dekalerna idag, men...

Typiskt Italeri, för detta har jag varit med om en gång tidigare.

Det är väl inget amerikanskt flygplan som har olika förbandsbeteckningar på stjärtfenorna på samma flygplansindivid? Eller...?

Särskilt med tanke på att det är två olika serienummer på flygplanen!

Går det ens att beställa ett till dekalark till den här byggsatsen eller är det bästa alternativet att helt enkelt avbryta bygget så som det är, förklara det färdigbyggt och helt enkelt satsa på att bygga en till F-117?

Ett till huv-, FLIR- och hjulmaskeringsset har jag ju och det var ett bra upptäckte jag.

Återigen tack till ni som läser.

Vänligen, Morgan
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Björn B »

Klumpigt fel av italeri. Du kan ju prova att mejla dom och be om ett ark så det går att färdigställa modellen,

italeri@italeri.com
Morgan
Inlägg: 224
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Jag hittade en alternativ lösning baserad på ett annat dekalark, som jag hittade på internet.

Och just de dekalerna hade jag så jag struntade helt i de felaktiga dekalerna från Italeris sida och satte dit dekalerna på stjärtfenorna helt enligt den första bilden. Rätt eller fel...strunt samma...jag får i alla fall äntligen min F-117A klar för "reparationsmålning" och matt klarlackning.

Och så har jag även mejlat till Italeris kundtjänst. Skickar de ett eller två extra dekalark till mig så kan jag alltid bygga ännu en F-117A i samma skala och då få den ännu snyggare än den här blev. För nu vet jag hur byggsatsen fungerar och vad jag ska se upp med.

Nästa helg eller någon gång nästa vecka så kommer jag att lägga upp bilder på det färdiga alstret tillsammans med bombvagnen med en B-61 atombomb på.

Stencildekaler struntar jag i för det här bygget. Den tiden och de pengarna lägger jag i såna fall ner på nästa F-117A-bygge.

Tack ni som läser och tack Björn för länken till Italeris kundtjänst.

Vänligen, Morgan
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3670
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av magnusf »

Det är ett jädra konstigt åk den där! Har tyvärr aldrig fått se den flyga, det fanns några år då den brukade komma förbi på IAT men inte det året då jag var där, tror den var förbi året innan. Å andra sidan så vill USAF att de som de har kvar (de används för någon typ av provning, de har inte varit operativa på rätt många år) ska flyga till 2034 så chansen finns ju kvar :) !

Hoppas det löser sig med dekalerna, om inte så gör klart så gott det går så du kan bocka av den som färdig!

Hälsningar

Magnus
Morgan
Inlägg: 224
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Tack! :-)

Det lutar mot att jag förklarar den färdig så som den är nu. Mattlackade den igår och ska väl pula ihop bombvagnen nu i veckan. Atomsattyget är ju redan klart.

Jag köper nog Academys byggsats också tror jag och satsar då på att bygga mycket mer seriöst med den än med den här sketna Italeri-byggsatsen. På den kan man också välja att ha "rörliga" roder, vilket bara det gör modellen mycket mer levande. Dessutom finns det dekaler till flygplansinstrumenten i förarkabinen!

Men som sagt, att lägga ner mer tid och energi på den här skitbyggsatsen är bara att slösa både energi och pengar. Det är inte lönt att försöka göra en stridstränad häst av en envis åsna.

Slutgiltiga bilder kommer nog till helgen för den som vill se dem.

Vänligen, Morgan
Morgan
Inlägg: 224
Blev medlem: 09 jan 2022, 13:19

Re: 1:72 Lockheed F-117A Stealth Bomber

Inlägg av Morgan »

Björn B skrev: 22 jul 2023, 11:18 Klumpigt fel av italeri. Du kan ju prova att mejla dom och be om ett ark så det går att färdigställa modellen,

italeri@italeri.com
Jag blir lite besviken faktiskt.

Kundtjänsten hos Revell och Zvezda skickar dekalerna HELT GRATIS till mig. Ítaleri begär ca 6 Euro för att skicka ett till dekalark, när de är de själv som har orsakat felet genom att inte vara särskilt noga med sin efterforskning.

Kvalitetsmässigt är dekalerna jättefina. Men inte i själva utförandet med tanke på originalflygplanen.

Vänligen, Morgan
Skriv svar